רעיה שטראוס משיקה מרכז ליולדות, יעקב ליצמן מגיע לפרגן

וגם: איפה נפגשו יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, וג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבבא?

שטראוס ברהום וליצמן/ צילום:ערן גלברג
שטראוס ברהום וליצמן/ צילום:ערן גלברג

שטראוס לא שוכחת מאין באה

לפני 11 שנה רעיה שטראוס, האחות של מיכאל והדודה של עפרה משטראוס גרופ, נפרדה במידה רבה מעסקי המשפחה. כאשר שטראוס התמזגה עם עלית, היא מכרה את מניותיה ונשארה בתפקיד נשיאת הקבוצה יחד עם מיכאל. מאז היא פנתה לדרך עצמאית, בחלקה הגדול פילנתרופית.

המיקוד שלה היום הוא בשיפור איכות החיים בגליל המערבי, בו נולדה וגרה עד היום. במסגרת זו היא תומכת בלהקת המחול הקיבוצית, בית לוחמי הגטאות וקשת אילון.

לפני מספר ימים הושק מרכז לנשים ויולדות במרכז הרפואי לגליל בהשקעה של 260 מיליון שקל, ונכחו שם בין היתר שר הבריאות, יעקב ליצמן, ונשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' דניאל הרשקוביץ'. את המרכז מנהל ד"ר מסעד ברהום.

שטראוס, שמשמשת כנשיאת המרכז, סיפרה כיצד חלום ויוזמה שלה הובילו לכך: "הגשמתי חלום שהמרכז הרפואי לנשים ויולדות, שנחנך בימים אלה, הוא אחד מהמתקדמים והמובילים, אם לא המוביל כיום בישראל, והוא ישרת לא רק נשים מאזור הצפון.

"אני בטוחה שגם נשים מכל רחבי הארץ יגיעו לקבל שירותי רפואה וללדת במרכז הרפואי לגליל. 'שמנו את המרכז הרפואי לגליל על המפה'. אני באופן אישי תרמתי מיליון דולר להקמת המרכז הרפואי לנשים ויולדות, והתרומה שלי הייתה קטליזטור למשרד הבריאות, למשרד האוצר ולתורמים נוספים בארץ ובעולם".

שטראוס ברהום וליצמן/ צילום:ערן גלברג
 שטראוס ברהום וליצמן/ צילום:ערן גלברג

מפנימות אחריות

הכנס השנתי של עמותת פני"ם חדשות, שנערך לאחרונה, בא לעודד מודעות נשים לתכנון כלכלי. שלי סבן, מנהלת תחום הפנסיה במשרד האוצר, התריעה בכנס כי נשים צעירות חייבות להתחיל לנהל חיסכון כבר מעתה, כיוון שבעוד 20 שנה המדינה לא תהיה מסוגלת להעניק תמיכה כספית בדמות פנסיה וביטוח לאומי.

ח"כ סתיו שפיר ביקרה אמירה זו ושאלה איזה זוג צעיר יכול לחסוך כיום אלפי שקלים בחודש כדי להגיע לרכישת דירה, שלא לדבר על חיסכון.

ח"כ איילת ורבין-נחמיאס, שהנחתה את הדיון, אמרה כי נשים חייבות לשים בראש סדר העדיפות שלהן ללמוד באופן שיטתי תכנון חיסכון והשקעות. לדבריה, "זה לא קורה כיום, ואחוז גבוה של נשים אינן בקיאות בתחום ואף נרתעות ממנו".

בכנס השתתפו גם ח"כ רויטל סוויד; היועצת הנכנסת של שר הביטחון, אל"מ רונית לב; ליהיא לפיד; אלה אלקלעי, יו"רית בית ההשקעות IBI; ויו"רית פני"ם חדשות, חלי פרידמן.

לב פרידמן ורבין נחמיאס ואלקלעי/ צילום: קרן זגורי
 לב פרידמן ורבין נחמיאס ואלקלעי/ צילום: קרן זגורי

צ'ק-אין, צ'ק-אאוט

מיכאל פלסז עשה דרך ארוכה בעולם המלונאות המקומי מאז החל כפקיד קבלה ועד שמונה במאי 2014 לשמש שמנכ"ל רשת קראון פלזה שבבעלות קבוצת אפריקה ישראל ונס מלונות. ביום חמישי החליט דירקטוריון קראון פלזה לסיים את העסקתו אחרי פחות משנתיים. הסיבות להחלטה טרם התבררו.

בינתיים כבר מונתה לו מחליפה: טטיאנה פבורי, שמגיעה עם הרבה ניסיון בתחום. בעבר היא מילאה שורה של תפקידים ניהוליים. בתפקידה האחרון כיהנה כמנהלת חטיבת הנדל"ן המלונאי באפי פיתוח.

המיליארדר והאבות המייסדים

בארה"ב אין מוסד קדוש יותר כנראה מ"האבות המייסדים". לכן, השוואה אליהם היא מחמאה גדולה במיוחד.

המיליארדר היהודי מורטון מנדל קיבל פרס הוקרה מהאקדמיה האמריקאית לאמנויות ומדעים, על פעילות הפילנתרופיה שלו, ובמהלך הענקת הפרס השווה נשיא האקדמיה את מנדל למקימיה, האבות המייסדים, ג'ון אדמס, ג'ון הנקוק וג'יימס בודוין, ואמר שכמותם גם למנדל יש מחויבות לשיפור החברה.

מנדל הוא יו"ר ומנהל חברת פרקווד, שבסיסה בקליבלנד, אוהיו. עם אחיו, ג'ק וג'וזף, הוא הקים את התאגיד התעשייתי פרמייר, מהתאגידים הבולטים להפצת רכיבים אלקטרוניים.

מנדל שימש כיו"ר ומנכ"ל החברה מ-1957 עד 1996, אז התמזגה עם חברה בריטית. הוא מכהן גם כיו"ר קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל שנוסדה ב-1953, ומממנת יוזמות מנהיגות חברתית בארה"ב ובישראל.

מנדל השקיע עשרות מיליוני דולרים באוניברסיטאות, בהקמת מרכז לחדשנות חינוכית בירוחם, מוזיאון עולם הילדים "לונדע" בבאר-שבע ועוד.

למנדל היו בארץ גם מספר השקעות דרך קרן ישראל אקוויטי, למשל במפעל פניציה.

סיפורי עליבבא

היוזמות העסקיות של גורמים ישראלים עם סין מצויות בגרף עלייה, בהתאם להתעצמותה של המדינה ממזרח. אחד מאלה שפעילים בתחום הוא יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי. לפני חצי שנה הוא סיפר כיצד בכל שבוע הוא פוגש 4-3 חברות סיניות שמעוניינות להגיע לישראל.

הכנס הגדול בדאבוס הוא הזדמנות עבור סרוסי לפגישות נוספות מהסוג האישי. אחת מהן, כפי שניתן לראות בתמונת הסלפי שצולמה, היא עם לא אחר מאשר ג'ק מא, המייסד והבעלים של ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עליבבא, הנסחרת לפי שווי של 178 מיליארד דולר.

עליבבא, נזכיר, ביצעה את ההשקעה הראשונה בקרן כלשהי מחוץ לסין, בג'רוזלם ונצ'רס הישראלית. האם מתבשלת עסקה מעניינת? בקרוב נדע.