שלמה נחמה יועמד לדין בכפוף לשימוע בגין העלמת מס

החשד: יו"ר בנק הפועלים לשעבר מכר את דירתו במגדל רוטשילד 1 בת"א ב-45 מיליון שקל וקיבל פטור ממס שבח של כ-2.5 מיליון שקל, כאילו מדובר במכירת דירה גמורה - למרות שלא כך היה ■ הפרשה נחשפה ב"גלובס"

שלמה נחמה / צילום: איל יצהר
שלמה נחמה / צילום: איל יצהר

איש העסקים שלמה נחמה, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, הוא איש עשיר מאוד.
ב-2006 מכר נחמה את מניותיו בקבוצת אריסון תמורת כ-150 מיליון דולר, ובפברואר 2015 פורסם כי נחמה החזיק כ-104 מיליון דולר בחשבון בבנק HSBC השווייצרי.

אבל כנראה שגם מי שהון רב בכיסו מעוניין לחסוך בהוצאות, וגם כאשר מדובר בתשלומי מס למדינה. אחרת קשה להסביר את פרשת העלמת המס שבה הסתבך נחמה.

היום (א') התברר כי נחמה צפוי לעמוד לדין פלילי בגין העלמת מס בסך כ-2.5 מיליון שקל. נחמה חשוד כי לא שילם למדינה מס כדין בגין מכירת דירתו במגדל רוטשילד 1 בתל-אביב תמורת 45 מיליון שקל בחודש פברואר 2014. החשדות נגד נחמה נחשפו ב"גלובס" בנובמבר של אותה שנה.

בתום חקירה שנמשכה יותר משנה וחצי, ולאחר שחומרי החקירה נבחנו על-ידי צוות עורכי דין בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), הודיעה היום הפרקליטות לנחמה וכן לעורכי הדין גבע חביב ואורית קוך כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין שימוש במירמה ותחבולה בכדי לקבל פטור ממס שבח מקרקעין עבור מכירת נכס בשווי עשרות מיליוני שקלים.

חביב הוא שותף נדל"ן במשרד רם כספי ושות'. קוך היא עורכת דין במשרד זיו שרון ושות' וראש תחום מיסוי מקרקעין בפירמה. בעבר שימשה קוך משך שנים בתפקיד בכיר במיסוי מקרקעין תל-אביב כרכזת חוליית השגות ועררים. חביב וקוך חשודים שיעצו וסייעו לנחמה בתכנון המס סביב מכירת הדירה, החשוד כלא חוקי.

בנובמבר 2014 חשפנו לראשונה כי רשות המסים חושדת כי נחמה ביקש וקיבל הטבת מס על מכירת דירתו ברוטשילד בדמות פטור ממס שבח, כאילו מדובר היה במכירת דירה גמורה (ראויה למגורים) - למרות שהיה מדובר במכירה של דירה בלתי גמורה, הנחשבת כנכס לצורכי מס ולפיכך לא מקימה זכות לפטור ממס שבח. לפני כחודשיים חשפנו כי רשות המסים העבירה את חומרי החקירה לפרקליטות לצורך קבלת החלטה בתיק.

בהודעת הפרקליטות היום נאמר כי בשנת 2013 החזיק נחמה, ביחד עם בת זוגו, במעטפת דירת מגורים במגדל היוקרה בתל-אביב. "על-פי הדין, מעטפת דירה שאינה ראויה למגורים אינה מזכה את המוכר בפטור ממס מקרקעין. לאחר משא-ומתן עם רוכש פוטנציאלי, התקשר נחמה בהסכם למכירת מעטפת הדירה תמורת 45 מיליון שקל".

לדברי הפרקליטות, "בעקבות המכירה פעלו נחמה, חביב וקוך לשיפוץ ארעי וזמני בנכס, בעודם מודעים לכך שרוכש הנכס יהרוס את השיפוץ כשיקבל חזקה בנכס, ומבלי שהשיפוץ השפיע על מחיר הנכס, שנקבע עבור מכירת המעטפת בלבד.

"בנוסף, בדיווח שהוגש למנהל מיסוי מקרקעין בגין המכירה השמיטו החשודים פרטים מהותיים על-מנת להסתיר את התחבולה בה נקטו. על-פי החשד ביצוע השיפוץ הארעי והדיווח החלקי והמטעה למנהל מיסוי מקרקעין מהווים שימוש במירמה ותחבולה, במטרה להתחמק מתשלום מס עבור מכירת הנכס".

נחמה, חביב וקוך הוזמנו להשמיע את טענותיהם בהליך שימוע, שיתקיים בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). 

במקביל להתקדמות בחקירת המקרה, מנהל נחמה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ערעור על החלטת פקיד שומה גוש דן בנוגע לגובה המס שייגבה ממנו בגין מכירת הדירה. 

הוויכוח העיקרי שהתנהל בחודשים האחרונים בין רשות המסים לבין נחמה, המיוצג בידי עו"ד רם כספי, הוא על מצב הדירה בעת מכירתה. בעוד שנחמה טוען כי הדירה שופצה ונמכרה במצב של דירת מגורים - הרשות סבורה כי הדירה נמכרה במצב שאינו ראוי למגורים, ולכן היא צריכה להיחשב כנכס - עסקה שאינה מזכה בפטור ממס שבח. 

בחקירותיו ברשות הוסיף נחמה וטען כי הליך מכירת דירת המגורים במגדל ברוטשילד 1 בתל-אביב נעשה בליווי משפטי צמוד וחוות-דעת של אנשי המקצוע הרלוונטיים.

מטעמו של שלמה נחמה נמסר היום כי "הדירה המדוברת נמכרה כאשר היא עומדת בכל הקריטריונים המזכים את נחמה בפטור ממס במכירת דירת מגורים מזכה. כמו כן, הוא פעל בנושא בעצה וליווי של יועצים משפטיים מהשורה הראשונה".

