השוביניזם של דנה ויס

אם נוציא את המילה "יאכנע", הרי שבנושא הטרור יערי צודק. ובאשר לשוביניזם, ויס היא שהציתה את האש

דנה ויס ואהוד יערי/ צילום: חדשות 2
דנה ויס ואהוד יערי/ צילום: חדשות 2

בעניין חגיגת אהוד יערי-דנה ויס קראתי המון מילים, בעיקר את המילה "שוביניסט". האמת העובדתית היא שהעניין המגדרי הוכנס לדיון על-ידי ויס עצמה, לא על-ידי יערי. זה כמובן לא מפריע להמונים השונים, בעיקר השונות, להתנפל על הפרשן לענייני ערבים, תוך התעלמות מכך שבתחילת דבריה על הטרור באירופה, הקדימה ויס ואמרה: "אני בטוחה שתיכף הגברים פה יתנפלו עליי". הגברים? מה זה קשור לגברים? אין נשים שחושבות אחרת מויס? צריך להיות גבר בשביל זה? או שמא צריך פשוט להיות אדם אינטליגנטי, בין גבר ובין אישה?

 

האישה נגד "הגברים"

מה שויס עשתה, הדברים הללו שאמרה, הם שוביניזם חד וחלק. אמנם הביטוי הזה מופיע בהקשר לשנאת נשים, אבל למעשה מדובר בדעות קדומות נגד קבוצות אוכלוסייה בכלל. גם נשים, אבל בהחלט גם גברים. כאשר מנחת טלויזיה רהוטה מדברת על הגברים שעוד מעט יתנפלו עליה - היא למעשה אומרת דבר שלילי לא רק על משתתפי הפאנל ב"אולפן שישי", אלא על "הגברים".

תגובה אנושית

לא יפה מצד יערי שהתבטא כלפי ויס במילה "יאכנע". לא יפה, אבל גם לא בלתי אנושי, במובן זה שכאשר אדם שומע דבר שטות, הדם יכול לעלות לו לראש. ויס לא סתם אמרה דבר שטות, אלא שזו הייתה גם בורות גדולה. הטרור, אמרה ויס, נמצא "גם בדתות אחרות, גם ביהדות, זה לא קשור רק לאיסלאם". איזה דתות אחרות, שאל יערי. שאלה מצוינת ובהחלט במקום. אני מניח שויס התכוונה לתופעה של החוליגנים היהודים הרוצחים ערבים. כן, הם קיימים, אבל אפשר להשוות בין המעטים המטורפים הללו, לבין הקנאות הקטלנית האיסלאמית המקיפה מיליונים, יבשות ועמים?

פגיעת ויס בנשים

אמירה זו של ויס בהחלט יכולה להעלות את חמתו של כל אדם בעל מוח. ואני, לעומת ויס, מבקש לתת קרדיט לנשים שגם ביניהן יש כאלה, רבות. הייחוס של ההתנגדות לשטויות של ויס רק לגברים, היא-היא שמהווה פגיעה במגדר הנשי. היא-היא שצריכה לקומם את הפמיניסטיות והפמיניסטים, ולא רק הדברים שאמר יערי - בתגובה (!) לאמירה השוביניסטית של ויס.

מילה מיותרת

זה שיערי היה צריך להשתמש בביטוי יותר מוצלח מאשר "יאכנע" - על כך אין ויכוח. גם אם הוא חושב שדעתה של ויס בעניין זה מופרכת מן היסוד (גם אני חושב כך), אפשר היה לומר זאת מבלי להשתמש במילים מעליבות. אבל אם נוציא מהדיון את המילה "יאכנע", הרי לגופו של נושא הטרור - יערי צודק מאוד. ובאשר לשוביניזם, נדגיש שוב, הייתה זו ויס שהציתה את האש הזאת.