משמינים ולא מנחת

מי זוכר ששר האוצר נתניהו קידש פעם את הדימוי של האיש הרזה והאיש השמן?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

השמן והרזה 1. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, השבוע, לשר האוצר משה כחלון: "בתוך עשור זינק מספר המועסקים בשירותים ציבוריים מכ-720,000 ליותר מ-1.2 מיליון". לין, ח"כ מטעם הליכוד בשנים 1982-1984, לפני חודש: "המגזר הציבורי זינק מרמה של 42% מהמגזר העסקי בתקופת נתניהו הראשונה לרמה של 55% נכון לשנת 2014". הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, לפני שלושה חודשים: "מספר משרות השכירים במגזר העסקי ירד מתחילת השנה בעוד שמספר המשרות בסקטור הציבורי גדל בקצב מהיר". בנק ישראל: ברבעון הראשון של 2015 נוספו 10,000 משרות בשירות הציבורי, גידול של 0.9%. במקביל פחת מספר המשרות בסקטור העסקי ב-16,400 משרות, ירידה של 0.7%". מי זוכר את האיש ההוא, שהיה שר אוצר נמרץ, חרוץ ונחוש, שלא רק דיבר, ההוא שקידש פעם, לפני 13 שנים, את אחד משיאי הדימויים של ישראל: "הכלכלה שלנו היא איש רזה הנושא עליו איש שמן. דמיינו אדם ששוקל 55 ק"ג שסוחב על הגב שלו אדם ששוקל 55 ק"ג". איפה האיש ההוא, שדיבר כך ועשה להפך, מה קרה לו?

מובן שבדרך להתנפחות המגזר הציבורי וצמצום המגזר העסקי שצריך לפרנס אותו, גברה הביורוקרטיה והסחבת, החריפה הרגולציה, והכי גרוע: העמיקו הבוז וההתעלמות מזכות האזרח לקבל שירות אמין, בזמן, לדעת מה מגיע לו, בלי שיבלפו, ימרחו ויגלגלו אותו. אפילו לא נעז להעלות בדעתנו שמדובר בשיתוף פעולה סמוי בין האיגודים המקצועיים שצברו כוח לממשלה שיש לה אינטרס שקט לגייס עוד עובדים (מיותרים?) כדי להוריד את רמת האבטלה ולהראות שהכלכלה אצלנו טובה.

השמן והרזה 2. השבוע, יום א', נפתח בהודעה משמחת: "דירקטוריון הבורסה אישר את מינויה של גל לנדאו-יערי למשנה למנכ"ל ולסמנכ"לית תפעול. לנדאו-יערי תשמש ראש מטה ותהיה אחראית על ניהול המערך התפעולי והביצועי של הבורסה". בכך מגיע מספר הסגנים, הסמנכ"לים, של מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט ל-9! אולי עוד מעט 10. כל זה בבורסה מצטמקת וגוועת שמנסה ללא הצלחה לשנות את המומנטום לחיובי. לא סתם אמרו שזה גוף מסואב, הסתדרותי במובן הרע של המילה.

סביב ביינארט (שכר של 2 מיליון שקל ב-2014), באישור צמוד של היו"ר אמנון נויבך (1.2 מיליון שקל), יושבים רק "סמנכ"לים בכירים", צמודים לשכר המנכ"ל, בסביבות 1.3 מיליון שקל בשנה. ברשימת ביינארט: סמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי ואסטרטגיה, סמנכ"לית בכירה יועצת משפטית, סמנכ"לית בכירה לסליקה, סמנכ"ל בכיר לשיווק, סמנכ"לית בכירה למסחר ונגזרים, סמנכ"ל בכיר למינהל, סמנכ"ל בכיר טכנולוגיות, סמנכ"לית בכירה מחלקה כלכלית וסמנכ"לית בכירה לניהול סיכונים - היא לנדאו-יערי, שהופכת משבוע זה למשנה למנכ"ל ומנהלת המערך התפעולי והביצועי של הבורסה. אפשר שעכשיו ימנה ביינארט עוד סמנכ"ל/ית בכירה, שימלאו את מקומה כמנהלת סיכונים, ובכך יסגור עשירייה שלמה. ואנחנו רק שואלים: אם הסמנכ"לית הבכירה לנדאו-יערי תנהל את המערך התפעולי והביצועי של הבורסה, מה בדיוק יעשה יוסי ביינארט כשיבוא בבוקר לעבודה?

ינון מגל - OUT. לא תלמדו לקח? עוד לא הבנתם, אתם עדיין לא מסוגלים לקלוט, שהעולם השתנה? שחגיגות הגבריות שלכם לא יהיו יותר?

אורן חזן - IN. איזה כיף שיש אורן חזן. ליצן החצר העכשווי. כל מי שרוצה תשומת לב וכותרת - הולך על חזן, שבשמחה נופל לבור עמוק בכל פעם מחדש. השבוע, ד', חגג עליו גם מבקר המדינה יוסף שפירא, ואליו הצטרפו בשמחה יו"ר הכנסת, ראשי הסיעות, כל הפטפטנים והפטפטניות מכאן ומשם. כי כשיש חזן, לא צריך לעבוד.