נחמה מציין כי "במסגרת הערר האזרחי על השומה בעבור מכירת הדירה הוא הציג באמצעות עורכי דינו את מכלול הקריטריונים המזכים בפטור, תוך הצגת ראיות ותקדימים המוכיחים זאת".

היום התברר כי לפחות לפי שעה, הטענות שהעלה נחמה לא שיכנעו את פרקליטות מיסוי וכלכלה, וכאמור, הוא יעמוד לדין פלילי, בכפוף לשימוע.

תחילתה של הפרשה בפברואר 2014, אז מכר נחמה, כיום מבעלי השליטה בחברת אלומיי קפיטל, דירה במגדל רוטשילד 1 לתושב חוץ תמורת 43 מיליון שקל. לפי ההערכות, נחמה השיג בעסקה תשואה של עשרות אחוזים, שכן הוא רכש את הדירה שנים ספורות קודם לכן מחברת חבס תמורת 25-30 מיליון שקל.

העסקה שביצע נחמה, המחזיק במגדל דירה נוספת, הצטרפה ל-5 עסקאות לפחות שבוצעו מתחילת השנה במגדל רוטשילד 1, בהיקף כולל של כ-125 מיליון שקל.

הדירה אותה מכרו נחמה ורעייתו נירה נמצאת בקומה ה-16 מתוך 32 קומות בבניין מעל קומת קרקע מסחרית. בדומה לדירות רבות בבניין המתפרשות על פני קומות שלמות, גם שטחה של הדירה של נחמה שנמכרה הוא של כ-780 מ"ר.
מאז שהמגדל אוכלס, המשיך נחמה להתגורר בביתו שברמת-השרון, והדירה במגדל עמדה ריקה.

בעת שנודע על עסקת המכירה המוצלחת של נחמה, פורסם ב"גלובס" כי הדירה נמכרה במצב מעטפת - כלומר, ללא השלמת הבנייה הפנימית שלה וללא חלוקה פנימית לחדרים או השקעה בעיצוב ומפרט יוקרתי, אבל באופן שבו הרוכש יכול להתאים אותה לצרכיו ולטעמו. 

בהתאם לחוקי המקרקעין, כשבעל דירה מוכר דירה כשהיא אינה גמורה, הוא אינו זכאי ליהנות מהפטור ממס שבח, שלו זכאי בעל דירה המוכר אותה כשהיא גמורה. באופן זה נחמה חסך לעצמו תשלום מס של כ-25% מהרווח שהשיג ממכירת הדירה - כלומר כ-2-2.5 מיליון שקל. 

עו"ד דורון ברזילי, המייצג את עו"ד אורית קוך, מסר: "מדובר במחלוקת אזרחית לגיטימית שראוי שתתברר בהליך אזרחי. אנחנו מעריכים כי לאחר שנפרוש את טענותינו, התיק יחזור לממדים הראויים לו". 

שלמה נחמה - האיש השווה מאות מיליוני שקלים

שלמה נחמה נחשב עד לפני 9 שנים כאחד האנשים החזקים ביותר במשק. הוא כיהן במשך 7 שנים כיו"ר בנק הפועלים, הבנק הגדול ביותר בישראל, ונחשב ליו"ר מאוד דומיננטי ולאיש החזק בבנק.

נחמה החל את דרכו כמהנדס תעשייה וניהול בחברת אשד מהנדסים. את קפיצת המדרגה בקריירה עשה כאשר בתחילת שנות ה-90 חבר לתד אריסון המנוח ומונה למנכ"ל חברת אריסון החזקות. 

בשנת 1997 לקח נחמה, מטעם אריסון, חלק מרכזי במשא-ומתן לרכישת גרעין השליטה בבנק הפועלים מידי המדינה. לאחר הרכישה, בשנת 1998 הוא מונה ליו"ר הבנק, תפקיד בו כיהן עד לשנת 2007.

נחמה היה מקורב מאד לאריסון ואף קיבל ממנו כ-15% ממניות אריסון אחזקות. לאחר מותו של אריסון האב, היה נחמה גם בקשרים טובים וקרובים עם בתו, שרי אריסון, שירשה את האחזקה בבנק. 

ואולם, בהמשך היחסים בין השניים התקררו, וב-2006 מכר נחמה את מניותיו בקבוצה ועשה אקזיט מזהיר, כשקיבל תמורתן כ-150 מיליון דולר (630 מיליון שקל). הסדק בין נחמה לאריסון התרחב, בין היתר על רקע הניסיון הלא מוצלח של נוחי דנקנר להשתלב בגרעין השליטה בבנק. 

שנה לאחר שמכר את מניותיו עזב נחמה את בנק הפועלים, כשבידיו הון בהיקף של כ-700 מיליון שקל. בנוסף לכך, לאורך שנותיו בבנק צבר נחמה שכר בעלות של מעל ל-50 מיליון שקל (וזאת לאחר שנדרש להחזיר ביחד עם המנכ"ל דאז, צבי זיו, חלק מבונוסים שקיבל, שנבעו ממכירת נכסים). במקומו של נחמה מונה דני דנקנר ליו"ר הבנק. 

מאז עזב נחמה את בנק הפועלים, הפרופיל הציבורי שלו הונמך. החשיפה הציבורית המרכזית שלו כיום היא בעיקר שליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל, המשקיעה בתחנות פוטו-וולטאיות באירופה ובתחנת הכוח הפרטית דוראד באשקלון. עוד קודם לכן הוזכר נחמה כמי שמתעניין בהשקעה בערוץ 10 ביחד עם עוד קבוצת משקיעים, השקעה שלא יצאה לפועל.