גלנט לחקלאים: "אתם מיעוט במדינה, אני מיעוט בממשלה"

שר הבינוי והשיכון בכנס הנהגת המושבים: "יותר ממה שהחקלאים צריכים את המדינה, המדינה צריכה את החקלאים" ■ שר האוצר ביטל את השתתפותו בכנס ועורר את זעמם של החקלאים: "כחלון ידע שהוא היה מקבל כאן על הראש"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התייצב היום (ג') לצד החקלאים בכנס הנהגת המושבים והביע התנגדות לרפורמה בחקלאות שמוביל שר האוצר, משה כחלון.

לדברי גלנט, "יותר ממה שהחקלאים צריכים את המדינה, המדינה צריכה את החקלאים. החקלאות קריטית למדינה, וצריך להחיות אותה, להביא את דור העתיד. רוב האנשים כאן עם שיער לבן או בלי שיער, וזה לא בגלל הגיל. הגיל הממוצע של חקלאי היום הוא 63 ומעלה, אז אנחנו מבינים את המשמעויות".

גלנט אמר את דבריו בגוף ראשון רבים, ולשאלת אחד החקלאים למי הוא מתכוון כשהוא אומר "אנחנו", השיב גלנט: "אתם ואני. כשם שאתם מיעוט במדינה, אני מיעוט בממשלה, וזה לא אומר שהמאבק לא צודק. אני באותו המקום אתכם".

גלנט התייחס למעשה לתוכנית שרי האוצר והחקלאות לבטל את מכסות הייצור בבשר ובביצים, ולפתוח את כל שוק המזון ליבוא על-מנת להילחם ביוקר המחיה.

במושב הבוקר של הכנס היה אמור להגיע לצדו של גלנט גם שר האוצר כחלון, שביטל ברגע האחרון את השתתפותו ועורר את כעסם של החקלאים. לדבריהם, הם התאכזבו שהוא "לא הגיע להסתכל לנו בלבן של העיניים". לדברי אחד מהם, "כחלון ידע שהוא היה מקבל כאן על הראש, חבל על הזמן". לדברי החקלאים, המסר שהועבר אליהם מסביבתו של כחלון היא שהחקלאים חושבים ש"החקלאות זה כל העולם". 

מלשכת כחלון נמסר כי הגעתו בוטלה בשל אילוצי לו"ז. 

לדברי גלנט, "חקלאות חשובה קודם כל בשביל תפיסת שטח. 50% מהאוכלוסייה בישראל ורוב היהודים גרים בין חדרה לאשדוד. יש חשיבות ראשונה במעלה למתוח שני שלישים מהאוכלוסייה היהודית לרוב שטח המדינה. כל חיזוק של נקודה בנגב ובגליל זה חיזוק של המדינה, והמדינה צריכה להשקיע בכך. החקלאות חשובה גם לריאות ירוקות ולעצמאות כלכלית.

"ליבוא יש מחיר הולך וגובר. יותר חסכוני לאכול מזון טרי. אנחנו לא טובים בלעשות דברים סיזיפיים. אנחנו טובים בלהמציא, והחקלאות חשובה לכך. יש צורך במזון, בהשבחת גידולים למטר וצורך ליעל את ההשקיה, הדשנים והגידולים החקלאיים. כל זה לא יוכל להתקיים ללא מעטפת חקלאית תומכת, שהיא שדה הניסוי של הדבר הזה. נטפים לא הייתה קמה אם לא היה צריך פתרון למים במדבר". 

עוד אמר גלנט: "חקלאים בישראל מחזיקים 3 מיליון דונם, בדיוק במקומות שהמדינה צריכה אותם, כולל בגבול עזה ואשכול. עיקר השטח החקלאי הוא בגבול. החקלאים זיהו את העקבות ואת המנהרות עוד לפני צה"ל".