זדורוב לשלטון

האם המפגינים בעד רומן זדורוב מכירים טוב יותר את העובדות?

רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון
רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון

הדבר המאחד רבים מתומכי רומן זדורוב הוא אי-ידיעת העובדות - וגם חוסר רצון לדעת אותן. זו תופעה משונה עד מאוד. בן אדם מורשע ב-3 הערכאות ברצח הילדה תאיר ראדה, ומשום מה יש כאלה, בציבור ובעיתונות, הטוענים לחפותו של אותו אדם.

משום מה, באמת? משום שהם קובעים שנעשה לו עוול, שהמשטרה לא חקרה מספיק, שבתי המשפט לא הבינו את החומר ושאר טענות כאלה.

האם הם, המפגינים בעד זדורוב, ואלה שתומכים בו - האם הם מכירים טוב יותר את העובדות? האם הם חוקרים ביתר יעילות מהמשטרה? למה הם כל-כך בטוחים שזדורוב אינו הרוצח - כאשר העובדות אומרות בפירוש את ההיפך?

אולי החמצתי משהו, אבל אני לא רואה שהם, תומכי הרוצח, מביאים ולו עדות אחת הסותרת את שלושת פסקי הדין. אין כלום. שום דבר. חוץ מכמה אנשים שרובם אינם בקיאים בחומר, אבל יש להם "הרגשה" שזדורוב אינו הרוצח.

טענה רגשית

נראה כי אחד האלמנטים התורמים לתמיכה בזדורוב קשור לאמה של הנרצחת, הטוענת מתחילת הפרשה שהיא לא חושבת זדורוב הוא האדם שרצח את בתה. עמדתה של האם השכולה זוכה לתשומת-לב רבה בתקשורת.

האם יש מקום לתת לדבריה משקל עודף? האם דעתה חשובה יותר משל כל אזרח אחר שמכיר את החומר כמוה? זו אינה שאלה פרגמטית, מכיוון שמדובר בעמדה רגשית, גם של האם וגם של אלה הנוהים אחריה. אין בה היגיון או ראיות, שום דבר שיכול לגרום לנו לפקפק באשמתו של הרוצח.

בילוי בכיכר

קשה להאמין ש-300 האנשים שבאו אתמול (שבת) להפגין למען זדורוב ממש התעמקו בפסקי הדין ובראיות שהוצגו בבית המשפט. העובדה שהייתה הפגנה כזאת גם לא צריכה להרשים אף אחד.

בעולם אפשר להרים הפגנה כמעט בשביל כל דבר וענין. בוודאי שזה כך בתל-אביב, עיר הבילויים, שהפגנות הפכו לחלק מהאטרקציות הבידוריות שבה. בדרך-כלל ההפגנות הן על פוליטיקה וכלכלה - עכשיו יש לנו גם נושא משפטי.

אמיל זולא והכורתים בעם

300 איש המבלים בהפגנה בכיכר רבין בשבת זה לא לא כל-כך נורא וגם לא ממש משפיע. יותר מטרידים הם העיתונאים שהפכו את זדורוב לסוס עליו הם מבקשים לרכב אל תהילת אמיל זולא.

עד שיגיעו אל המטרה הבלתי מושגת הזאת, הם מפיצים רעל נגד המשטרה, בתי המשפט, הפרקליטות. הם נמצאים רק כפסע מהנפת כרזה "זדורוב לשלטון". למה לא? זה לא יותר מופרך מהטענה ש"הוא זכאי".

אמיל זולא למד במשך שנים את החומר לפני שתמך בדרייפוס. אצלנו עושים זאת בקלות-ראש ודעת - ובתוך כך כורתים את הענף שאמור להגן עלינו מפני אנסים ורוצחים.