שינויי חקיקה בחוק המכר: שקיפות מצד הקבלנים לרוכשי הדירות

יעודכן מפרט הדירות כדי למנוע ניסוחים מעורפלים מצד מוכר הדירה: יפורטו החיובים שצפויים להיות מוטלים על רוכש הדירה, מעבר למחיר הדירה המשולם לקבלן ■ הקבלן יחשוף נתונים שעשויים להשפיע על ההחלטה בדבר רכישת הדירה

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב
יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב

ממשלת ישראל אישרה היום (א') את הצעת ההחלטה שהגישו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, להסדרת מערכת היחסים בין רוכשי הדירות לקבלנים באמצעות שינויי חקיקה בחוק המכר.

אישור הממשלה היום יאפשר לגורמי המקצוע להתחיל את תהליך בחינת התיקונים כדי שעוד 30 יום יופצו כתזכיר חוק ויופנו להליך החקיקה המקובל. נזכיר כי היוזמה של משרד הבינוי והשיכון לשינויי חקיקה נרחבים בחוק המכר נחשפה ב"גלובס" כבר בסוף חודש נובמבר האחרון.

התיקונים המבוקשים בחוק המכר גובשו על ידי משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ומשרד המשפטים. בין התיקונים המבוקשים מדובר על עדכון המפרט המופיע בחוק המכר כדי למנוע ניסוחים מעורפלים מצד מוכר הדירה כלפי הרוכש.

על פי ההצעה לשינוי החקיקה, המפרט החדש יציין גם חיובים אשר צפויים להיות מוטלים על רוכש הדירה, מעבר למחיר הדירה אותו הוא משלם לקבלן, כדוגמת חיובים בגין חיבור לחשמל, לתשתיות גז ומים, אשר עלותם מגיעה כיום לאלפי שקלים.

עוד תיקון מתייחס לחובת גילוי מידע על ידי הקבלן לרוכש. על פי התיקון, חוזה המכר יכלול נתונים המצויים בידי הקבלן, שעשויים להשפיע על ההחלטה בדבר רכישת הדירה. כך, למשל, יידרש הקבלן לפרט כל שינוי בתכנית שאותו הוא יזם, כדוגמת תוספת זכויות בנייה בבניין. כן יימנע מהקבלן מלבצע שינוי מהותי בשטחים המשותפים של הבניין, באופן שחורג מהתמונה שהוצגה בפני הרוכש בזמן מכירת הדירה.

עוד במסגרת השינויים המבוקשים: צמצום תקופת ההתקשרות עם חברת תחזוקה שבחר הקבלן והגבלת העלאת התשלום לאורך התקופה; הסדרת מכירת דירה טרם מתן היתר בנייה וטרם אישור תכנית; הגבלת הקבלן בגביית תשלום בגין אי מימוש זכות בלעדיות לרכישת דירה; קביעת הסדרי אכיפה של הוראות חוק המכר; החלת הוראות חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות) על ליווי פיננסי הניתן על ידי מממנים נוספים, שאינם בגדר "תאגיד בנקאי" כהגדרתו בחוק; עדכון תקנות שהותקנו מכוח חוק המכר (דירות) וחוק המכר (דירות)(הבטחת השקעות).

"במשך שנים היו פרצות בחוק המכר, שהביאו לניצול של רוכשי דירות ולפגיעה כלכלית בהם מצד גורמי מקצוע", כך אמר היום שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, "מטרת התיקונים החדשים שאשרה הממשלה היום היא לספק בטחון לרוכשים ולוודא שהם לא מופקרים בעת חתימה על אחת העסקאות המשמעותיות בחייהם. בנוסף לשקיפות רבה יותר שתקבע בחוק, על פי התיקונים, ערבות חוק המכר לא תכלול את מרכיב המע"מ במחיר הדירה, שהיום מייקר באלפי שקלים את העסקה עבור הרוכשים. באחריותנו לדאוג לקורת גג עבור הציבור, ובו בזמן לוודא שכל התהליכים הנוגעים לדיור מתבצעים בהגינות ותוך הגנה חוקית", אמר.