שרת המשפטים מתנגדת לפיקוח על שכר הדירה

שקד קוטלת את הצעות החוק לשכירות הוגנת - ובראשן ההצעה של ח"כ סתיו שפיר ■ שפיר בתגובה: "השרה שקד מפגינה ניתוק מהמצב" ■ שקד רכשה לא מזמן בית ברמת-החי"ל בת"א ב-6.7 מיליון שקל

סתיו שפיר ואיילת שקד / צילום: אוריה תדמור ואיל יצהר
סתיו שפיר ואיילת שקד / צילום: אוריה תדמור ואיל יצהר

שוכרי הדירות, שייחלו לשינוי, לא יאהבו לשמוע את זה: שרת המשפטים איילת שקד יוצאת נגד הצעות החוק לשכירות הוגנת. במסיבת עיתונאים שקיימה היום (ב') יצאה שקד נגד הצעות החוק לפיקוח על מחירי השכירות שמקדמים כמה חברי כנסת ובראשם ח"כ סתיו שפיר. אתמול, אגב, נדחה הדיון בוועדת שרים לחקיקה בהצעת החוק של רועי פולקמן (כולנו) וסתיו שפיר (המחנה הציוני).

איילת שקד רכשה בית בשכונת רמת-החי"ל בתל-אביב ב-6.7 מיליון שקל

"אני לא אתן לקדם חוק רק לשם קידומו. כמו שהחוקים האלה נראים היום, הם באים לברך אבל יוצאים מקללים", אמרה שקד. 

לדבריה, סעיף 1 בהצעת חוק שכירות הוגנת מדבר על הקמת רשם שכירויות. "אני לא אסכים לזה", אמרה שקד. "הממשלה הזאת ואני בתוכה עובדים כל הזמן לפשט את הביורוקרטיה ולא רוצים להקים עוד נציבות, עוד עובדי מדינה ועוד הליכים".

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
 איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

שקד הביעה התנגדות נחרצת גם לרעיון של פיקוח על שכר הדירה: "הוכח במדינות אירופה שהפיקוח הזה רק מוביל לעליית מחירים", אמרה. 

לדבריה, "ישנו רעיון לתת הנחה במס שבח למי שמקפיא העלאת השכירות, וזהו רעיון שנשקל. אבל רשות המסים עדיין אינה תומכת בנושא הזה, וגם זה הליך רגולטורי לא פשוט".

ח"כ שפיר: "שקד מתנהלת כרדופת שד" 

ח"כ שפיר מסרה בתגובה לדברי השרה שקד: "השרה שקד מפגינה ניתוק מהמצב בשוק השכירות הישראלי וחוסר בקיאות בחקיקה הבינלאומית בנושא. אני וח"כ פולקמן כבר הגענו להסכמות מול משרד האוצר והמשפטים לגבי חוק השכירות, שלא כרוך בפיקוח אלא בתמרוץ בעלי הבית לחוזי שכירות הוגנים בתמורה להטבות במס שבח. שקד מתנהלת כרדופת שד וחוזרת על אותן סיסמאות, ובסרבנותה מפקירה 2 מיליון שוכרים בישראל שאין להם הגנה מינימלית על מהמדינה".

 

 

סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב
 סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב
 

ח"כ שפיר הוסיפה: "אני מציעה לשרה שקד להצטרף אלי לביקור בדירה שכורה ולהקדיש כמה דקות מזמנה כדי לשמוע על מצוקותיהם של מאות אלפי שוכרים צעירים ליד המכללה בתל-חי, ליד מכללת ספיר בשדרות, בבאר-שבע ובתל-אביב - ולהבין כמה כסף הם נאלצים לשפוך על הדירות השכורות שלהם, מתי הם נדרשים לצאת למסע המייגע של חיפוש דירה חדשה ובמה זה כרוך להחליף שכונה פעם בשנה כשיש לך שני ילדים בגן.

"שוק השכירות בישראל הוא שוק פרוץ וכאוטי, ובשום פנים ואופן לא חופשי. לא בכדי בחרו כל מדינות העולם המערבי להסדרי ולטפל בשוק הזה, רובן באמצעים הרבה יותר נוקשים מהצעת החוק שמונחת על שולחן הכנסת. ברוב המדינות הללו ישנו פיקוח על עליית שכר הדירה, הוקם רשם שכירויות, ולעיתים ישנו שכר דירה מקסימלי שאסור לעלות ממנו.

"מדובר בחוסר אחריות שמשרד ממשלתי אחד מאשר הצעה ועומד מאחוריה, תוך שיגור מסרים ברורים לציבור השוכרים והמשכירים, אך עם החילופים במשרד כל הנחות היסוד המקצועיות מושלכות לפח כדי לשרת את תפיסת עולמה האידיאולוגית של השרה החדשה. התהליך הזה מביא לעוד בלגן בשוק מבולגן ממילא ואף להעלאת מחירים.

"בוצעה פה עבודה מקצועית, הן בכנסת והן בממשלה, במשרדי המשפטים והאוצר, ואני מצפה, ביחד עם 2 מיליון שוכרי הדירות בישראל, שהממשלה תעמוד מאחורי הצהרותיה לציבור".

ח"כ פולקמן: "נביא פתרונות ארוכי טווח"

ח"כ רועי פולקמן, המכהן גם כיו"ר סיעת כולנו ומקדם את הצעת חוק שכירות הוגנת, הגיב לדבריה של שקד ואמר: "שרת המשפטים לא אמרה שלא יהיה חוק שכירות הוגנת, אלא ציינה את העובדה שלעניות דעתה פיקוח הוא לא פתרון. בשיחות שאנו מקיימים בכלל וביומיים האחרונים בפרט, אנו לקראת המשך תהליך לגיבוש מתווה שכירות הוגנת, שיטיב הן עם המשכירים והן עם השוכרים.

"ישראל היא המדינה היחידה במערב בה אין הסדר בנושא, והיא ממוקמת על-פי דוח ה-OECD במקום השני הנמוך ביותר בסולם של דיני שוכר-משכיר. אנו פועלים במספר כיוונים כדי להסדיר את שוק השכירות בישראל ולהביא פתרונות ארוכי-טווח לציבור".

נזכיר כי ח"כ פולקמן מקדם את הצעת החוק הזו כהצעת חוק פרטית במקביל להצעת חוק נוספת, גם היא הצעת חוק פרטית, המקודמת על-ידו ועל יד חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני). בעוד הצעת החוק של פולקמן שהדיון בעניינה נדחה אתמול בוועדת השרים לחקיקה מציעה מנגנון פיקוח וולנטרי באמצעות תמרוץ בעלי הדירות - הצעת החוק השנייה מציעה לקבוע מנגנון פיקוח מלא.