בלאומי לא מתרגשים מדברי דראגי: החרפה בסין הכי מסוכנת

גם לאחר דברי הנגיד דראגי שרמז אתמול כי ההקלה המוניטרית באירופה כבר לא תתרחב, וסחרר את השווקים, בלאומי סבורים כי "הבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים להיות ידידיהם הטובים ביותר של משקיעי המניות"

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

הבורסה בת"א סיימה אתמול את שבוע המסחר בעליות של 0.8% ומדד המעו"ף רשם בשבוע החולף עלייה של כ-2%. מתחילת השנה המדד המוביל של הבורסה ירד בכ-3.3% לאחר עלייה של כ-4% בשנת 2015.

אתמול נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי שיחרר את "הבזוקה" שלו לשווקים שכולם ציפו לה, כשהחליט להוריד את ריבית הפיקדונות ב-0.1% ולהעמידה ברמה שלילית של (0.4%-). ההפתעה הגדולה הגיעה בהגדלת רכישות האג"ח ב-20 מיליארד אירו בחודש לרמה של 80 מיליארד אירו, בעוד שבשוק ציפו להגדלה של 10 מיליארד אירו "בלבד". כמו כן השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואה לטווח ארוך (LTRO) של 4 שנים. יחד עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה דראגי אמר כי הוא לא חושב שיידרשו עוד הורדות ריבית באירופה או המשך הרחבה בהקלה המוניטרית - והמשפט הזה סחרר את השווקים. 

כלכלני בנק לאומי סבורים עם זאת, כי "מבין מכלול הגורמים המעיבים בנקודת הזמן הנוכחית על שוקי ההון, הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית נראה כמהותי ביותר, כאשר השבוע פורסמו נתונים נוספים המעידים על חולשת הכלכלה הסינית".

בלאומי לא מתרגשים מדברי הנגיד האירופי ומציינים כי "הבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים להיות ידידיהם הטובים ביותר של משקיעי המניות, שנים לאחר המשבר הפיננסי של 2008. ידידות זו מיטבה עם המשקיעים בטווח הקצר, אך עלולה לערער את יציבות הסקטור העסקי לאורך זמן".

לדבריהם, "פעולות הבנק המרכזי האירופי מקטינות את סיכון האשראי של הפירמות בטווח הקצר. אולם, סביר להניח שרמות ריבית נמוכות כל כך לאורך זמן, והדפסת כסף לצורך מימון הסקטור העסקי, יביאו לעלייה בתיאבון הפירמות למינוף. באופן זה, הבנק המרכזי תורם להגדלת ההסתברות למשבר אשראי בטווח הבינוני, ומקשה עוד יותר על חזרה לסביבת ריביות סבירה, גם במידה והכלכלה האירופית תפגין עוצמה".

בבנק ממליצים למשקיעים בסקירת סוף השבוע שלהם על חשיפה מנייתית "ממוצעת" בתיקים, לאור הערכה שקצב צמיחה חיובי (גם אם מתון) במהלך שנת 2016, והרכב הצמיחה, יתמכו בשיפור מסוים ברווחיות הפירמות הן בחו"ל והן בישראל. בשבועות האחרונים הכלכלני המליצו מדי שבוע להגדיל מעט את החשיפה המנייתית לרמה "בינונית", ובסקירה היום היא הפכה ל"ממוצעת", אך בבנק מוסרים שאין שינוי בהמלצה.

בלאומי מציינים גם כי "קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים "כרית ביטחון" בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. גם חשיפה מטבעית בדגש על הדולר עשויה לתרום להקטנת הסיכון". 

בשוק המט"ח כלכלני לאומי ממליצים על גידור חלקי של החשיפה המט"חית בתיק ההשקעות, על רקע רגיעה מסויימת בשווקים, בעוד גורמי המאקרו הבסיסיים התומכים בהתחזקות השקל נותרו בעינם. לגבי שוק האג"ח הם ממליצים לתת עדיפות לאג"ח קונצרני על אג"ח ממשלתי, בחו"ל.