פרשת קופ"ח מאוחדת: כנרת פרי גיא-רון הורשעה ברישום כוזב

רעייתו של ראש לשכת עוה"ד לשעבר יורי גיא-רון הודתה בכך שבשנים 2004-2008 הפיקה חברת אפיקי שיווק שבבעלותה מדי חודש חשבוניות כוזבות לקופ"ח מאוחדת בסכום העולה על 4 מיליון שקל

מאוחדת / צילום: תמר מצפי
מאוחדת / צילום: תמר מצפי

כנרת פרי גיא-רון, רעייתו של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר יורי גיא-רון, הורשעה על-פי הודאתה בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד, בפרשת קופת-חולים מאוחדת.

גיא-רון הודתה בכך שבשנים 2004-2008 הפיקה חברת אפיקי שיווק שבבעלותה מדי חודש חשבוניות כוזבות לקופת-חולים מאוחדת בסכום העולה על 4 מיליון שקל.

הפרשה נחשפה בנובמבר 2010 עם פרסום דוח ביקורת מיוחד של מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, על מערכת הבריאות, שבמרכזו עמדה קופת-חולים מאוחדת. הדוח הוגדר כ"אחד הדוחות החמורים של מבקר המדינה מאז ומעולם" ותיאר שורה של שחיתויות ניהוליות ואישיות בקופה השלישית בגודלה בישראל, שמבוטחים בה כמיליון איש.

המבקר העביר 6 פרשיות שונות שנבדקו בדוח ליועץ המשפטי לממשלה, כדי שיחליט אם לפתוח בחקירה פלילית בעניינן. חקירה פלילית אכן נפתחה, ובהמשך הלכו ונחשפו החשדות נגד בכירי מאוחדת לשעבר, שרבים מהם גם נעצרו.

במקור נחקר במסגרת הפרשה גם עו"ד יורי גיא-רון, יחד עם רעייתו כנרת. הפרקליטות חשדה אז כי הזוג גיא-רון הפיק במשך שנים חשבוניות כוזבות, לבקשת קופת-חולים מאוחדת, במטרה להסתיר את התשלומים הלא חוקיים. 

עיקר החשד נגד גיא-רון ורעייתו היה שקופת-חולים מאוחדת העבירה לחברת השיווק ג.פ אפיקי שיווק שבבעלותם מאות אלפי שקלים, שתמורתם לא ניתן לקופה דבר.

ואולם, ביולי אשתקד הודיעה הפרקליטות לעורכי דינו של יורי גיא-רון כי בעקבות השימוע שנערך לו היא החליטה לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות.

ההליך כנגד כנרת נמשך, ולפני כחודש הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד כנרת פרי גיא-רון וכנגד חברת ג.פ אפיקי שיווק בע"מ שבבעלותה, בגין רישום כוזב במסמכי תאגיד.

על-פי עובדות כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד נעם עוזיאל במסגרת הסדר טיעון, בין השנים 1998-2010 סיפקה חברת ג.פ. אפיקי שיווק בע"מ לקופת-החולים מאוחדת שירותי שיווק, לרבות גיוס מבוטחים חדשים ושיווק שירותי ביטוח משלים למבוטחי הקופה. כנרת פרי גיא-רון היא בעלת החברה וניהלה אותה בתקופה הרלוונטית. 

על-פי חוק, קופת-חולים מאוחדת רשאית להשתמש בסוכני שיווק דוגמת אפיקי שיווק ולהציע שירותי בריאות נוספים (שב"ן) לחבריה, כגון ביטוחים משלימים, אולם נאסר על הקופה להשתמש בסוכנים לשם גיוס חברים חדשים לקופה מבין מבוטחי הקופות האחרות או לשם שיווק ביטוחים משלימים למי שאינם חברי הקופה. כל הוצאות הקופה לשיווק עצמי, לרבות פעולות שיווק המופנות למבוטחי קופות אחרות, כפופות לתקרת ההוצאה השנתית הקבועה בתקנות השיווק ולאיסור להשתמש בסוכני מכירות ותועמלנים. 

מהאישום עולה כי ב-5 בינואר 1998 חתמו יהודה עליאש, מנהל השיווק של הקופה באותה עת, וכנרת פרי גיא-רון על הסכם שיווק, לפיו קופת-חולים מאוחדת תשלם לאפיקי שיווק עבור כל מצטרף חדש לשב"ן וכן עבור שירותים הנלווים למטרה זו. 

