חיים סבן נותן צ'ק פתוח, יונל כהן מודאג מהפנסיה

וגם:  מנכ"לית יוניליוור ישראל, ענת גבריאל, מגלה שעסקי הגלידה אצלה החלו הרבה לפני שרכשה את גלידות שטראוס

ברק סבן ושטראוס/ צילום:סיוון פרג'
ברק סבן ושטראוס/ צילום:סיוון פרג'

קריירה מתחילים מוקדם

שנה סוערת עברה על ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור ישראל, חברת המזון החמישית בגדולה בארץ. היא עמדה במוקד של מאבק עיקש ברשת הסופרמרקטים שופרסל על רקע אי-הסכמות כספיות, ועקב כך הוסרו מוצרי החברה ממדפי הרשת. לבסוף חזרו המוצרים למדפים, אבל בינתיים גבריאל השלימה מהלך משמעותי שהחל לפני שנתיים, אז רכשה מקבוצת שטראוס את גלידות שטראוס. בשנה האחרונה היא הוטמעה כחטיבת הגלידה, במונחים של שיווק ומכירות, כפי שתיארה לאחרונה גבריאל.

השבוע, בשיא בחורף אבל בימים שמתאימים לעונת הגלידות, השיקה יוניליוור את עונת הגלידות שלה ל-2016. שם סיפרה גבריאל למוכרי הגלידה איך התחילה בעיסוק בתחום, הרבה לפני שקנתה את גלידות שטראוס. היא סיפרה כי בהיותה נערה בתיכון בארה"ב, היא עבדה בחנות של הוריה ומכרה גלידה ואף פיתחה מוצר שכל חנויות הגלידה חיקו אותה. זה היה ניהול העסק הראשון שלה וההיכרות הראשונה בעסקי הגלידה.

 

המרתון לסנט הראשון

כמו סטארט-אפ: על "חטופים" ודרכה לאקזיט

לפני מספר ימים, משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ושות' אירח על גג משרדו החדש ברמת-החי"ל כ-200 בכירים מקהילת ההיי-טק והקרנות המובילות במשק.

היו שם דב מורן; יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים; ניל קורני, מנכ"ל סיטי בנק ישראל; ויגאל ארליך, שהקים את הקרן הממשלתית יוזמה.

עו"ד יונתן אלטמן, יו"ר משרד עמית פולק, מטלון ושות', אמר כי "המפתח המרכזי להצלחת פרויקט עובר דרך שיתוף-פעולה איכותי והרמוני בין משקיעים לבין יזמים. שיתוף-פעולה זה חייב להיות מבוסס על תיאום ציפיות מתמיד וקבוע, תוך הבנה של חלוקת האחריות והתפקידים".

והייתה שם גם מריה פלדמן, היוצרת של הסדרה "כפולים" והמפיקה של הסדרות "פאודה" ו"חטופים". היא סיפרה על הדמיון בין מכירת סדרת טלוויזיה למכירת סטארט-אפ ואמרה כי "בשלב שבו הזכויות ל'חטופים' נמכרו לרשת FOX כולם חשבו שעשינו אקזיט גדול, כשלמעשה עד אותה נקודה לא ראינו אפילו סנט אחד. הסיבה הייתה ש- FOX רק רכשה את האופציות והייתה עוד צריכה להשקיע הרבה בפיתוח הגרסה שלה - 'הומלנד'. רק כשהתסריט הפך לפיילוט ושודר, זכינו להרוויח כסף".

היא גם סיפרה איך היא ובעלה, אסף פלדמן, שהגיע לכנס כמייסד הסטארט-אפ ריסקיפייד, הגו את הרעיון של הלהיט הנוכחי - "כפולים": "לפני 5 שנים, כש'חטופים' שודרה בישראל והייתה שיחת היום, אסף ניסה להבין מה אנשים אוהבים בה, וגילה כי יש שני נושאים שמרתקים את הישראלים: נושאים ביטחוניים ואנשים שהצליחו להזדהות עם הדמויות. ואז חשבנו על המוסד, אך לא רצינו לעשות עוד תוכנית סטייל ג'יימס בונד. בדיוק באותם ימים התפרסמה פרשת חטיפת מבחוח עם הדרכונים והתמונות של עובדי המוסד, ומשם התגלגל הרעיון של 'כפולים'".

אתגר אופניים בגבעתיים

ריבוי אופניים ברחוב העירוני הם סימן לאוכלוסייה צעירה ומשכילה. זו אולי הסיבה שחרף הטופוגרפיה של גבעתיים - ששטחה גבעות-גבעות - גובר בה בשנים האחרונות השימוש באופניים ככלי רכב עירוני לנסיעות מקומיות.

