"רמי לוי עשה דה-לגיטימציה לחקלאים; הוא ישלם מחיר"

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, בכנס הנהגות המושבים: "אם יש משהו שמאחד את כל החקלאים יותר מהכול, זה רמי לוי" ■ "מה שסיטונאי הירקות עושים לנו זו מאפיה מעל השולחן; הם מלבינים כסף על החקלאים"

מאיר צור / צילום: רוני שיצר
מאיר צור / צילום: רוני שיצר

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, תקף היום (ב') את רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה. בכנס הנהגות המושבים אמר צור: "אני לא אגיד מילה טובה אחת על רמי לוי. אתם יודעים מה אני חושב עליו. הוא עשה דה-לגיטימציה לחקלאים. אנחנו מטפלים בו, ואתם רואים מה אנחנו עושים לו בתקשורת. הוא ישלם על זה מחיר, אנחנו מכינים לו את המחיר. אם יש משהו שמאחד את כל החקלאים יותר מהכול, זה רמי לוי". 

במוקד הכנס השנה עמדה הרפורמה שמתכננים משרדי החקלאות והאוצר לפתיחה כוללת של השוק ליבוא ולביטול מכסות הייצור בביצים ובחלב. כצפוי, התחושות בקרב החקלאים קשות.

"אנחנו צריכים להקים מפלגה כמו ש"ס ולהביא 5-6 מנדטים ולדאוג לעצמנו, כי האוצר עושה מכם צחוק", קרא אחד החקלאים לעבר צור.

לדברי צור, "אפשר למות צודקים, אבל אנחנו לא רוצים למות צודקים. אנחנו רוצים להשיג יעדים". 

צור תקף בדבריו את סיטונאי הירקות ואף הציע לחקלאים לאחד את פעילות השיווק כדי לשלוט במחיר. לדבריו, "מה שהסיטונאים עושים לנו זו מאפיה מעל השולחן. הם מלבינים כסף על החקלאים, לוקחים את התוצרת שלנו, וזו מכבסת הכסף הכי גדולה בישראל. שנית, אם כל אזור היה משווק יחד, היינו יכולים לקבוע את המחיר. אתם בקדש ברנע שמגדלים עגבניות שרי, אם אתם הייתם משווקים יחד את התוצרת - אתם הייתם קובעים את המחיר, ולא אלה בתל-אביב".

צור טען גם כי החשש הוא שעסקי החקלאות יתגלגלו לידי הטייקונים. לדבריו, "לא ניתן שכ-3,000 משפחות, שמגדלות ביצים, יהפכו ל-200 לולים גדולים, שבסוף הם לא יהיו בידי חקלאים, אלא בידי טייקונים. לא ניתן לבטל מכסות, לא בביצים ולא בחלב. לא ניקח 800 רפתות ונהפוך אותן ל-20. הוכחנו שאם לא באים אתנו להסכמה, לא יכולים להעביר שום דבר. במשא-ומתן שניהלו לקראת פסח, סימנו גבולות גזרה בכל הכוח, ולא ויתרנו על שום דבר. המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס ולהביא הרבה כסף.

חקלאית מהקהל שאלה את צור מדוע הם לא מנהלים משא-ומתן עם רשתות השיווק על פערי התיווך. לדבריה, "אם אני מכרתי עגבניות שרי בשער המשק ב-3.5 שקלים, וברשת הם נמכרו ב-12 שקל - תגידו לי מי אחראי ליוקר המחיה". 

על כך השיב צור: "נפגשנו עם הרשתות בסבבים כאלה ואחרים לאחרונה על פערי התיווך, וזה לא ייגמר איתן. זה ייגמר רק בחוק שהמדינה תגביל אותן". 

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, תקף את הממשלה. לדבריו, "אנחנו לא צריכים דמי אבטלה אלא להתפרנס מחקלאות. אנחנו מייצאים 200 אלף טון תפוחי אדמה, ומצד שני רוצים לייבא. מדברים על לפרק את מועצות הייצור. מדברים שנה, ובסוף השר מתחלף. אנחנו החולייה החלשה, ורשתות השיווק הן החולייה החזקה. הפיקים זה הזמן הכי טוב לחקלאים להחזיר הפסדים. התמיכה הישירה של הממשלה צריכה להיות לתשתיות. מדברים על שוק סיטונאי כבר 30 שנה, וכל פעם זה נדחה. זה שוק מפגר. אם רוצים להילחם בפערי תיווך, צריך שוק סיטונאי מפותח".