לפי האישום, בשל איסור ההתקשרות ותקרת ההוצאה המותרת לשיווק עצמי האמורים, הסכימו הצדדים בעל-פה, ללא תיעוד בכתב, כי הקופה תשלם לאפיקי שיווק תשלום בגין כל מבוטח חדש שתצליח אפיקי שיווק לגייס לקופה, על-פי רשימות מצטרפים אותם תגיש מדי חודש. 

כמו כן, על-פי האישום, עליאש הנחה את כנרת פרי גיא-רון להנפיק חשבוניות כוזבות מצד אפיקי שיווק, הכוללות את התשלומים בגין צירוף חברים חדשים אך מציגות חיובים בעבור שירותי שיווק אחרים, כאלה המותרים על-פי הדין.

בהתאם לכך, נטען, בשנים 2004-2008 הפיקה אפיקי שיווק מדי חודש חשבוניות כוזבות לקופת-חולים מאוחדת בסכום העולה על 4 מיליון שקל. 

עוד על-פי האישום, בהוראת עליאש כללה גיא-רון את המצטרפים החדשים, אשר כונו בדוחותיה ורשימותיה בשם הקוד "חברים", תחת סעיפי "טפסי ביטוח משלים" וסעיפי "מועמדים לעזיבה" או תחת חשבוניות כלליות בהן צוין "מקדמות על חשבון שב"ן".

לצורך החישוב, נטען, הפעילה גיא-רון נוסחה לקביעת הסכומים לכל פריט שאיפשרה לה את קבלת התעריף המיוחד שהובטח על-ידי עליאש, וזאת על אף שבחשבוניות צוין תעריף שונה, המתאים לפריטי התשלום המותרים.

במעשים המתוארים, נטען באישום, ערכה גיא-רון חשבוניות כוזבות, שהן בבחינת רישומים כוזבים בספרי התאגיד אפיקי שיווק, וזאת בכוונה לרמות את מנגנוני הביקורת של הקופה ואת משרד הבריאות. 

הפרשה, שנחקרה על-ידי צוות חקירה משותף של משטרת ישראל, פקיד שומה חקירות ירושלים וחקירות מכס ומע"מ ירושלים ברשות המסים, הבשילה בחודש שעבר לכדי כתבי אישום נגד 11 נאשמים נוספים מלבד כנרת גיא-רון, ומספר חברות. הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, מואשמים בעבירות של קבלת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, שימוש במסמך מזויף, עבירות הלבנת הון, עבירות מסים ועבירות נוספות. 

בין הנאשמים: יהודה עליאש, שהיה ראש אגף הפרסום במאוחדת; משה חברוני, שהיה מנהל מחוז ירושלים בקופה; וכן אברהם סיבוני, יוסי מאיר סניור, אביעד לוי, נחמן בן-דוד, פרדי גד פיטוסי, אליהו ארוש, ראיד חאג' יחיא, חאלד תמימי וצבי למברגר. התיק נגד יגאל נחומי, שהיה סגנו של עליאש ויוצג בידי עו"ד ינון סרטל, נסגר בעקבות שימוע.

לטענת הפרקליטות, "בפעולותיהם הביאו הנאשמים במרמה לכך שמשאביה הכספיים של הקופה, המתקבלים ממשרד הבריאות ושנועדו לשמש לצורכי בריאות, שימשו לפעילות שיווקית אסורה ולהטעיית הקופה, מנגנוני הביקורת ומשרד הבריאות".

לפי האישום, בשנים 2003-2008 שילמה מאוחדת לחברות שיווק, תמורת צירוף מבוטחים ממבוטחי הקופות האחרות, על בסיס חשבוניות כוזבות, מעל 40 מיליון שקל.

כמו כן הועמדו לדין 11 חברות הקשורות בנאשמים, שבאמצעותן ביצעו את חלק מהעבירות: "אור יצחק", "אור שלמה", "מסיבי קידום בריאות", "שבר שיווק וכוח-אדם", "א.נ אור החסד", "עתיד ע.ש.ר שירותי רפואה", "סניור קפיטל", "הר הזיתים", "קידס רפואה וייעוץ", ו"גשר לחיים".