האם באמת הכול שחור?

לאחרונה אנו עדים ליותר תחזיות "אימה" לגבי עתיד שוק המניות האמריקאי. האמנם?

קניות ביום  שישי השחור / צילום: רויטרס
קניות ביום שישי השחור / צילום: רויטרס

אני לא יודע מה אתכם, אבל לאחרונה אני מרגיש שאנו עדים ליותר ויותר תחזיות "אימה" לגבי עתיד שוק המניות האמריקאי, וזאת מצד אנליסטים טכניים ופונדמנטליסטיים כאחד. לא מזמן, אחד מן הידועים שבהם, מוחמד אל-אריאן, אף הרחיק לכת וכימת את התנודה לכ-10%, כאשר החלק הכתוב של דבריו היה דורש משהו קצת יותר אגרסיבי.

אין זה סוד שאני רואה בבעיית החוב הגלובלית מעין סערה בהכנה מתמדת, ושהתצורה הטכנית של המדדים בוול-סטריט אומרת זהירות גדולה. למרות זאת, בחיפושי אחרי המהות הפרטנית של מרכיבי המשוואה, הגעתי לגרף מדהים, והנהו לפניכם:

משה שלום צריכה 29.03
 משה שלום צריכה 29.03

תחילה כמה אקסיומות, אשר רוב הקוראים כנראה יסכימו עליהן:

• שוק המניות האמריקאי הינו מוביל עיקרי גלובלי בסוג זה של השקעות.
• הצרכן האמריקאי "קובע" את נתוני הכלכלה. לא הייצוא, ולא משאבי הטבע.

ועל מה אותו צרכן הוציא את כספו בשנה הקודמת? אין זו הפתעה שהוצאות הבריאות מהוות חלק ניכר מן ההוצאות האישיות אבל ההיקף של אותה הוצאה, ביחס לאחרות, היא ההפתעה הגדולה, וזהו החלק המשתקף בעמודה האדומה.

אגב, אחרי הבריאות, אנו רואים את סקטור הרכבים במקום שני. סקטור שבו נלקחים היום כמות ההלוואות הגדולה ביותר מאז המשבר של 2008. ויודעי דבר מדווחים שהמימון לביצוע רכישות אלו נמצא באיכות "מפוקפקת" ביותר, בדומה להפליא לאלו שניתנו עבור הנדל"ן דאז.

נחזור לעיקר: סקטור הבריאות הוא סקטור של טיפול במצב, והשקעה ב"ביטוח שלא יקרה משהו רע". סקטור התורם במידה מועטה יחסית לצמיחה העתידית ומהווה חלק קטן מן ה"עושר הנוסף" שבצמיחה ארוכת הטווח. במקרה האמריקאי הספציפי, ניתן להוסיף שככל שהזמן עובר ההשפעה של Obamacare הופכת להיות כבדה, לא רק עבור הצרכנים, אלא גם עבור החברות.

התהליך הנצפה והמתמשך בהקשר הזה, הוא פיטורי עובדים קבועים והעסקה של עובדים חדשים במקומם. הראשונים נהנו מתוכניות בריאות על חשבון המעסיק, בתנאים הטובים, כאשר חלק מן הסיכון, עבור החדשים נלקח על ידי המדינה. המעבר הגדל והולך של אוכלוסיה עובדת, ממצב של יציבות, למצב של זמניות, משפיע גם הוא על הצריכה, ובכך על הצמיחה, וזאת ככל שאנו מתקדמים בזמן וביישום התוכנית כולה.

ומה לגבי הצד הפיננסי של הדברים?

הנה תעודת הסל המייצגת את סקטור הצריכה הפרטית (RTH) בגרף שבועי:

משה שלום תעודה 29.03
 משה שלום תעודה 29.03

התנהלות המחיר די דומה למדדים העיקריים:

• מבנה כללי של יתד עולה רחבה, בין קווי המגמה 1 ו-2
• אחרי הפריצה המרשימה של אמצע 2014, דשדוש רחב מאוד, המתמשך עד היום.

במקרה שלפנינו, ניתן לציין את הגג בין אזור ה-80 ואזור ה-78, את הרצפה בין אזור 67 ו-65, כאשר אמצע התחום גם הוא מהווה אזור מנוחה למחיר במעברים בין כה וכה (1 סגול).

את השונה מן המדדים הגדולים נמצא בשני אלמנטים טכניים עיקריים:

• הכניסה החוזרת של כסף לתוך המדד (2 סגול) לא הניבה שכנוע עצמי דומה לפעמים הקודמות, כפי שהמומנטום מראה לנו היטב (3 סגול). וזה סימן מדאיג.
• שנית, הקו התוחם של השיאים שלפני הפריצה הגדולה (4 סגול) מהווה עד היום אזור הססנות להמשך השלילי. זוהי תופעה מעניינת, ונדירה.

תחום הצריכה פגיע מאוד מבחינה פונדמנטלית, ותעודת הסל מראה כמה היה קשה לסקטור הזה להיות מוביל חיובי. כרגע, המחיר נמצא מעל הממוצע הנע 200 יום, דהיינו בצד החיובי של הטווח הארוך.

שבירה מטה של אותו ממוצע, ובמיוחד שבירה של קו המגמה 4 (יחד עם אזור הרצפה), תכוון אותנו לחשוב שהגיעה התקופה הקשה שעליה מדברים כה רבים, וכל כך הרבה. מן הצד השני, מעבר מעל 80, יאפשר את צלצול פעמוני ההרגעה.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.