באוצר כבר פחות נחושים לבטל ביטוח סיעודי במקומות העבודה

שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן צפויים להיפגש הלילה בשנית לקראת פשרה אפשרית

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר, משה כחלון, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, צפויים להיפגש הלילה (ג') בניסיון נוסף להגיע לפשרה סביב החלטת הממונה על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, לבטל את הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים.

אם לא תירשם פריצת דרך בפגישה של השניים, יתכנס מחר (ד') בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), המוסד העליון של הארגון, ויכריז על סכסוך עבודה כללי במשק - מה שיאפשר לפחות תיאורטית להשבית בעוד שבועיים לא רק שירותים ציבוריים וממשלתיים, אלא גם מקומות עבודה מאורגנים בסקטור הפרטי, כמו הבנקים, הבורסה לניירות ערך, הרכבת הקלה בירושלים ועוד.

כחלון וניסנקורן כבר נפגשו אתמול בעניין, ובסיום הפגישה דיווחו הצדדים כי "השיחה התנהלה באווירה חיובית וכללה הדלקת נרות של חנוכה". על פי הערכות, כחלון צפוי להסכים לדחייה של חצי שנה או אפילו שנה ביישום ההחלטה של סלינגר שאמורה להיכנס לתוקף כבר בינואר הקרוב, וזאת לצורך גיבוש מתווה חלופי שיהווה פשרה ראויה יותר לכמה מאות אלפי עובדים וגמלאים שמחזיקים ברשותם ביטוח סיעודי-קבוצתי שרכשו באמצעות מקום העבודה.

עוד נודע ל"גלובס" כי גם בקרב הדרגים המקצועיים באוצר ישנה נכונות היום לבחון את האפשרות שלא לבטל את הביטוחים הקבוצתיים, זאת בכפוף לתיקונים והתאמות שונות.

ההחלטה של סלינגר, נזכיר, התקבלה לאחר דיונים ארוכים של מספר שנים באגף הביטוח באוצר, שם הגיעו למסקנה כי המכשיר הקבוצתי אינו מתאים לתחום הסיעוד, בו יש חשיבות עליונה להבטחת זכויות רצופה. כבר משנת 2011 זיהו באוצר כי ישנם מקומות עבודה שבהם החליטו חברות הביטוח שלא לחדש עוד את הפוליסה הקבוצתית, מה שהביא לכך שעובדים מבוגרים נותרו ללא כל ביטוח סיעודי מפני שלא עברו את מבחני החיתום של חברות הביטוח (בדיקת עבר רפואי), או שלא יכלו להרשות לעצמם פרמיה של מאות שקלים בחודש. גם הדינמיות היום בשוק העבודה והיעדר הביטחון התעסוקתי שמביא לריבוי מעברים של עובדים בין מעסיקים שונים, חיזק את העמדה של האוצר - זאת משום שכל מעבר כזה מביא להפסקת הפוליסה.

ההחלטה שלא להסתפק בביטול הביטוחים הקבוצתיים אלא להשיק גם פוליסה אחידה שתשווק על ידי קופות החולים, נבעה מהרצון של האוצר להביא ליישור קו בין המוצרים השונים כך שניתן יהיה להשוות ביניהם ובכך לחזק את התחרות על המחיר.

בנוסף, הפוליסה האחידה נועדה לאפשר למבוטחי הקופות לעבור מקופה אחת לשנייה ולשמור על רצף הזכויות שלהם בביטוח הסיעודי - מה שלא התאפשר עד היום והיווה חסם שמנע תחרות של ממש בין הקופות.

כדי לסייע לאותם מבוגרים מעל גיל 60 שמצאו את עצמם ללא ביטוח סיעודי, הציעה סלינגר לאפשר להם להצטרף אל הפוליסה האחידה של קופות החולים ללא בדיקת מצב רפואי קודם (חיתום), וזאת בתוספת של 50-70 שקל בחודש מעבר לפרמיה שמשלמים מבוטחים קיימים, באותה קבוצת גיל. בנוסף, תקופת ההמתנה במסגרתה יאלצו אותם מבוגרים להמתין עד שיוכלו לממש את הפוליסה ו"ליהנות" מזכויותיה, תהיה ארוכה יותר ותעמוד על 9 חודשים.

לכאורה נדמה היה כי בהסתדרות הגיבו מעט באיחור לרפורמה של סלינגר, אולם מתברר כי מזה שנה מתנהלים דיונים של ממש מול האוצר, בהובלת אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות. יו"ר האגף, עו"ד מיה פרי אלתרמן, משוכנעת כי גם בעתיד יש מקום לביטוח סיעודי קבוצתי, וכי אם ישנן בעיות אזי ניתן לפתור אותן - זאת בלי לבטל כליל את המכשיר הזה שמספק לעובדים כיסוי סביר במחירים נוחים יחסית.

