חב' החשמל הפלסטינית: "צמצום אספקת החשמל - פגיעה חמורה"

בימים האחרונים צמצמה חח"י את אספקת החשמל לאזורים בגדה המערבית ב-50%, זאת עקב חוב של 1.7 מיליארד שקל ■ בחברה הפלסטינית מאשימים את חח"י ב"ניצול בוטה וחמור של מעמדה המונופוליסטי" - ועותרים לבג"ץ

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

צמצום אספקת החשמל לרשות הפלסטינית מהווה פגיעה חמורה בזכויות אדם, תפגע ביחסי החוץ של ישראל ומעידה על ניצול מעמדה המונופוליסטי של חברת החשמל הישראלית - כך מאשימה חברת החשמל המזרח-ירושלמית (חמ"י) את מדינת ישראל בעתירה שהגישה אתמול (ג') לבג"ץ. העתירה מגיעה בעקבות החלטת חברת החשמל (חח"י) לצמצם את אספקת החשמל לאזורים שונים בגדה המערבית ב-50%.

בשבוע שעבר, נזכיר, צמצמה חברת החשמל את אספקת החשמל ליריחו ובית לחם, ואתמול עשתה דבר דומה גם בחברון. למעשה, בכל יום במהלך השבועיים הקרובים מתכננת חח"י לצמצם את אספקת החשמל לאזור אחר בגדה. החלטת חברת החשמל נובעת עקב חובות הרשות הפלסטינית והחברה המזרח-ירושלמית. נכון להיום עומד חוב זה על מעל 1.7 מיליארד שקל.

נסביר כי חברת החשמל הישראלית מספקת את רוב החשמל לגדה המערבית ולרצועת עזה, כ-120 מגהוואט. משבר כספי שפקד את הרשות לפני מספר שנים הוביל לכך שהיא לא שילמה את המשכורות לכ-150 אלף עובדי ממשלה. עובדה זו יצרה עיכובים בתשלומי החשמל או הפסקתם לחלוטין. בעזה לא קיים חוב שכן ממשלת ישראל מקזזת את החובות של עזה מכספי המסים שמשלמים הפלסטינים.

לפיכך, לפני מספר ימים שלח מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, מכתב התרעה בנושא לבכירים במערכת הביטחון בישראל, בו הוא מסביר כי החוב מטיל נטל כבד על תזרים המזומנים של החברה, וכי על-פי חוק, חברת החשמל מחויבת לפעול לפי שיקולים עסקיים.

אתמול, כאמור, עתרה חברת החשמל הפלסטינית לבג"ץ ודרשה ממנו למנוע את יישום הגבלות החשמל עד להכרעת בית המשפט בעניין. "חחי הגבילה את אספקת החשמל באופן חד-צדדי וללא כל הודעה מוקדמת, באופן שהעותרת למדה על החלטתה מאמצעי התקשרות בלבד", נכתב בפנייה לבג"ץ. "החלטת חח"י מהווה ניצול בוטה וחמור של מעמדה כבעלת מונופולין במקטעי הייצור והאספקה, ההולכה והחלוקה ומתן שירותי גיבוי לצרכני חשמל ויצרניו במשק החשמל במדינת ישראל, ויש בה כדי לפגוע פגיעה ממשית ובלתי הפיכה בעותרת ובציבור צרכני החשמל להם העותרת מספקת חשמל".

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל גינסבורג וענת קליין ממשרד GKH, מסבירה חמ"י כי הניתוקים והשיבושים באספקת החשמל בבתי-החולים ומוסדות הציבור "עלולים לסכן חיי אדם ורכוש רב", וכי מדובר ב"פגיעה חמורה בזכויות האדם של צרכנים רבים, אשר תיפגע יכולתם להשתמש במשאב קיומי וחיוני כחשמל".

עוד מוסיפה חברת החשמל המזרח-ירושלמית כי היא איננה צרכן של חח"י ככל הצרכנים. "העותרת מהווה ספק שירות חיוני כהגדרתו של מונח זה בחוק משק החשמל. הגבלת אספקת חשמל לספק שירות חיוני אשר צרכנים רבים נסמכים על שירותיו איננה מעשה של מה בכך, ולאור השלכותיה ראוי כי תתואם עם הגורמים הרלוונטיים. אלא שחח"י בחרה לבטל בהינף-יד את מעמדה הייחודי של העותרת כספק שירות חיוני ולהתייחס אליה כצרכן ככל הצרכנים".

בחמ"י מאיימים כי לפגיעה באספקת החשמל עלולה להיות גם השלכה קשה על המצב המדיני ויחסי החוץ של מדינת ישראל: "מספר פעמים בעבר, עת איימה חח"י להגביל את אספקת החשמל לקווי העותרת, נמנעה ההגבלה בסופו של יום, לאחר שהעותרת פנתה בעניין אל ראש הממשלה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המטה לביטחון לאומי", נכתב.

"לא ניתן להתעלם מן המצב הרגיש השורר כיום באזור, בפרט באזור ירושלים והגדה המערבית, ומן ההשלכות ההרסניות והמתסיסות שעשויות להיות להגבלת אספקת החשמל על-ידי חברה ממשלתית ישראלית", מוסיפים בחמ"ח.

עוד מסבירה העותרת מאיפה נובע הקושי בתשלום החוב. "העותרת נאלצת לפעול במציאות מאד מורכבת. חלק גדול מאזור הרישיון של העותרת כולל מחנות פליטים וכפרים בהם חיים אנשים שידם אינה משגת לשלם את חשבונות החשמל. זאת ועוד, מלאכת הגבייה של העותרת אינה פשוטה ואף מסוכנת. על-מנת להתמודד עם קשיי הגבייה נזקקת העותרת לסיוע של רשויות האכיפה הישראליות, ואלה - למרבה הצער - אינן מעניקות את הסיוע הנדרש בחלק גדול מאזורי פעילותה של העותרת".

בחברה המזרח-ירושלמית דורשים לפיכך משר האנרגיה ומרשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל, להורות לחח"י לבטל את ההגבלה שהטילה ולקבוע כי היא חורגת ממתחם הסבירות, אינה מידתית ובעלת מאפיינים של ענישה קולקטיבית. "על השר והרשות לנקוט את כל הפעולות הדרושות על-מנת שתימשך אספקה סדירה של חשמל לעותרת", נכתב.