החקלאים ניצחו את כחלון: הסכימו ליבוא חלקי תמורת פיצוי

עפ"י ההסכם, יתבצע יבוא דגים ללא מכס; הפיצוי למגדלי הדגים - 37 מיליון שקל ■ סכום של 16 מיליון שקל יקבלו החקלאים בשל הסכמה לייבא 2,000 טון של שמן זית ללא מכס ■ בתחום הירקות הקפואים יתאפשר יבוא של 10 אלף טון ללא מכס, אך החקלאים יקבלו כנגד זה 25 מיליון שקל

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

כ-3 שבועות אחרי חשיפת תוכניתו של שר האוצר, משה כחלון, לפתיחת השוק ליבוא על-מנת להוריד את המחירים לצרכן, מתברר כי שר האוצר נסוג מרוב תוכניתו. הערב (ב') הודיעו משרדי האוצר והחקלאות כי הגיעו להסכם עם החקלאים, כאשר החקלאים יוצאים מההסכם כשידם על העליונה, לאחר שהצליחו לחסום את עיקר תוכניתו של כחלון ואף לסכם על תשלום של 78 מיליון שקל כפיצוי על פתיחה חלקית בלבד של השוק ליבוא.

תוכניתו של כחלון להגדיל את מכסות היבוא בבשר הטרי ובגבינה הצהובה לא תתממש. גם התוכנית לפתוח את השוק ליבוא ללא מכס של רסק עגבניות ובשר כבש התבטלה. גם בתחומים עליהם הוסכם עם החקלאים, מדובר בהיקפים מצומצמים משמעותית מהתוכנית המקורית ולתקופה של 3 חודשים בלבד.

הסעיף הבולט בתוכנית הוא הפיצוי בגובה 37 מיליון שקל למגדלי הדגים - סכום גבוה במיוחד נוכח העובדה שמקור עיקר הדגים הנמכרים בישראל הוא ביבוא. לפי הסיכום בין הצדדים, יתבצע יבוא של 3,500 טון אמנון קפוא ו-500 טון קרפיון ובורי ללא מכס.

סכום של 16 מיליון שקל יקבלו החקלאים בשל הסכמה לייבא 2,000 טון של שמן זית ללא מכס - כמחצית בלבד מהמכסה שתכנן כחלון.

בתחום הירקות הקפואים יתאפשר אמנם יבוא של 10 אלף טון ללא מכס, אך החקלאים יקבלו כנגד זה 25 מיליון שקל.

החקלאים מצדם התחייבו בפני שר האוצר כי הם ימכרו לרשתות תפוחי אדמה, גזר וכרוב לחג במחיר מוזל של 1.5-2 שקלים לק"ג.

כצפוי, החקלאים בירכו על ההסכם. מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מסר: "לאחר משא-ומתן מתמשך וקשה אך ענייני הגענו להסכמות שיוכלו להגן הן על הצרכן והן על החקלאים לטווח הארוך. הדבר החשוב הוא לקדם את התוכנית האסטרטגית ארוכת-הטווח, כדי שהחקלאים יחזרו להתפרנס בכבוד ,והצרכן הישראלי יקנה תוצרת חקלאית טובה במחירים הוגנים. אני מודה לשר האוצר והחקלאות ולאנשי משרדם על משא-ומתן ענייני, מתוך מחויבות לחקלאות, לחקלאים ולאזרחי מדינת ישראל".

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, מסר: "שמרנו על האינטרסים של המגדלים תוך הבנה לצורכי האוצר והחקלאות לשמירה על ייצור מקומי לחקלאי ישראל ואספקת תוצרת איכותית להמשך קיומה של החקלאות".

גם מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, בירכו על ההסכם.

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "מדובר בצעד ראשון ומשמעותי בתוכנית גדולה של פתיחת השווקים ליבוא במטרה להוזלת יוקר המחיה בישראל. במקביל אנחנו נדאג לפיצוי הולם לחקלאים, ונשמור על הענף החשוב הזה".

שר החקלאות, אורי אריאל, מסר: "משרד החקלאות פועל באופן מתמיד לספק לתושבי מדינת ישראל תוצרת טרייה ואיכותית תוך הפחתת העלות לצרכן, ופועל למתן רשת ביטחון לחקלאים". השר הוסיף כי "המשרד מנהל שיח פתוח עם החקלאיים", וציין כי המהלך נעשה תוך שמירה על זכויותיהם ובשיתוף-פעולה מלא עם נציגי החקלאיים".

"מחירי הדגים יהיו הרבה יותר זולים, מחירי הפירות והירקות יהיה זולים. אנחנו מצפים מרשתות השיווק שההנחה הזו תגולגל לצרכנים ולא תישאר בכיסם", הוסיף כחלון במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם שר החקלאות אורי אריאל. לדבריו, "נמשיך להיאבק להוזלת יוקר המחיה במזון ובכל תחום מתחומי חיינו".

כחלון אמר עוד כי "בחגי תשרי נתקלנו בתופעה של מחירים מאד גבוהים, וקיבלנו החלטה שאנחנו לא חוזרים על העניין הזה. אנחנו מתחילים בפתיחה לתחרות של דגים, בשר, שמן זית, ירקות קפואים וטריים - כל זה תוך כדי שמירה על החקלאים והחקלאות".

לדברי כחלון, "המהלך צפוי להביא להוזלה של עשרות אחוזים כבר בפסח הקרוב, ואנחנו עובדים כדי שזה יימשך לאורך כל התקופה. לא נקבל מצב שאזרחי מדינת ישראל מעבר למה שמשלמים בארצו מפותחות כמונו. יש פה כשל, והכשל הזה יטופל באמצעות פתיחה לתחרות, תוך כדי משא-ומתן עם החקלאים, התעשיינים וההסתדרות".