פרי אלתרמן הביעה ספק בדבר הטענה של האוצר שלפיה ישנם יותר ויותר מקרים בהם חברות הביטוח סרבו לחדש פוליסות קבוצתיות, ולדבריה ייתכן שהדבר נובע דווקא מהצהרת הכוונות של האוצר בדבר חיסול הפוליסות הקבוצתיות עוד בשנת 2011.

האגף של פרי אלתרמן ערך השוואה בין התנאים הקיימים היום בפוליסות הקבוצתיות ובביטוחים שמשווקות קופות החולים, לבין התנאים של פוליסות הפרט והפוליסה האחידה שקופות החולים יורשו לשווק לאחר הרפורמה של סלינגר. כך, למשל, בפוליסות הקבוצתיות הפרמיה החודשית נקבעת בהתאם לגיל הממוצע של העובדים. אם הגיל עומד על 40, הפרמיה החודשית תעמוד על 40 שקל בלבד, כאשר גמלאים נדרשים לשלם 250-400 שקל (ראו טבלה). בפוליסות פרט, לעומת זאת, גבר בן 40 ישלם מדי חודש 130 שקל ואישה תשלם 200 שקל. גבר בן 60 ישלם בפוליסות האלה340 שקל בחודש, ואילו אישה בת 60 תשתלם כבר 610 שקל בחודש - זאת לאור תוחלת החיים הגבוהה יותר של האישה.

 

שאלות ותשובות

מה ההבדל בין ביטוח קבוצתי לפרט?

ביטוח קבוצתי משווק בעיקר במקומות עבודה והפרמיה החודשית שלו נחשבת נמוכה מאוד בזכות היכולת של חברת הביטוח לצרף מבוטחים רבים במאמץ שיווקי פשוט יחסית. בביטוח קבוצתי אין דרישה להצהיר על מצב בריאותי ("חיתום"), כך שלמעשה גם חולים יכולים להצטרף. המחיר החודשי לא משתנה בהתאם לגיל, שכן הוא מחושב לרוב על פי הגיל הממוצע של כלל העובדים. החיסרון: ביטוח קבוצתי עומד בפני חידוש או ביטול אחרי 2-5 שנים, כך שאין למבוטח ודאות בדבר הכיסוי והמחיר.

מה קובעת הרפורמה של סלינגר?

הרפורמה של אגף הביטוח באוצר קובעת כי החל מינואר הקרוב לא ישווקו עוד פוליסות סיעוד קבוצתיות חדשות, כאשר פוליסות שכבר קיימות יתבטלו בתום תקופת החידוש שלהן. מנקודה זו ואילך, ניתן יהיה לרכוש ביטוח סיעודי רק באמצעות מה שמכונה "פוליסת פרט", שהיא יקרה יותר משמעותית ומחייבת חיתום רפואי, או באמצעות פוליסות שמשווקות קופות החולים. גם הפוליסות של הקופות יעברו שינוי, כך שיציגו תנאים זהים ויוכלו להתחרות רק על המחיר.

מה הרציונל של האוצר?

באוצר סבורים שישנה חשיבות עליונה להבטחת זכויות רציפה של המבוטחים - מה שלא מתאפשר בפוליסות קבוצתיות שמגיעות לנקודת חידוש/ביטול כל 2-5 שנים. לראיה, טוענים באוצר, מאז 2011 ישנם 150 אלף עובדים מבוגרים שבמקום העבודה שלהם לא חודשה הפוליסה הקבוצתית והם נותרו ללא יכולת לרכוש ביטוח - או בגלל המחיר הגבוה שהתבקשו לשלם, או משום שלא עברו את מבחני החיתום הרפואי של חברות הביטוח.

מדוע מתנגדים בהסתדרות?

באגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בהסתדרות מכירים בכך שישנן בעיות מסוימות בביטוחים הקבוצתיים (בעיקר בהיבט של חוסר הוודאות והרצף הביטוחי), אבל משוכנעים כי ניתן להתגבר על הבעיות האלה בעזרת הוראות רגולטוריות כאלה ואחרות. בארגון סבורים כי ביטוח קבוצתי מיטיב מאוד עם העובדים וכי החששות של האוצר אינם מצדיקים את הפגיעה לכאורה במאות אלפי מבוטחים.

איזה פתרון מציעים בהסתדרות?

בהסתדרות קיימו בשנה האחרונה שורה של דיונים מול אגף הביטוח באוצר, אולם השיחות לא הניבו עדיין פרי. בארגון דורשים דחייה של שנה ביישום הרפורמה, ומאמינים כי עד אז ניתן יהיה להגיע לפשרה ולשווק פוליסות קבוצתיות.

איך צפוי להכריע שר האוצר?

משה כחלון ייפגש הלילה פעם נוספת עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ולפי הערכות הוא צפוי להסכים לדחייה ביישום הרפורמה. פשרה בעניין שתצמצם את הפגיעה בבעלי הפוליסות הקבוצתיות תואמת את השקפת עולמו שלו.

השלכות הרפורמה בביטוח הסיעודי
 השלכות הרפורמה בביטוח הסיעודי