הצומת של מגה: מכירת "מגה בעיר" או חיסול הרשת

מגה במבוי סתום: בעלי הבית מנסים למכור את "מגה בעיר", אבל אף קונה לא רוצה את העובדים כשותפים ולא רוצה את החובות לבנקים ולספקים ■ קונים יש, עסקת מכירה אין; ואם לא תהיה בקרוב, מגה תגיע לכינוס ■ ניתוח מיוחד

המהלך שמוביל יו"ר אלון רבוע כחול, אביגדור קפלן, למכירת רשת "מגה בעיר", מאותת כי בעלי השליטה בקבוצה חפצים לנתק כל זיקה שלהם לרשת הקורסת. ברור גם שאם המהלך לא יצלח, השלב הבא יהיה כינוס נכסים למגה דרך בית המשפט. התרחיש הזה יכול לקרות בתוך שבועות או חודשים ספורים בלבד, כשקפלן ירגיש שהוא מיצה את האפשרות למכור את הרשת.

ל"מגה בעיר" יש זכות קיום כרשת עירונית, אבל לא במצב הנוכחי כשהיא נושאת על גבה יותר מדי בעיות: חובות-עתק שממשיכים לרבוץ על הרשת ומערכת יחסים בעייתית עם ספקים, שחלקם לא מספקים לה סחורה.

סניפיה המוזנחים של "מגה בעיר" מהווים גם הם מכשול ומעמידים סימן שאלה סביב היכולת להחיות את הרשת במצב הנוכחי.

רשת עירונית פועלת עם רווח גולמי גבוה יחסית, זאת בשל השכירות הגבוהה יותר בתוך הערים וגם בשל היכולת לגבות פרמיה עבור הנוחות, הקרבה לבית. לפי הערכות, ב"מגה בעיר" עומד הרווח הגולמי על 28%, לעומת רווח גולמי של 20% בלבד ברשת YOU שמגה סוגרת בימים אלה.

אלא שהתמורה למחיר הגבוה צריכה לבוא בנראות הסניפים, בשירות ובמגוון. זה לא המצב ב"מגה בעיר". לאורך השנים השקיעה רשת מגה את משאביה בזירת הדיסקאונט - תחילה ב"מגה בול" ולאחר מכן ברשת YOU. בזמן שמגה שפכה 200 מיליון שקל על רשת YOU, היא הזניחה לחלוטין את סניפי "מגה בעיר", שבשנים האחרונות לא זכו לשום טיפול.

נכון להיום מונה "מגה בעיר" 125 סניפים, שלכל הפחות יידרשו 150 מיליון שקל כדי לשפץ אותם כראוי. בעלי הבית של מגה כבר הבהירו כי אין בדעתם להוציא שקל נוסף מהכיס לטובת הרשת, ומקורות כספיים אחרים - אין. אז נכון שתיאורטית אפשר להמשיך ולהפעיל את הסניפים במצבם הנוכחי, אבל בוודאי שלא לעצור את המשך השחיקה שהם חווים.

רשת מגה סגרה 32 סניפים מפסידים, והיא מחסלת בימים אלה את רשת YOU, אבל מי שחשב שאחרי שני המהלכים האלה מגה נותרת עם רשת רווחית - טועה ומטעה.

במצב הנוכחי "מגה בעיר" ממשיכה להפסיד עשרות מיליוני שקלים בשנה, כשאין כל כיס לממן את ההפסדים האלה. לפי הערכות, קצב ההפסד השנתי של "מגה בעיר" הוא לא פחות מ-50 מיליון שקל בשנה. הערכות אחרות גורסות סכומים גבוהים עוד יותר.

תנאים הכרחיים לביצוע עסקה

לא מעט גורמים הביעו התעניינות ברכישת "מגה בעיר", וכפי שאומר אחד מהם, "כולם באו להשתכשך במים של מגה". היו שם האחים יוסי וצביקה ויליגר, שאחרי הפרידה מחברת ויליפוד מחפשים השקעות; קבוצת המזון נטו, שמפעם לפעם מגששת אחר האפשרות להיכנס לתחום הקמעונאות; ומשפחת בן-צבי, המחזיקה ברשת "שוק העיר" שנבנתה על בסיס סניפים שנרכשו ממגה. "שוק העיר" היא רשת קטנה הנמצאת בשלב שבו היא מנסה לבנות את מקומה בזירת הדיסקאונט ולא בנויה לקפיצה ענקית כזאת, אבל ייתכן שמישהו שם חושב ש-1+1 יהיה שווה 3.

ויש גם את קבוצת קופיקס בראשות אבי כץ. מבחינת כץ זו יכולה להיות הזדמנות, אבל כלל לא בטוח שהוא צריך את כאב הראש הזה.

אז למה אין עסקה למכירת "מגה בעיר"? התשובה פשוטה. כדי שעסקה כזאת תצא אל הפועל, צריכים להתקיים כמה תנאים, חלקם הכרחיים - וכרגע התנאים האלה לא קרובים למימוש.

4 גורמים יידרשו לוותר על הזכויות שלהם. הגורם הראשון הוא העובדים, שלהם הובטחו שליש ממניות הרשת. אף אחד מהרוכשים הפוטנציאליים אינו מעוניין להשקיע מאות מיליוני שקלים ולקבל את העובדים כשותפים. הוא ירצה 100% מהמניות.

