השביתה הגדולה בדרך? כחלון וניסנקורן נפגשים בארבע עיניים; האוצר מוכן לתת 7.5 מיליארד ש'

האוצר: תוספות דיפרנציאלית - או שניתן רק 3.5 מיליארד ש' ■ בהסתדרות דורשים 11 מיליארד ש' ■ דיון שהיה אמור להתקיים בביה"ד לעבודה על צווי המניעה למורים - נדחה ■ ללא הסכמות -שביתה מחר ב-6:00

משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי
משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי

שר האוצר, משה כחלון, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, דנים בשעות הערב המאוחרות (ג') במשרד האוצר בירושלים בהמשך המשא ומתן למניעת השביתה. זאת לאחר שהמדינה וההסתדרות ביקשו לדחות את הדיון שזימן בית הדין הארצי לעבודה, שהיה אמור להתקיים בשעה 22:00.

שביתה מיותרת, לא צריך להעניש את עם ישראל, הוא לא אשם" -  כך אמר היום שר האוצר משה כחלון במפגש עם עיתונאים בלשכתו בתל-אביב. 

לדבריו, "אני מקווה שתימנע שביתה. כל האיום הזה (של השביתה) הוא פזיז צריך למצות את המו"מ. הוויכוח הוא לא אם לתת וכמעט גם לא כמה לתת. הוויכוח הוא איך לחלק את זה. אנחנו חושבים שאחרי כשמדברים כל-כך הרבה זמן על צמצום פערים הגיע הזמן להשתמש בכלי הזה של תוספת שכר לצמצום פערים".

במוקד המו"מ המתנהל בין האוצר להסתדרות על הסכם השכר החדש לעובדי המגזר הציבורי עומדות שתי סוגיות: גובה תוספת השכר ואופן חלוקתה. גורמים באוצר אמרו היום כי בתרחיש המירבי שבו ההסתדרות תסכים למודל הדיפרנציאלי ולשורת דרישות נוספות בתחום הגמישות הניהולית וההתייעלות יהיה האוצר מוכן לתת תוספת תקציבית של עד 7.5 מיליארד שקל עבור תוספות השכר והפיצוי לעובדים על העלאת שכרם באיחור (ההסכם מתייחס לשנים 2013-2018), כלומר סכום הקרוב יותר לדרישת ההסתדרות המקורית של 11 מיליארד שקל.

לעומת זאת, בתרחיש ההפוך שבו ההסתדרות אינה מוכנה לקבל אף אחת מדרישות האוצר, מוכן האוצר לשלם 3.5 מיליארד שקל. בתרגום לאחוזים מדובר על תוספת של3.5%-7.5% או 0.5-1.5% לשנה על-פני חמש שנות ההסכם.

כאמור, האוצר מתעקש שתוספת השכר תחולק לראשונה באופן שווה בין כל חצי מיליון עובדי המגזר הציבורי, כך שבפועל בעלי שכר נמוך יקבלו תוספת גדולה יותר באחוזים מבעלי שכר גבוה. באוצר מסרבים לומר מה יהיה גובה התוספת הכספית אולם אומרים שכל אחוז תוספת שווה ל-100 שקל לעובד - כך שבממוצע יקבלו העובדים תוספת של 750 שקל לעובד, בתרחיש המירבי.

בינתיים, צוותי המו"מ של האוצר וההסתדרות ממשיכים לדון היום ברקע מרחף איום השביתה במשק שאמורה להיכנס לתוקף מחר (ד') בשעה 6:00 אם לא יגיעו הצדדים להסכמות. במקביל פנתה המדינה לביה"ד לעבודה בבקשה למנוע את השבתת מערכת החינוך.

המקומות שישבתו
 המקומות שישבתו

משרדי האוצר והחינוך, מרכז השלטון המקומי ושלוש הערים הגדולות (ת"א, ירושלים, חיפה) הגישו היום לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בקשה לצווי מניעה נגד השביתה המתוכננת של ארגון המורים החל ממחר בבוקר. לטענת המדינה, ארגון המורים התחייב במסגרת רפורמת "עוז לתמורה" על "שקט תעשייתי" עד סוף אוגוסט 2017 ולכן אינו יכול להשבית את הלימודים, וגם הסתדרות המורים התחייבה ל"שקט תעשייתי" בהסכם שנחתם עמה בכל הקשור לשביתות כלליות במשק.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, אמר כי "אנו מצפים מההסתדרות למצות את המשא ומתן ולדאוג באמת לעובדים החלשים, ולא לגרום לנזקים למשק הישראלי בצורה של שביתה פראית ולא נחוצה. בכל מקרה, אנו פונים לבית המשפט במטרה לאפשר את המשך התנהלותם הרגילה של אזרחי ישראל".

אל על מקדימה 20 טיסות מחר בבוקר: צפו בטבלת השינויים