פיפ"א: 5 ספונסרים דורשים לפקח עצמאית על תהליך הרפורמה

נותני החסות של התאחדות הכדורגל העולמי - אדידס, קוקה-קולה, מקדונלד'ס, ויזה ובאדווייזר - מבקשים לקחת חלק פעיל יותר בוועדה שאמורה לנקות את השחיתות ■ בין 2011 ל-2014 הכניסה פיפ"א למעלה מ-1.6 מיליארד דולר מכלל הספונסרים שלה

קוקה קולה / צלם: רויטרס
קוקה קולה / צלם: רויטרס

חמישה מהספונסרים של פיפ"א ושל טורניר הדגל שמארגנת התאחדות הכדורגל העולמי - המונדיאל - דורשים לפקח באופן עצמאי על הליך הרפורמה שלה. מדובר על קוקה-קולה, אדידס, מקדונלד'ס, ויזה ובאדווייזר (מותג הבירות של מבשלת אנהואזר-בוש האמריקאית).

כזכור, בחודשים האחרונים נמצאים בכירי פיפ"א בהווה ובעבר תחת חקירות של משרד המשפטים האמריקאי ומשרד המשפטים השווייצרי, בחשדות להלבנות הון, מתן שוחד וקבלת שוחד ועבירות פיננסיות נוספות בהיקף של למעלה מ-150 מיליון דולר, כמו גם "מכירת" קולות בהצבעות על זהות מארחות המונדיאלים.

על-פי הדוח הכספי האחרון של פיפ"א, כלל הספונסרים ונותני החסות השונים שלה שילמו לה בין השנים 2011-2014 סך של יותר מ-1.6 מיליארד דולר עבור פרסום - בעיקר סביב טורניר גביע העולם שנערך בברזיל.

במכתב משותף ששיגרו חמש החברות אל הוועד המנהל של פיפ"א, דורשות הספונסריות לקבל מושבים בוועדת הרפורמה שקמה בהתאחדות העולמית בעקבות החקירות האחרונות, בעוד בפיפ"א מציעים להן כרגע לשלוח נציגים אך ורק ל"ועדה המייעצת" לוועדת הרפורמה (יש לציין כי אותה "ועדה מייעצת" טרם הוקמה). "ברור לנו שבחינה עצמאית שלנו של הליך הרפורמה", נאמר במכתב, "צריכה להיות קבועה וארוכת טווח על מנת להוציא לפועל את הליך הרפורמה ואת האבולוציה שלו".

במחלקת הדוברות של פיפ"א הגיבו לדברים בזו הלשון: "אנו חולקים את התשוקה של הספונסרים למשחק, ואנו מחויבים לעבוד איתם על מנת לאמץ שינויים חיוביים שישפיעו על המטרה המשותפת שלנו - לקדם את הכדורגל ברחבי העולם. הספונסרים ישחקו תפקיד חשוב בהליך הרפורמה".

ב-26 בפברואר ייערכו בחירות לנשיאות פיפ"א, בהן ייקבע מי יהיה יורשו של ספ בלאטר - שנאלץ להתפטר מהתפקיד אותו החזיק ברציפות מאז 1998, בשל חקירות השחיתות. בראיון ל"גלובס" שפורסם השבוע, אמר ז'רום השמפיין הצרפתי, אחד מחמשת המתמודדים בבחירות: "צריך לזכור שאף רגולציה לא יכולה להיות מושלמת במובן אחד: בסופו של דבר אנחנו מדברים על בני אדם. זה לא חוקי לשחד אנשים... ובכל זאת, זה קורה. אם נדאג שההתאחדויות ינהלו את עצמן טוב יותר, ואנשים ייבחרו לתפקידים בפיקוח טוב יותר - אפשר יהיה לצמצם את התופעה".