"הבנקים סגרו את הברז, ומחירי הדירות כבר לא יירדו השנה"

לדברי הקבלנים, "תוכנית מחיר למשתכן עושה נזק לשוק ■ בעלי קרקעות פרטיות הבינו שהם השחקן היחיד בשוק משפרי הדיור והעלו את מחירי הקרקע" ■ "המדינה חייבת להכליל גם את משפרי הדיור בתוכנית"

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

"ברור ש-200 יחידות דיור ברעננה במסלול מחיר למשתכן לא משפיעות על שוק הנדל"ן, אבל אלפי יחידות דיור במודיעין כן", כך אמר מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, בפאנל בנושא מצוקת הדיור בהנחיית עורך הנדל"ן של גלובס דרור מרמור, שהתקיים בכנס השנתי של משרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

"התפקיד של רמ"י להגדיל את היצע יחידות הדיור, שהוא גם מהווה חלק מהפתרון לבעיה המורכבת של מחירי הדיור". שומרון הוסיף בתגובה לביקורת על היקף השיווקים שהמדינה מצליחה לממש כי "מספר העסקאות חתומות שבהן זכו יזמים גדל בהתמדה כבר 4-5 שנים בסדר גודל של 20% כל שנה וזה מתבטא במספר התחלות הבנייה".

לשאלה מדוע בכל זאת מחוסרי דיור לא מחכים להגרלות מחיר למשתכן התייחס יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס: "התוכנית לא פתוחה לשוק העיקרי שהוא שוק של משפרי דיור. 80% מהעסקאות שמתבצעות בשנה מבצעים משפרי דיור שלא יכולים לקנות דירות במסלול מחיר למשתכן. אז נכון שהם יכולים לקנות באזורים כמו שרונה בתל אביב ולדעתי היו צריכים גם את רעננה להחריג ממחיר למשתכן כמו גם את כל דירות הגג והגן. אבל המחיר למשתכן בראשון לציון הוא מצוין".

בתגובה לדברים הדגיש שומרון כי משפרי דיור יוכלו להשתתף בהגרלות של מחיר למשתכן אם לא יהיה ביקוש לדירות על ידי זוגות צעירים אחרי שנה.

לסוגיית הסיכוי הנמוך של הזכאים לזכות בהגרלות מחיר למשתכן, התייחס המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמינץ: "הטבה של 200 אלף שקל המדינה לא מחלקת סתם כך. גם אם הסיכוי לזכייה נמוך, שווה לחכות בשבילה".

מנגד, מתח נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק ביקורת חריפה על התוכנית וטען כי ההטבה שהיא מגלמת לא מאוזנת. "למה שזכאי אחד יקבל הטבה של 400 אלף ואחר כלום? למה לא שניים 200 אלף? ההגרלות לא מספיקות והתוכנית עושה נזק לשוק הנדל"ן בטווח הקרוב והארוך.

"צריך לתת אפשרות למשפרי דיור להיכנס לתוכנית. בעלי הקרקעות הפרטיות הבינו שהם השחקנים הראשיים והיחידים בשוק משפרי הדיור בערים שהן לא תל אביב והעלו את מחירי הקרקע ואת אחוזי הקומבינציה". בריק אף התייחס לנושא בעיית האשראי וציין: "להערכתי יש 20 אלף יחידות דיור שמתוכננות להיבנות בשוק החופשי בשנים 2016-2017 והן לא ייצאו לבנייה כי הבנקים עברו את מכסת האשראי שלהם אז או שלא נותנים אשראי או שנותנים בעמלות לא סבירות. אני לא רואה איך מחירי הדירות ירדו השנה. אנחנו כבר מבחינים בירידה של 40% בהתחלות בנייה של תמ"א 38 ב-2016".