התשובה של תנובה לפתיחת שוק הגבינה הצהובה לתחרות

קטגוריית הגבינות הצהובות מגלגלת כמיליארד שקל בשנה ונשלטת ע"י תנובה ■ החברה שינתה את צורת בלוק הגבינה הצהובה "עמק" ו"גלבוע" ממרובע למלבן ותשקיע 350 מיליון שקל במחלבה החדשה בתל-יוסף

קבוצת תנובה תנסה להתמודד עם פתיחת השוק ליבוא גבינה צהובה ללא מכס, באמצעות חדשנות. במסגרת זו תנובה שינתה את צורת בלוק הגבינה הצהובה של "עמק" ו"גלבוע" ממרובע למלבן, צורה שאמורה להעניק לצרכן נוחות רבה יותר בהכנת כריכים. כמו כן, היא תשיק בקרוב גבינה צהובה ארוזה בצורה של חיות, חדשנות שצפויה למשוך את הקהל הצעיר.

שני מהלכים אלה מתבצעים במחלבה החדשה של הקבוצה בתל-יוסף, שהושקה לפני ימים אחדים, ואשר תנובה השקיעה בה 350 מיליון שקל.

"כתעשייה ששואפת להיות כל הזמן בחזית הטכנולוגית, אנחנו דואגים שהטכנולוגיה הייצורית שלנו תהיה סטייט אוף דה ארט", אומר מנכ"ל תנובה, אריק שור.

לדבריו, "המחלבה בתל-יוסף הוקמה ב-1936 שאמנם הורחבה, אבל בשורה התחתונה זה הוקם ב-1936. בנינו מחלבה ל-20-30 שנה קדימה, הן ביכולת הייצורית והן בכושר הייצור. כבר עכשיו כושר הייצור גדול ב-15% לעומת הקיים, והמחלבה נבנתה עם יכולת לגדול בעוד 25%, בתוספת השקעה של 10-15 מיליון אירו. זו מחלבה שאין מגע יד אדם בגבינה הצהובה, ואני לא חושב שיש לזה אח ורע".

- מה הצפי להחזר ההשקעה?

"שנים רבות. זו השקעה אסטרטגית שבה החזר ההשקעה הוא פחות רלוונטי, כי זו דרך החיים. אם לא היינו עושים את ההשקעה הזאת, היינו לאט-לאט דועכים".

- כיצד אתם מושפעים מפתיחת השוק ליבוא?

"בניגוד לתחומי מזון אחרים שהצריכה בהם ירדה בשנתיים האחרונות, קטגוריית הגבינה הצהובה המשיכה לגדול לאורך כל הדרך. חלק מזה זו תוצאה של התחרות. אין ספק שמפת התחרות היום שונה מלפני 4-5 שנים, וההחלטה שלקחנו להקים מחלבה חדשה מציבה אותנו בעמדה שיכולה להתמודד עם התחרות הזאת בתנאים חדשים לגמרי". 

החדשנות בגבינה הצהובה/  צילום:יוסי זליגר
 החדשנות בגבינה הצהובה/ צילום:יוסי זליגר

"היתרון שלנו זה הטעם"

המחלבה החדשה צפויה להביא להתייעלות תפעולית ולחיסכון בכוח-אדם של 30-40 עובדים.

לדברי שור, "המחלבה מגבירה פריון בשל האוטומציה. הקצב יותר מהיר, הפחת יהיה יותר נמוך, ויש פחות עבודת ידיים. כבר לפני 5 שנים התחלנו תהליך שבמסגרתו לא קולטים מחליף קבוע לאנשים שפורשים. כל מי שנקלט לעבודה, ידע שהוא בא לעבוד לשנה-שנתיים עד שזה ייגמר. בסוף היום יועסקו 7% פחות מהעובדים".

- שופרסל מתחילה לייבא ישירות גבינה צהובה, ויש לה כוח רב במכירות המעדנייה.

"זה כבר קורה בשנה שנתיים האחרונות. היתרון המרכזי שלנו זה הטעם. אם יש דבר שגורם לצרכן לקנות את הגבינה, זה הטעם של 'עמק', שהוא ייחודי".

- ואולי גם העובדה שהיבוא ללא מכס ממש מוגבל - ניתן לייבא 5,500 טון משוק שצורך 28 אלף טון.

"אנחנו לא אחראים למכסות אלא משרד החקלאות. יש לנו תחרות מקוקה-קולה (מהחברה-הבת טרה - א"ח) ומהיבואנים, ונעשה הכי טוב שאפשר".

לדברי ענת גרוס-שון, מנהלת השיווק בתשלובת החלב של תנובה, החברה תמשיך להפעיל את המחלבה הישנה ותייצר בה גבינות מיוחדות כדוגמת פרמז'ן וגבינות עובש, חמאה, גבינות שמנת 5% ואבקות חלב.

- האם החדשנות תכפר על היעדר היתרון מול גבינת "נועם" של טרה המיוצרת ללא חומר משמר?

גרוס-שון: "היתרון הכי גדול שלנו זה הטעם. נכון, יש לנו חדשנויות, וככל שנתקדם עם השנה, נעדכן על עוד חדשנויות, ואנחנו בהחלט מאמינים שזה המענה שלנו. בנוסף, המחלבה תאפשר לנו להעניק מגוון יותר רחב גם למגזר החרדי. אין עוד מפעל שמחזיק 3 סוגי כשרויות כמותנו".

קטגוריית הגבינות הצהובות מגלגלת כמיליארד שקל בשנה ונשלטת (80%) על-ידי תנובה. 

שוק הגבינה הצהובה
 שוק הגבינה הצהובה