yes: רוצים לשדר פרסומות וחדשות, להעביר 2 ו-10 ממקומם

מנכ"ל yes, רון אילון, משיב אש לדרישת ערוצים 2 ו-10 לנהל יחד את עידן פלוס ■ מבהיר כי אם ייעשה שינוי כזה, גם הוא דורש שינויים נוספים - לשדר חדשות, להקים ערוץ מסחרי משלו, לשדר פרסומות ואף לאפשר לו להזיז את ערוצים 2 ו-10 לאפיקים אחרים לבחירתו

רון אילון yes / צלם: איל יצהר
רון אילון yes / צלם: איל יצהר

מנכ"ל yes, רון אילון, מסיר את הכפפות ומשיב אש לדרישת זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 לנהל יחד את עידן פלוס כפלטפורמה מתחרה לחברות הכבלים והלוויין.

במכתב ששלח למנכ"ל משרד התקשורת מבהיר אילון כי אם ייעשה שינוי שכזה בשוק התקשורת, גם הוא דורש שינויים נוספים ובכללם - לשדר חדשות, להקים ערוץ מסחרי משלו, לשדר פרסומות ואף לאפשר לו להזיז את ערוצים 2 ו-10 מהאפיקים המסורתיים שלהם לאפיקים אחרים לבחירתו.

"לאחרונה מתרבים הפרסומים על כך שהערוצים המסחריים - זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת וערוץ 10 - מפעילים לחץ פוליטי כבד במטרה לשנות סדרי בראשית ולהפר את מערכת האיזונים הקיימת בשוק הטלוויזיה, וזאת בדמות שני שינויים מהותיים", כתב אילון. "האחד - הפיכתם של הערוצים המסחריים לבעלי פלטפורמת השידור של עידן פלוס - מערך ההפצה הממשלתי המאפשר קליטה חינמית של ערוצי החובה. דרישה זו של הערוצים המסחריים מנוגדת לעקרונות יסוד בנוגע לצורך במניעת בעלויות צולבות ובהעצמתו של מתחרה אחד על חשבון כלל השוק. דרישה זו אף עומדת בסתירה לכוונת המחוקק ולמדיניות הממשלה".

אילון התייחס גם לדרישה של הערוצים המסחריים לתגמל אותם עבור העברתם בפלטפורמות הרב-ערוציות - הוט ו-yes. "מעמדם של הערוצים המסחריים בשוק הטלוויזיה הוא מעמד חזק באופן חריג (בוודאי בהשוואה עולמית) הנשען, בין היתר, על 'קושאן' בלעדי (ושוב - באופן חריג ביותר ברמה העולמית), הן בכל הנוגע לשידור פרסומות והן בכל הנוגע לשידורי חדשות. כוחם הפוליטי והתרבותי של הערוצים המסחריים ומידת השפעתם על סדר היום הציבורי הם מהחזקים בעולם המערבי. השליטה - הכמעט בלעדית - על שידור חדשות נותנת להם כוח בל-יתואר. והנה, עתה, הם מבקשים גם לנכס לעצמם אפיקי שידור נוספים, כדי לבסס את אחיזתם ואת השפעתם על הקהל בישראל ולגבות כסף מהגופים שעל גבם נצבר כוח זה".

לדבריו, "לא יעלה על הדעת שערוצים מסחריים, ששניים מהם שולטים בחברת החדשות שמהדורותיה הן הנצפות ביותר בישראל, ינסו לחסל כל אפשרות לתחרות ולהשפעה על דעת הקהל בארץ. אין הסבר טוב מדוע בחרה המדינה להעניק לערוצים המסחריים בלעדיות בתחומים אלה, אולם דבר אחד ברור וידוע - הערוצים המסחריים הצליחו לנצל הטבות אלה עד תום, לצבור את כוחם העצום ולהעצים את צמיחתם - בראש ובראשונה הודות לחיובן של הפלטפורמות הרב-ערוציות להעברתם, ללא תמורה כלשהי, לכל מקום ברחבי המדינה (תוך שימוש באפיקים מספריים מבוקשים ו'יוקרתיים'). אין לי ספק כי שיעורי הצפייה הגבוהים להם זוכים הערוצים המסחריים כיום, בכל קנה-מידה, הם תולדה של חובת העברת הערוצים בחינם והפצתם לכל דיכפין. לפלטפורמות הרב-ערוציות תרומה משמעותית ליצירת 'נכס' מסחרי זה".

לדבריו, "לא הייתה כל הצדקה להטלת חובת ההעברה, להפקעת אפיקים מסוימים לצורך כך ולהטבות הבלעדיות שהעניקה המדינה במהלך השנים לערוצים המסחריים, אולם בוודאי שאין לקבל עכשיו את דרישות הערוצים המסחריים לשנות לחלוטין את כללי המשחק, להעצים עוד יותר את כוחם ולפגוע פגיעה קשה בשוק הטלוויזיה, בפלטפורמות הרב-ערוציות וברווחת הציבור. yes מאמינה שיש לאזן מוקדי כוח, ולא לחזק מוקדים קיימים אשר עשויים להפוך למונופול דיעות".

אילון חוזר על בקשותיו מהעבר לתת ל-yes היתר "להקים ולהפיק ערוץ חדשות עצמאי, אשר יגדיל את מגוון הדעות אליהם נחשפים תושבי המדינה". כמו כן, הוא מבקש "היתר לשידור פרסומות בפלטפורמות הרב-ערוציות, כמקובל בעולם. אין כל טעם טוב מדוע מדינת ישראל תמשיך להחיל הסדר חריג ומעוות המעניק לערוצים המסחריים מונופול על שידור פרסומות (הסדר דומה קיים רק באלבניה, מלטה וקולומביה), אשר מונע קיומו של שוק משוכלל שיאפשר כניסה לשוק הפרסום הטלוויזיוני של עסקים רבים שאינם מסוגלים לעמוד בעלויות הגבוהות אותן גובה כיום מונופול הפרסום של הערוצים המסחריים, הגברת התחרות בין החברות במשק והורדה של דמי המנוי".

פצצה נוספת שאילון מציב - "מתן היתר לפלטפורמות הרב-ערוציות להיות בעלי ערוץ מסחרי - אין ספק כי הפלטפורמות הרב-ערוציות הן בעלות הידע, הניסיון והיכולת להפקת ערוצים מסחריים, ואין כל טעם טוב מדוע תימנע מהן האפשרות להציע לציבור ערוצים מסחריים איכותיים שיתחרו בערוצים הקיימים, לבטל את הפקעת האפיקים הקיימת לטובת הערוצים המסחריים ולאפשר לפלטפורמות הרב-ערוציות להקצות את האפיקים שבבעלותן לפי ראות עיניהם".