מחיר הדלק יירד מחר בלילה ב-19 אגורות ל-5.54 שקלים לליטר

70% (!!) ממחיר הליטר הוא מס למדינה - 55% מס בלו ו-15% מע"מ ■ ישראל עדיין נמצאת במקום החמישי בעולם ביוקר הדלק

דלק  / צלם: איל יצהר
דלק / צלם: איל יצהר

מחירי הדלק יירדו בלילה שבין שני לשלישי ב-19 אגורות - כך דיווח היום (א') משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. הירידה נובעת מירידת מחירי הנפט בימים האחרונים, אך מקוזזת לאור המיסוי הגבוה שמטילה ישראל על הדלק. ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם ביוקר הדלק. 

מחיר ליטר בנזין אוקטן 95 יעמוד בחודש הבא על 5.54 שקלים לליטר. מדובר בירידה של 3.32% לעומת החודש הקודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 19 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם. 

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 4.74 שקלים לליטר, ירידה של 16 אגורות מהחודש הקודם (ירידה של 3.27%). תוספת בעד שירות מלא (ללא מע"מ) תעמוד על 16 אגורות לליטר, ללא שינוי מחודש קודם. 

מחיר הבנזין מושפע באופן ישיר ממחיר הנפט שידע החודש תנודתיות רבה. המחיר זינק ב-6% לאור הודעתן של רוסיה וערב הסעודית כי ישקלו להוריד את התפוקה, אך צנח חזרה כשהתברר כי המדינות מתכוונות להשאיר את ההפקה על רמתה הנוכחית ולא לקצץ אותה. עיראק ואיראן הודיעו כי הן תומכות במהלך של רוסיה וערב הסעודית שלא לקצץ את התפוקה. 

שר האנרגיה הסעודי, עלי אל נעימי, טען בשבוע שעבר בכנס של IHS כי "הקפאת התפוקה זו תחילת התהליך, והמשמעות היא שאם נצליח לשכנע את כל מפיקות הנפט הגדולות לא להגדיל את התפוקה, אז המלאים יצטמצמו עם הזמן. לא נחתוך את התפוקה, כי אין הרבה מדינות שמוכנות לצעד שכזה, גם אם הן אומרות שכן".

עוד הוסיף נעימי כי מדינות עם עלויות הפקה גבוהות יותר צריכות "לצאת מהשוק", וכי ערב הסעודית יכולה להמשיך להפיק נפט גם אם מחירו יגיע ל- 20 דולר לחבית. 

השר למעשה רמז לארה"ב שעלויות ההפקה בה גבוהות יותר. בעוד שעלות ההפקה בערב הסעודית נעה סביב מחיר של 7-23.8 דולר לחבית - עלות ההפקה במדינות אחרות, כמו למשל בארה"ב, נעה סביב מחיר של 27.8-52.5 דולר.

ארה"ב, נציין, החלה החודש, לראשונה מזה 40 שנה, לייצא נפט מסוג טקסס מתוק, זאת לאחר ביטול איסור יצוא הנפט על-ידי הקונגרס.

עוד נציין כי הירידה החדה יחסית במחיר הבנזין מקוזזת לאור המיסוי הכבד המוטל על מחירי הדלק, שעומד היום על כ-67%. הממשלה לא מסתפקת רק במס בלו קבוע, אלא משיתה מע"מ על המחיר כולל מס הבלו, קרי מס כפול. 

על-פי סקר שערך בשנה שעברה אתר This is money, ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם ביוקר הדלק. חשבון הדלק ממוצע של אזרח בישראל עומד על 900 שקל, שמהווים כ-11% מהכנסתו. נורבגיה דורגה במקום הראשון ביוקר הדלק, והיא פועלת בחודשים האחרונים על-מנת להורידו.