נעילה חיובית בבורסה; אי.די.בי פתוח זינקה 45%, מודיעין 8.7%

אדוארדו אלשטיין שוקל למחוק את אי.די.בי פתוח מהבורסה ■ בבנקים לאומי ואגוד ממשיכים להמליץ לקנות מניות ■ בפדרל ריזרב שוקלים לסגת מהתוכנית להעלאות ריבית השנה ב-4 פעימות לפחות

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בעליות שערים, על רק הנעילה המעורבת ביום שישי בוול סטריט, שרשמה בשבוע החולף את שבוע המסחר הטוב ביותר מאז תחילת 2016. מחירי הנפט סגרו בירידה של 3.7% בבורסות הסחורות, וחבית נסחרת מתחת ל-30 דולר לחבית. מחזור המסחר הסתכם בכ-353 מיליון שקל.

 

כלכלני בנק לאומי כתבו בסקירת סוף השבוע שלהם, כי הסיכונים לכלכלה הגלובלית נותרו בעינם, כשהתפתחויות שליליות בכלכלה הסינית הן הדבר מסוכן ביותר לכלכלה. גם הירידה החדה במחירי האנרגיה והזעזועים שהיא גורמת הן ברמת הפירמות והן ברמת המדינות, צפויים אף הם להמשיך ולהעיב על השווקים בעתיד הנראה לעין.

יחד עם זאת, בבנק ממליצים לראשונה מזה מספר חודשים להגדיל מעט את החשיפה המנייתית בישראל, "לאור הערכה שקצב צמיחה חיובי (גם אם מתון) במהלך שנת 2016, והרכב הצמיחה, יתמכו בשיפור מתון ברווחיות הפירמות. בהשקעה בחו"ל בלאומי ממליצים שלא לשנות את היקף החשיפה.

בבנק אגוד, לא ממליצים לשנות את החשיפה המנייתית בישראל אך ממשיכים להעריך כי "האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת לאורך זמן, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה". הם ממליצים על חלוקה באפיק המנייתי של 60% חו"ל ו-40% לישראל ומבחינת החשיפה הכללית למניות ממליצים על חשיפה של 18% בתיק מייצג ו-32% בתיק הספקולטיבי.

בפדרל ריזרב חוששים מהרעה בתנאים הפיננסיים 

המדדים בוול סטריט סגרו ביום שישי בין עלייה של 0.3% לירידה של 0.15%, כשמחירי הנפט צנחו והשפיעו על המסחר בשוק המניות. ביום שישי לורטה מסטר, נשיאת הפדרל ריזרב בקליבלנד, הביעה תמיכה בהעלאה מדורגת של הריבית, ואמרה כי "הכלכלה תעבור את הטלטלה בשווקים ואת הנתונים החלשים".

ביום רביעי פורסמו פרוטוקולי הפד שהצביעו על פסימיות בקרב חברי ועדת השוק הפתוח, ששוקלים לסגת מהתחזית שפרסם הבנק המרכזי בדצמבר אשתקד, לפיה הוא צפוי להעלות את הריביות ב-4 פעימות לפחות במהלך 2016. "אם ההרעה בתנאים הפיננסיים בעולם ימשיכו, הדבר עלול להוות פקטור שיגביר את הסיכונים לכלכלה", אמרו.

 

מבין המניות שבלטו בשוק, נאוי  דיווחה לבורסה על מכתב שקיבלה מבנק ישראל לפיו ההנפקה שהשלימה בשבוע שעבר החברה מפר את חוק הבנקאות, אם כי החברה דוחה את המכתב מכל וכל וטוענת כי ההנפקה נעשתה בהתאם לתיקון 21 לחוק הבנקאות. (לסיפור המלא)

רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל , נחקר ברשות ההגבלים העסקיים בחשד לתיאום מחירים במכרזי בנייה. החקירה נוגעת לחשדות של הרשות כי מכרזי תשתית ורכש בעיריית שהם הוטו שלא כדין. אפריקה דיווחה על החקירה לבורסה רק 9 ימים אחרי, כי "גורמי החקירה ביקשו".

אידיבי פתוח  מזנקת במסחר על רקע ההודעה על אפשרות למחיקתה מהמסחר ע"י בעלת השליטה, חברת דולפין של אדוארדו אלשטיין. 

קבוצת דלק   והחברה הבת הפניקס  המשיכו לרכז עניין, על רקע מזכר ההבנות שנחתם עם חברה הביטוח האמריקאית AmTrust לרכישת לפחות 47.5% ממניות הפניקס. זאת, יממה לאחר ביטול ההסכם למכירת הפניקס לפוסון.

גם מכירת השליטה בחברת אלון רבוע כחול למוטי בן משה הוסיפה לרכז עניין. בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי מחזיקי אג"ח של קבוצת אלון   (סדרה א') דורשים כי הסכום שיזרים בן משה ישמש כפירעון חלק מהחוב כלפיהם, וזאת למרות שהמניות הנמכרות משועבדות כיום דווקא לבנק הפועלים, ולכן הוא זה שאמור לכאורה לזכות בתמורת העסקה.

מנית ויליפוד   תיקנה את הירידות שרשמה על רקע חקירת בעל השליטה גריגורי גורטובוי ברשות לניירות ערך. גורטובוי חשוד בביצוע עבירות דיווח, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון במאות מיליוני דולרים.