זה מה שיקרה ב-2016

הדולר, הנפט, הכלכלה הסינית, הריבית - כל מה שצריך לדעת

2015-2016 / איור: עומר הופמן
2015-2016 / איור: עומר הופמן

אתם לא באמת מצפים לתשובה נכון? אחרי מה שקראתי בשבוע שעבר על הפער העצום בין הערכות האנליסטים לשנת 2015 ובין מה שקרה בפועל, צריך להיות מטורף על מנת להמר על מה יקרה לנו בשנת 2016. אלה הן ההשלכות של הניסוי הפיננסי הגדול בהיסטוריה. לכן כל מה שננסה לעשות כאן יהיה לפרק את המוקשים שאותם אנו מצליחים לזהות, על מנת להבין לאן פנינו מועדות.

המוקש הראשון הינו המוקש הסיני. כבר בשנה שעברה ראינו כיצד החששות הנובעים מעצירת הקטר הסיני גורמים לירידות חדות בשווקים. כבר אז הערכתי בזהירות שהסינים יעשו את כל מה שנדרש על מנת להרגיע את המצב, מה שאכן קרה בפועל. אני לא יודע עד כמה התעוררות מחודשת של החששות לקראת 2016 נובעת ממשהו מהותי או שהיא רק משאלת לב של גופים אינטרסנטים שירוויחו הון רב מקריסת השווקים. אני לא רואה את הסינים נופלים. האטה זה בסדר, אבל הסינים הוכיחו שהם יודעים לטפל היטב במשברים ונכון לעכשיו אפשר להמר בזהירות שמסין לא תפתח הרעה.

המוקש השני הוא הנפט. מצד אחד למדנו שנפט זול מהווה תמריץ לכלכלה. מצד שני אנו רואים שקריסתו מעלה את מפלס החרדה בשווקים. יש נתונים אובייקטיביים שאי אפר להכחיש: ירידה בביקוש העולמי, בעיקר באסיה ואירופה, מעבר לתחליפי נפט ופצלי השמן שהסירו לחלוטין את תלותה של ארה"ב בנפט העולמי. זה לא עומד להשתנות. מצד שני הקריסה נראית מוגזמת ואם חלילה ירד מחירו לסביבות ה-30 דולר לחבית, תהא זו הזדמנות קניה היות ומשם הוא יתאושש, בין השאר כי כלכלת אירופה תמשיך להתאושש וגם סין תתייצב.

המוקש השלישי הוא הדולר. רבים מעריכים שהוא ימשיך להתחזק גם ב-2016, אולם הרבה יותר סביר בעיני שהדולר דווקא יחלש. עוצמתו פוגעת בארה"ב, ועל כן היא תעשה כל מה שצריך כדי להחזיר אותו לשיווי משקל נוח עבורה. כבר בימים הקרובים, כשיתפרסמו נתוני הסחר והגירעון המסחרי בארה"ב יתרחב, נראה את המהלכים הראשונים בכיוון.

לנקודה מעניינת זו תהיה השפעה ישירה עלינו. בשנת 2015 הוכתר השקל כאחד המטבעות החזקים בעולם. אין ספק שהמשך מגמה זו היא משאת נפשם של הספקולנטים חובבי השקל. הם יעשו הכול על מנת שגם ב-2016 הוא יככב. מי שעמד בדרכם עד כה היה בנק ישראל שבסך הכול מזער נזקים. בשנת 2016 משימת הבנק המרכזי תהיה קשה הרבה יותר במידה והדולר אכן ייחלש בעולם. אם האוצר לא יירתם למשימה ימשיך היצוא הישראלי לשלם מחיר כבד עקב עוצמת השקל.

ומה יקרה לשווקי המניות והאג"ח? אם אכן יפורקו המוקשים שתוארו להלן, 2016 צפויה להיות שנה רגועה עם תנודות לא חדות במיוחד בשווקים. אל לנו לשכוח שכסף רב הודפס וממשיך להיות מוזרם לשווקים. חלק ממנו ימצא את דרכו לכלכלה הריאלית וזה יסייע להתאוששותה, אולם רובו יישאר בשווקים וימנע קריסה.

לגבי האג"ח, זו בהחלט תהיה שנה מעניינת. אני סבור שהבטחתה של הנגידה קרנית פלוג להותיר אתהריבית ברמתה הנמוכה לזמן רב תתקיים, גם בגלל שההערכות להעלאות נוספות של הריבית בארה"ב מוגזמות לטעמי. הריבית בארה"ב תעלה מעט, אם בכלל רק בעוד מספר חודשים. זה ישפיע מהותית על מחירי האג"ח בעולם וזה יהיה כנראה השוק המעניין ביותר השנה.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.