משרד הבריאות: 50% ממקרי הסרטן בילדים בחיפה - מזיהום

מהנתונים עולה בין היתר כי הסיכוי לחלות בסרטן בחיפה גבוה ב-16% בהשוואה לשאר הארץ והסיכוי לחלות בסרטן הריאות – הקשור סיבתית לזיהום – גבוה ב-29%

משרד הבריאות מעריך כי כמחצית מהילדים בנפת חיפה שלקו בסרטן בשנים 1997-2008 חלו בשל חשיפה לזיהום אוויר - כך עולה מנתונים חדשים ומדאיגים שחשף המשרד במסגרת דיון על תוכניות בנייה חדשות במפרץ חיפה.

מהנתונים עולה כי באותן שנים חלו תושבים באזור חיפה בסרטן ב-16% יותר בהשוואה לשאר הארץ ב-16 מתוך 18 סוגי סרטן שנבדקו. כשנבדקו סוגי סרטן הקשורים באופן סיבתי לזיהום אוויר - הנתונים היו מובהקים עוד יותר.

כך למשל, בנפת חיפה הסיכוי לחלות בסרטן הריאות היה גבוה ב-29% בהשוואה לשאר הארץ והסיכוי לחלות בסרטן שלפוחית השתן (הקשור גם הוא לזיהום) היה גבוה ב-26%. במשרד הבריאות מעריכים כי מתוך 4,860 מקרי סרטן באותן שנים, כ-780 מהם "הנם מקרים של תחלואה עודפת בנפת חיפה כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר באזור".

"במשרד הבריאות שברו את הכלים"

מתוך 60 מקרי סרטן אצל ילדים עד גיל 14 באזור חיפה, מעריכים במשרד הבריאות כי כמחצית מהם נובעים מחשיפה לזיהום אוויר. מחקר אחר שבדק מקרי סרטן בקרב אלפי ילדים בישראל מצא כי היארעות סרטן בקרב ילדים ממחוז חיפה גבוהה מהממוצע הארצי, אך הממצאים לא היו מובהקים.

הנתונים נחשפו במסגרת חוות דעת ששלח פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, לממונה הארצית לעררים באגף מוסדות תכנון ארציים וזאת במסגרת דיון על תוכנית קרקעות הצפון.

ארגוני סביבה שיבחו את משרד הבריאות בעקבות פרסום הנתונים וקבעו כי "במשרד שברו הפעם את הכלים ויצאו להגן על הציבור בגלל הקיצוניות של ממדי הפגיעה הצפויה בתוכניות הענק החדשות". בין היתר כוללות התוכניות את הרחבת בתי הזיקוק והקמת מתחם ענק לאחסון דלקים במפרץ חיפה.