מאות אלפי דליפות של חומרים רעילים ומסרטנים בבז"ן חיפה

המשרד להגנת הסביבה הוציא לחברה שימוע לפני השבתה בשל זיהום אוויר חריג ■ בז"ן: "החברה מקפידה על קיום הוראות החוק"

לתושבי חיפה נמאס כבר לשמוע על הסכנות הבריאותיות להן הם חשופים. לאחר שבשבוע שעבר איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי יפגע במיכל האמוניה בעיר, המכיל 12 אלף טון של החומר הרעיל, כעת מתברר כי ב-2015 סבלה העיר גם מעלייה כפולה וחריגה של פליטות מזהמים.

מבדיקה של המשרד להגנת הסביבה במפעל בתי הזיקוק בחיפה עולה כי ממאות אלפי מוקדים דולפים חומרים רעילים ומסרטנים. המשרד שלח הבוקר למנכ"ל החברה מכתב שימוע טרם הוצאת צו מניעה להשבתת מתקני הייצור.

מדובר בחברת כרמל אוליפינים הפועלת במתחם של בתי הזיקוק לנפט (בז"ן). זהו מפעל העושה שימוש במוצרי נפט לייצור חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, ונחשב אחד הגורמים הגדולים ביותר לפליטת מזהמים נדיפים במפרץ חיפה. 

לאור דרישת המשרד, הגיש המפעל בימים האחרונים דיווח מפורט על דליפות מזהמי אוויר ל-2015. אלה היו כפולים מהשנה שעברה. המשרד מצא כי ב-200 אלף רכיבי ייצור שונים במפעל קיימת דליפה של חומרים נדיפים, רעילים ומסוכנים, שאחד מהם הוא חומר הבנזן. הבנזן ידוע כגורם מסרטן אצל בני אדם וככזה שמסכן גם עוברים. כמו כן, הוא משתחרר לאוויר, לקרקע ולמים, מצטבר ברקמות החיות של בעלי החיים הימיים ומועבר לסביבה. 

נזכיר כי בכל שנה מתפרסמים מחקרים על רמת התחלואה הגבוהה בחיפה, ובעיקר על מספר מקרי הסרטן. כך למשל, בשנה שעברה טען משרד הבריאות כי מחצית מהילדים בחיפה הסובלים מסרטן מתחת לגיל 14 חלו בשל זיהום אוויר. במחקר שפרסם המשרד שנה קודם לכן, עולה כי שיעור מקרי הסרטן בחיפה גבוה בכ-15% מיתר חלקי הארץ. 

לאור הנתונים החריגים שלח המשרד לחברה הזמנה לשימוע. השימוע יתקיים ביום ראשון, ולאחריו תתקבל החלטה באם להוציא למפעל צו מניעה ובו הוראה על תיקון הדליפות באופן מיידי. תיקון הדליפות ידרוש את השבתת מתקני הייצור של המפעל. 

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, מסר כי "ההזמנה לשימוע היא חלק מהגברת האכיפה והפיקוח ומהתהליך המקיף במפרץ חיפה, בו אנו בודקים את כל המפעלים ומוציאים להם תנאים חדשים - כדי לשמור על בריאותם של תושבי מפרץ חיפה". 

מבז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בז"ן השקיעה בשנים האחרונות מעל מיליארד שקל בשיפור מתמיד בתחום איכות הסביבה, עם דגש על הפחתת פליטות לאוויר. החברה מקפידה על קיום הוראות החוק. הקבוצה תמשיך לבצע את הנדרש להפחתת הפליטות ממתקניה. היא קיבלה את ההזמנה לשימוע הבוקר, לומדת את פרטיה ותתייחס לדברים בשימוע עצמו".