הקמת 10 תחנות תל-אופן (מיזם השכרת האופניים הציבורי שהחל בתל-אביב) בעיר פתח אמצעי תחבורה שמקל על תושבי גבעתיים את התנועה מביתם לתל-אביב ובחזרה, והוא פופולרי במיוחד בשל החשש מגודש בדרכים בשל עבודות הרכבת הקלה.

תוצאות סקר שערכה החודש עיריית גבעתיים גילו כי השימוש באופניים חשמליים הפך לשכיח מאוד ומשפיע על כל משתמשי הרחוב. עלתה ממנו הדרישה להסדרת תנועת האופניים באמצעות תשתיות מתאימות ואכיפת כללי נסיעה לטובת הולכי-הרגל על המדרכות, נהגי מכוניות ורוכבי האופניים עצמם.

גבעתיים התברכה בכך שהפיתוח האיטי בה עוד לא הכניע את חוצותיה לתרבות הכפופה למכוניות, ולכן יש בה הרבה רחובות קטנים, שכיום המדרכות בהם צרות, וחלק ניכר בהם מוקצה לחניה ולנסיעת מכוניות. לכן פינוי דרך לאופניים בהם הוא אתגר גדול.

כדי להתנסות בחוויית הרכיבה היומית בעיר וללמוד על האתגרים שבפניו, יצא השבוע רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, לסיור רכוב בעצמו, יחד עם מירב מורן, עורכת ב"גלובס".

הצ'ק הפתוח של חיים סבן

יו"ר סבן קפיטל גרופ הגיע לאירוע של פרטנר ופיזר הבטחות לסטארט-אפיסטים

שלשום (ג') הושק המותג החדש פרטנר, שהחליף את המותג הוותיק Orange. באירוע נכחו בין היתר עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ; עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל; עמיקם כהן, מנכ"ל פרטנר לשעבר; טל רבן, מנכ"ל קוקה-קולה ישראל; עו"ד ששי גז; נאוה ברק; ומוריס לוי, יו"ר ומנכ"ל פובליסיס העולמית. היו שם גם עברי לידר והשף אסף גרניט, שמשתתפים בקמפיין שיעלה בימים הקרובים; וכן איל קיציס, שמלווה את הקמפיין של 012.

חיים סבן, בעל השליטה בפרטנר ויו"ר סבן קפיטל גרופ, הגיע לארץ כדי לקחת חלק בהשקה. מעל הבמה הוא קרא שם לסטארט-אפיסטים לפנות לנשיא סבן קפיטל גרופ ויו"ר קבוצת פרטנר, אדם צזנוף, בהבטחה כי "יש לו צ'ק פתוח להשקעות בחדשנות ויזמות ישראלית".

בקהל ישבו, לצד אנשי העסקים הבכירים ואנשי התקשורת, גם נציגי הרגולטור ובראשם מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר. פילבר, שבין משרדו לקבוצת פרטנר התנהלו לא מעט ויכוחים והתנגשויות משפטיות בחודשים האחרונים, נראה מחויך וחברותי במיוחד.

עכשיו נותר לראות אם הדרך החדשה עליה הכריזו בפרטנר, לעולם מחובר ודיגיטלי, כוללת גם חיבור לרגולטור.

ברק סבן ושטראוס / צילום:סיוון פרג'
 ברק סבן ושטראוס / צילום:סיוון פרג'

נשיא מרק מתאמן בבית

לפני מספר ימים הגיע לישראל מנכ"ל ויו"ר ענקית התרופות הגרמנית מרק, קרל לודוויג קליי. הוא בא למעשה לסיבוב פרידה, שהרי בקרוב הוא יפרשו מתפקידו. במסגרת הביקור קליי קיבל במכון ויצמן את אות ויצמן למדע ומדעי הרוח מנשיא המכון, פרופ' דניאל זייפמן.

לנוכחים באירוע סיפר קליי כי כיוון שזהו ביקורו האחרון בישראל במסגרת תפקידו, הוא היה נרגש במיוחד, וכיוון שחשש להיות יותר מדי אמוציונלי, בניגוד למנהגו, הוא לא מדבר בעל-פה אלא קורא מהכתב ואפילו עשה חזרות בבית. ממש כמו מרצה מתחיל.

הדסית מצטמצמת

אחרי כמעט שנתיים וחצי בתפקיד, המנכ"לית של חברת הדסית ביו, תמי כפיר, תפרוש מתפקידה בחודש מאי הקרוב. הדסית ביו עוסקת בהשקעות בתחום מדעי החיים והביומד, ולפי הדיווח שהועבר לבורסה היום, סיום ההעסקה של כפיר בוצע בהסכמת שני הצדדים, במסגרת צמצום הוצאות. בשנת 2014 הסתכמה עלות שכרה של כפיר ב-959 אלף שקל, מתוך זה 882 אלף שקל שכר ו-77 אלף שקל תשלום מבוסס מניות.