הגורם השני הוא הבנקים. אלה יידרשו לוותר על חלק משמעותי מהחוב, וספק רב אם זה יקרה.

הגורם השלישי הוא הספקים, שהסכימו לדחיית תשלום 30% מהחוב אליהם. הם יתבקשו לוותר על החוב או להסכים להמיר אותו במניות של אלון רבוע כחול, כפי שהוצע כבר.

הגורם הרביעי, והלא בעייתי, היא החברה-האם אלון רבוע כחול, שתידרש לוותר על הלוואת הבעלים שנתנה למגה.

"זה משבר בתנועה"

"אף אחד לא ישלם מאות מיליונים כדי לשבת עם זליכה ועם השופטת בדימוס ורדה אלשיך (יועצים של העובדים - א"ח) או הדירקטורים. אף אחד גם לא יוותר על הזכויות שלו אם הוא יידע שבעתיד הוא יצטרך להגיע לוויתורים נוספים. אף אחד מהגורמים גם לא יעשה צעד ראשון בכיוון, ולכן אף אחד מהאחרים לא יעשה צעד שני", מסביר מקורב לעניין.

לדבריו, "ברגע שקפלן ימצה את המהלך להעביר את 'מגה בעיר' למישהו, הוא יוביל לכינוס כדי להיפטר ממגה".

בהתייחס לכך אומר ל"גלובס" גורם בקבוצת אלון: "נכון שהם רוצים להעיף את מגה. מצד שני, אף אחד לא ייתן להם כל-כך מהר להעיף את הרשת. זה משבר בתנועה. הכול תלוי במד הלחץ. החברה חייבת לדעת לאן היא הולכת. זה הדבר הכי חשוב - למכירה או לקיום? אם הם לא מעיפים את מגה, הם תקועים, כי הם יצטרכו להביא עוד כסף מהבית".

בינתיים, רשת מגה ממשיכה לסבול מהידרדרות במכירות, על רקע מערכת היחסים הבעייתית עם הספקים והמסחור בסחורה במדפי הרשת. מגה סובלת ממחסור במשחות שיניים, ירקות, תה ויסוצקי, מוצרי המזון של קבוצת נטו ובהם דגים קפואים וטריים, מוצרים ללא גלוטן שמשווקת חברת דנשר, יקבי רמת-הגולן, מוצרי הנייר של חברת שניב, מוצרי המתיקה של ליימן שליסל ועוד.

חלק מהחברות לא מספקות סחורה לרשת, ובאופן טבעי הדבר יוצר מחסור גם במוצרים של ספקים מקבילים. לדוגמה, כשחסרים מוצרים של שניב, נמכרים יותר מוצרים של חברת חוגלה-קימברלי, שמגיעה לאובליגו ועוצרת גם היא את האספקה ברגע שאין לה כיסוי ביטוחי.

יו"ר ועד עובדי מגה, אייל אלי, אומר כי "אם קבוצת אלון רוצה למכור את המניות שלהם במגה, 67%, מותר להם. אנחנו נברך על כך. נשמח שיהיה שותף חדש שידאג למגה, לפיתוחה ולרווחת העובדים".

- מה שמעת מקפלן?

"שמחפשים משקיע ל'מגה בעיר'. שכל הפרסומים למיניהם זה רק בתקשורת. לגבי מי שבאמת רציני - זה לא דולף החוצה".

- הקונסטלציה שבה "מגה בעיר" יכולה להימכר היא אם כל הצדדים, כולל העובדים, יוותרו על הזכויות, ואתם על המניות?

"לעובדים יש שליש מהמניות. אם יהיה משקיע שמוכן להשקיע כסף רב בחברה ולהציל את פרנסת 3,700 העובדים שיישארו לעבוד במגה, הוועד פתוח למשא-ומתן בכל נושא ועניין. עניין המניות נתון למושא-ומתן כלכלי".

- האם תסכימו למכירת הרשת כנקייה, ושהמוכר יקלוט את העובדים לאחר מכן, אך ללא התחייבות מוקדמת?

"המוטו של ההסתדרות זה לקלוט עובדים להסכמים קיבוציים. האם עולה בדעת מישהו שעובדי מגה, הקואופרציה הצרכנית מלפני 80 שנה, יגידו להם לבוא ולעבוד בתנאים של רשת ארבע (הרשתות הבולטות שאינן שופרסל ומגה - א"ח)? ראינו כולנו בטלוויזיה איך מחזיק בעל רשת ארבע את העובדים שלו ובאילו תנאי עבדות. אנחנו פתוחים לדבר על המניות, אבל לגבי הסכמים קיבוציים הכול ימשיך כפי שהיה, כי לא אנחנו ולא ההסתדרות יוותרו על זה, ואני בטוח שהקונה יודע את זה. בנוסף, 'מגה בעיר' לא תימכר בחלקים".

- אתם לוקחים בחשבון תסריט שאם המכירה לא תצלח, קפלן יוביל את הרשת כולה לכינוס הליכים תוך שבועות עד חודשים ספורים?

"אותנו ואת ההסתדרות אי-אפשר להפתיע. אנחנו נערכים לכל דבר. לקחנו את ורדה אלשיך למקרה שחלילה יקרה דבר כזה. למיטב הבנתי, זה לא הכיוון. אני בטוח ש'מגה בעיר' תעלה לפסי צמיחה".

חברת אלון רבוע כחול סירבה להגיע לדברים.

מגה
 מגה