כתב אישום נגד רעייתו של ראש לשכת עוה"ד לשעבר יורי גיא-רון

כנרת פרי גיא-רון מואשמת ברישום כוזב בפרשת קופ"ח מאוחדת ■ לפי האישום, בשנים 2004-2008 הפיקה חברת אפיקי שיווק שבבעלותה מדי חודש חשבוניות כוזבות למאוחדת בסכום העולה על 4 מיליון שקל

מאוחדת / צילום: תמר מצפי
מאוחדת / צילום: תמר מצפי

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד כנרת פרי גיא-רון, רעייתו של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד יורי גיא-רון, וכנגד חברת ג.פ אפיקי שיווק בע"מ שבבעלותה, בגין רישום כוזב במסמכי תאגיד בפרשת המירמה בכספי קופת-חולים מאוחדת

הפרשה נחשפה ב-2010, כאשר במקור נחקר במסגרתה גם עו"ד יורי גיא-רון. הפרקליטות חשדה אז כי הזוג גיא-רון הפיק במשך שנים חשבוניות כוזבות, לבקשת קופת-חולים מאוחדת, במטרה להסתיר את התשלומים הלא חוקיים.

עיקר החשד נגד גיא-רון ורעייתו היה שקופת-חולים מאוחדת העבירה לחברת השיווק ג.פ אפיקי שיווק שבבעלותם מאות אלפי שקלים, שתמורתם לא ניתן לקופה דבר. ואולם, ביולי השנה הודיעה הפרקליטות לעורכי דינו של יורי גיא-רון כי בעקבות השימוע שנערך לו היא החליטה לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות.

על-פי עובדות כתב האישום, שהוגש נגד רעייתו של גיא-רון על-ידי עו"ד נעם עוזיאל במסגרת הסדר טיעון, בין השנים 1998-2010 סיפקה חברת ג.פ. אפיקי שיווק בע"מ לקופת-החולים מאוחדת שירותי שיווק, לרבות גיוס מבוטחים חדשים ושיווק שירותי ביטוח משלים למבוטחי הקופה. כנרת פרי גיא-רון היא בעלת החברה וכן ניהלה את החברה בתקופה הרלוונטית.

על-פי חוק, קופת-חולים מאוחדת רשאית להשתמש בסוכני שיווק דוגמת אפיקי שיווק ולהציע שירותי בריאות נוספים (שב"ן) לחבריה, כגון ביטוחים משלימים, אולם נאסר על הקופה להשתמש בסוכנים לשם גיוס חברים חדשים לקופה מבין מבוטחי הקופות האחרות או לשם שיווק ביטוחים משלימים למי שאינם חברי הקופה. כל הוצאות הקופה לשיווק עצמי, לרבות פעולות שיווק המופנות למבוטחי קופות אחרות, כפופות לתקרת ההוצאה השנתית הקבועה בתקנות השיווק ולאיסור להשתמש בסוכני מכירות ותועמלנים.

מהאישום עולה כי ב-5 בינואר 1998 חתמו יהודה עליאש, מנהל השיווק של הקופה באותה עת, וכנרת פרי גיא-רון על הסכם שיווק, לפיו קופת-חולים מאוחדת תשלם לאפיקי שיווק עבור כל מצטרף חדש לשב"ן וכן עבור שירותים הנלווים למטרה זו.

לפי האישום, בשל איסור ההתקשרות ותקרת ההוצאה המותרת לשיווק עצמי האמורים, הסכימו הצדדים בעל-פה, ללא תיעוד בכתב, כי הקופה תשלם לאפיקי שיווק תשלום בגין כל מבוטח חדש שתצליח אפיקי שיווק לגייס לקופה, על-פי רשימות מצטרפים אותם תגיש מדי חודש.

כמו כן, נטען באישום, עליאש הנחה את כנרת פרי גיא-רון להנפיק חשבוניות כוזבות מצד אפיקי שיווק, הכוללות את התשלומים בגין צירוף חברים חדשים אך מציגות חיובים בעבור שירותי שיווק אחרים, כאלה המותרים על-פי הדין. בהתאם לכך, נטען, בשנים 2004-2008 הפיקה אפיקי שיווק מדי חודש חשבוניות כוזבות לקופת-חולים מאוחדת בסכום העולה על 4 מיליון שקל.

עוד על-פי האישום, בהוראת עליאש כללה גיא-רון את המצטרפים החדשים, אשר כונו בדוחותיה ורשימותיה בשם הקוד "חברים", תחת סעיפי "טפסי ביטוח משלים" וסעיפי "מועמדים לעזיבה" או תחת חשבוניות כלליות בהן צוין "מקדמות על חשבון שב"ן".

לצורך החישוב, נטען, הפעילה גיא-רון נוסחה לקביעת הסכומים לכל פריט שאיפשרה לה את קבלת התעריף המיוחד שהובטח על-ידי עליאש, וזאת על אף שבחשבוניות צוין תעריף שונה, המתאים לפריטי התשלום המותרים.

קודם להפקת חשבונית חודשית, נטען בכתב האישום, הגישה אפיקי שיווק למאוחדת רשימות של מצטרפים חדשים לקופה, לצד רשימות מצטרפים לשב"ן, אשר נבדקו על-ידי פקיד קופת-החולים, שווידא כי הנמנים ברשימת המצטרפים שסיפקה אפיקי שיווק, אכן הצטרפו לקופה. לאחר שהרשימות נבדקו ואושרו, הכינה הנאשמת חשבוניות כוזבות כאמור, הנחזות לחשבוניות בעבור שיווק שירותי שב"ן. 

במעשים המתוארים, נטען באישום, ערכה גיא-רון חשבוניות כוזבות, שהן בבחינת רישומים כוזבים בספרי התאגיד אפיקי שיווק, וזאת בכוונה לרמות את מנגנוני הביקורת של הקופה ואת משרד הבריאות. 

הפרשה נחקרה על-ידי צוות חקירה משותף של משטרת ישראל, פקיד שומה חקירות ירושלים וחקירות מכס ומע"מ ירושלים ברשות המסים. בנוסף לזוג גיא-רון, בחודש מארס השנה נשלחו מכתבי הזמנה לשימוע בטרם הגשת כתבי אישום ל-25 חשודים נוספים. 

האנשים המרכזיים שזומנו לשימוע לפני הגשת כתבי אישום נגדם בגין עבירות של קבלת דבר במירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומירמה והפרת אמונים בתאגיד, הם בכירי קופת-חולים מאוחדת לשעבר: יהודה עליאש, שהיה הממונה על הפרסום והשיווק במאוחדת; יגאל נחומי, שהיה עוזרו (ומיוצג בידי עו"ד ינון סרטל ממשרד רזניק-סרטל-סהראי); ומשה חברוני, לשעבר מנהל מחוז ירושלים של הקופה. 

לטענת הפרקליטות, במסגרת המירמה בקופת-חולים מאוחדת שולמו, על-פי החשד, עשרות מיליוני שקלים מכספי הציבור לחברות שיווק, על בסיס חשבוניות מס כוזבות, תוך הונאה של הנהלת הקופה, של מנגנוני הביקורת שלה ושל משרד הבריאות. 

מטרת מעשי המירמה הייתה, לכאורה, הסתרת תשלומים בלתי חוקיים עבור גיוס מבוטחים לקופה מקרב מבוטחי הקופות האחרות - פעילות שאסורה לפי תקנות ביטוח בריאות ממלכתי והנחיות משרד הבריאות.