פנייה ליועמ"ש: לחשוף את ההסכם על תקציב הביטחון

עו"ד אלעד מן מתנועת "הצלחה" תוקף במכתבו את יוזמת משרדי הביטחון והאוצר להציג את עיקרי ההסכם היום לעיתונאים, וטוען כי "אופן פעולה זה מעורר קשיים רבים"

עו"ד אלעד מן / צילום: יובל סובול
עו"ד אלעד מן / צילום: יובל סובול

זה ייגמר כנראה רק בבית המשפט: תנועת "הצלחה" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לחשוף את ההסכמים בין משרד האוצר למשרד הביטחון על תקציב הביטחון לשנים 2015-2020.

תנועת "הצלחה", כמו גם "גלובס" ועיתונים נוספים, פנו למשרדי האוצר והביטחון בעקבות החתימה על ההסכם ב-24 לנובמבר, בדרישה לחשוף את ההסכם וכל מסמך המצורף אליו או קשור בהכנתו, על-פי חוק חופש המידע.

הדרישה לא נענתה, וההסכם לא נחשף עד כה, אפילו לא בפני חברי הוועדה המשותפת לוועדת הכספים ולוועדת חוץ וביטחון, שאישרו לפני שבוע וחצי את הגדלת תקציב הביטחון ל-2015 בסכום של 2.1 מיליארד שקל בהתאם להסכם. חברי הכנסת שדרשו לקבל לידיהם עותק של ההסכם נאלצו להסתפק במצגת של מנכ"לי האוצר ומשרד הביטחון.

במכתב ששיגר היום (ב') היועץ המשפטי של תנועת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, למשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עורכי הדין אבי ליכט ודינה זילבר, הוא מציין כי משרד הביטחון הודיע לו ביום 29.12.2015 על הארכת המועד לתשובה ב-30 יום נוספים, בשל "מורכבותו של המידע המבוקש". משרד האוצר, לעומת זאת, לא נתן הודעת ארכה כלשהי ולא הודיע דבר בקשר לפנייה.

עו"ד מן תוקף במכתבו את יוזמת משרדי הביטחון והאוצר להציג את עיקרי ההסכם היום לעיתונאים, וטוען כי "אופן פעולה זה מעורר קשיים רבים, שהרי ככל שקיים מידע שניתן למסור אודות אותו הסכם, אשר הוכן ונבחן מבעוד מועד בשני המשרדים - הרי שהיה מקום למסור אותו למרשתי (תנועת 'הצלחה') ולמבקשים אחרים עם גמר הכנתו ובלא עיכוב נוסף - ולא לעכבו ולהציגו לעיתונאים בלבד ובתנאים מגבילים".

במכתבו מבקש עו"ד מן מליכט וזילבר כי "תנחו את המשרדים האמורים להעביר את המידע הקיים ושמסירתו הסתברה כאפשרית ללא דיחוי לכלל המבקשים, ומעבר לכך להשלים את הטיפול בבקשה באופן התואם את הדין בלא דיחוי נוסף ובהתאם לקווים המנחים מסירת מידע, כפי שגובשו מעת לעת במשרד המשפטים".

עו"ד מן מפנה במכתבו לדברים שאמר היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד יואל בריס, בראיון ל"כלכליסט" בחודש מארס האחרון, בדבר השקיפות הנחוצה וחשיפת ההסכמים הבין-משרדיים שחותם משרד האוצר.