הדסית ביו נסחרת בבורסה בשווי של כ-22 מיליון שקל. החברה, שפועלת למסחור הגילויים המדעיים של עובדי בית-החולים הדסה, מחזיקה בין היתר בחברות אנלייבקס, סלקיור, די פארם וכאהר.

רק אתמול (ד') עדכנה הדסית כי כאהר, שמפתחת תרופות ביולוגיות לטיפול בסרטן ובמחלות אוטואימוניות, השלימה את סבב הגיוס בהיקף 15 מיליון דולר, בו השתתפו הדסית ומשקיעים מהמזרח הרחוק. בשלב זה לא פורסם מי יחליף את כפיר, אך האתגר המרכזי שלו יהיה המשך ליווי ופיתוח הפרויקטים של חברות הפורטפוליו.

תורת העיצוב על רגל אחת

עם רגל שבורה וקורקינט, ערן רולס דיבר על המעצבים בחו"ל

לפני יומיים נפתח במתחם התחנה בתל-אביב שבוע העיצוב. היו שם מנכ"ל נירלט, עודד פרנקל; איש העסקים ניר שמול; ראש העירייה, רון חולדאי; וגם ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה, שהפתיע בהופעה על גבי קורקינט. מתברר שלפני מספר ימים הוא שבר את רגלו ואף עבר ניתוח. למרות הצורך לנוח, על האירוע הזה הוא לא רצה לוותר. וכך, עם רגל שבורה, הוא התנייד באמצעות קורקינט לאורך כל האירוע.

באירוע הציג רולס סקר של מרכז הבנייה הישראלי, שלימד כי אדריכלים ומעצבים ישראלים מעורבים ב-58 מדינות ביותר מ-350 פרויקטים. לדבריו, "בעשור האחרון פרצו עשרות אדריכלים ומעצבים ישראלים לעולם הרחב במקומות נחשבים ואטרקטיביים. הביקוש למעצבים ישראלים הולך וגדל ברחבי העולם, אלא שממדי המגמה היו מוצנעים עד היום, מכיוון שלא נערך סקר. שירותי העיצוב הישראליים הפכו לענף יצוא בהזנק, ואנו, בשלב הזה, רואים רק את קצה קצהו של הקרחון של הפוטנציאל".

רולס ופרנקל / צילום:סיוון פרג'
 רולס ופרנקל / צילום:סיוון פרג'

לא מודאגים מהפנסיה? תתחילו לדאוג

בתחילת השבוע התקיים פאנל במסגרת כנס המעסיקים 2016 של עדיף, שעסק בחיסכון הפנסיוני. בדיון השתתפו יונל כהן, יו"ר איילון חברה לביטוח; ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני); וצבי סטפק, מייסד ובעלים משותף של מיטב דש.

קודם לפאנל נערך סקר בין משתתפי הכנס, בו נבחנה השאלה האם החיסכון הפנסיוני צפוי לספק לציבור ביטחון ראוי, ממנו עלה כי 67% סברו שלמרבית הציבור לא יהיה ביטחון.

יונל כהן הגיב לנתון זה ואמר כי יש לקחת את המעסיק ואת העובד כגורמים מהם מתחילה הבעיה. לדבריו, אם עובד מושך לאורך הדרך כספים, והמעסיק נותן לעובדים תנאים נלווים לשכר, כמו מכונית, המגיעים ללא חיסכון פנסיוני ותנאים סוציאליים - ישנה בעיה.

"המדינה אמרה לאזרח להסתדר לבד - תוחלת החיים עולה, ויש ריבית שלילית בכל העולם. גם ריבית של 2.5% לא תספיק לרמת החיים הדרושה. המדינה לא נותנת אגרות חוב מיועדות ולא אחראית לתוחלת חיים. לא יכול להיות שלא ילמדו אדם לדאוג לחייו", הוסיף כהן.

"לא צריך לחזור לימים שהמדינה ניהלה את החיסכון הפנסיוני", אמר צבי סטפק. "ישנו מענה ראוי בשוק הפרטי מבחינת ניהול ההשקעות. אם יש נקודת תורפה, הרי שהיא בהיבט הטכנולוגי. ישנן מערכות מחשוב מיושנות, ומשקיעים הון בשיפור המערכות. אין לי שום בעיה שגופים פרטיים מנהלים את החיסכון, וזה גם דבר נכון". 

יונל כהן/ צילום:תמר מצפי
 יונל כהן/ צילום:תמר מצפי