לוין: "מערכת המשפט נתונה גם לביקורת ציבורית, וזה לגיטימי"

אחרי שנשיאת העליון מרים נאור תקפה את הביקורת על בג"ץ בעקבות הפסיקה בעניין מתווה הגז, השר יריב לוין הגיב בגל"צ: "חושב שההיתממות הזאת מצד כבוד הנשיאה אינה במקומה"

יריב לוין / צילום: רוני שיצר
יריב לוין / צילום: רוני שיצר

הפסיקה הדרמטית של שופטי בג"ץ נגד מתווה הגז הפכה שוב את הרשויות הנפרדות לרשויות נאבקות. בפינה הימנית - שרי הממשלה שטוענים כי בג"ץ מונע מהם למשול, ובפינה השמאלית - שופטי העליון שנלחמים על עצמאותם.

אתמול (ג'), אחרי ששורת פוליטיקאים ובראשה ראש הממשלה יצאו נגד הפסיקה, הגיע תורה של נשיאת העליון, מרים נאור, לתקוף חזרה בחריפות. 

"בימים אלה נשמעים קולות בוטים וקשים כנגד בית המשפט העליון ושופטיו בעקבות פסק דין שניתן", אמרה אתמול נאור בחניכת בית משפט השלום בבית שמש. "הדברים היו בוטים, הן בסגנון והן בתוכן, כפי שציינתי בהזדמנויות רבות. ביקורת עניינית על פסיקה היא לגיטימית, אך יש להצטער על כך שלחלק מהדברים ששמענו אין קשר לפסיקה".

הבוקר (ד') הגיב לדברים השר יריב לוין מהליכוד, בראיון לתוכנית "בוקר טוב ישראל" עם אסף ליברמן בגלי צה"ל. "אני חושב שההיתממות הזאת מצד כבוד נשיאת בית המשפט העליון - שיש לי כלפיה הערכה רבה - אינה במקומה", אמר לוין. 

"אני בכלל חושב שהאינסטינקט הזה שיש לראשי מערכת המשפט, שבכל פעם שמישהו מעז לבקר את המערכת הזאת, זה מיד הופך לדבר לא לגיטימי ומיד מוקע כדבר שפוגע בדמוקרטיה ובאופיה היהודי של המדינה - אני חושב שאלה בדיוק האמירות האנטי-דמוקרטיות שמבטאות את חוסר ההבנה שהמערכת הזאת, כמוה כממשלה וככנסת, כל שלוש הרשויות, נתונות גם לביקורת ציבורית - וזה לגיטימי", הוסיף לוין. 

לוין המשיך לבקר את מערכת המשפט, והתייחס גם להליך מינוי השופטים. "בדמוקרטיה אנשים הולכים לקלפיות ובוחרים את נציגיהם כדי שיקבעו מדיניות, ינהלו מדינה ויחוקקו חוקים", אמר לוין. "רק בישראל קומץ שופטים שנבחרים בחדרי-חדרים בשיטת חבר מביא חבר, ללא שום שקיפות, יושבים ומחליטים פעם אחת אם נאה בעיניהם החוק שמחוקקת הכנסת, פעם שנייה אם נאה ביניהם החלטה שהממשלה מקבלת, ופעם שלישית אם מינוי כזה או אחר מוצא חן בעיניהם יותר או פחות". 

"תראה מה קרה למשל בסוגיית המסתננים", הוסיף לוין, "לממשלה הייתה מדיניות ברורה להוציא את המסתננים מהארץ. הכנסת חוקקה ברוב גדול חוקים מתאימים, ובא בית המשפט ובעצם סיכל לחלוטין את המדיניות הזאת, מנימוקים שמקומם בהשקפת עולם".