אופס, טעינו: כישלון כמעט מוחלט בתחזיות האנליסטים ל-2015

ה"מומחים" החמיצו בגדול את קריסת מחירי הנפט וחזו מחיר כמעט כפול ממחירו הנוכחי (69 דולר לעומת 37 דולר בפועל) ■ המליצו להתרחק מסקטור התקשורת המקומי - שרשם תשואה מרשימה של יותר מ-20% ■ ומה עוד?

ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ימים סוערים בבורסה / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כישלון כמעט מוחלט. כך ניתן לסכם את התחזיות וההמלצות אותם סיפקו בתי ההשקעות והאנליסטים בשנה שעברה לגבי הצפוי ב-2015.

הדבר הבולט ביותר אולי בסיכום תחזיות בתי ההשקעות והאנליסטים ל-2015 (שהתבסס על שאלון רחב והיקף ואנונימי שאינו זהה במדויק להרכב ספקי התחזיות הנוכחיים) הוא כי אלה החמיצו ובגדול את קריסת מחירי הנפט, וחזו לו מחיר כמעט כפול ממחירו הנוכחי (69 דולר לעומת 37 דולר בפועל).

בהקשר זה צריך לציין כי 2015 הייתה אחת השנים הדרמטיות בכל מה שנוגע לנפט - המוצר שמחירו משפיע כמעט על כל אספקט בכלכלה העולמית - ובמהלכה הוא רשם רצף ארוך במיוחד של ירידות לרמות שפל אותן לא ראה שנים.

הצפי הוא כי התנודתיות הגבוהה המאפיינת את המסחר בנפט תמשיך ללוות את השווקים גם בזמן הקרוב.

אופטימיים יתר על המידה

נפילה בולטת נוספת בהמלצות האנליסטים בשנה שעברה נוגעת להמלצה להתרחק מסקטור התקשורת המקומי. בסיכום 2015 הסקטור הזה בלט דווקא לחיוב ומי שהחליט לפעול בניגוד להמלצות ולהשקיע בו, רשם לעצמו תשואה מרשימה של יותר מ-20%.

גם ההמלצה החיובית שהעניקו האנליסטים לסקטור האנרגיה התבררה כשגויה, כשמדד הנפט והגז המקומי הניב תשואה שלילית של כ-5%.

לגבי התשואה הצפויה למדד המעו"ף ב-2015 האנליסטים היו אופטימיים מדי, והתשואה שהוא הניב בפועל עמדה על חצי מהתחזית: 4% לעומת תחזית לתשואה של 8%. גם לגבי השוק האמריקאי האנליסטים הציגו אופטימיות יתרה וחזו עלייה של כ-4% במדד ה-S&P 500, שסיכם את 2015 עם תשואה אפסית.

שער הדולר בסיומה של 2015 עומד על 3.89 שקל - נמוך ב-4.5% ביחס לתחזית הממוצעת של בתי ההשקעות והאנליסטים.

גם ברמת המאקרו האנליסטים ובתי ההשקעות היו אופטימיים יותר מהמציאות. הם חזו צמיחה של כ-3% למשק, שתהיה כפי הנראה גבוהה מהצמיחה אותה הוא ירשום ב-2015 (על פי הנתונים האחרונים שפורסמו היום צמיחת התמ"ג הישראלי צפויה להסתכם ב-2.3% בשנה החולפת).

האנליסטים אף צפו אינפלציה השנתית של 1%, בעוד שלפי הודעת בנק ישראל מהימים האחרונים זו תעמוד על שיעור שלילי של 0.9%.

מה חזו לגבי 2016
 מה חזו לגבי 2016