מדריך התיירים יובל שטייניץ והמחוות של נתניהו וגוטסמן

וגם: יונה יהב בעקבות הארנונה, והפרזנטור שהפך לרגע למנכ"ל אלקטרה

שטייניץ עם מוניז במצדה / צילום: שלומי אמסלם
שטייניץ עם מוניז במצדה / צילום: שלומי אמסלם

מדריך התיירים שטייניץ

שר האנרגיה האמריקני זכה לסיור מקצועי במצדה ממקבילו הישראלי, מדריך הטיולים בדימוס

מזכיר האנרגיה האמריקאי, ד"ר ארנסט מוניז, נענה להזמנת מקבילו הישראלי, ד"ר יובל שטייניץ, והגיע לביקור עבודה רשמי, במטרה להדק את הקשר בין המדינות בתחום האנרגיה.

לאחר הפגישה, עברה המשלחת האמריקאית ל"בגדי ב", ויצאה לסיור במצדה, כששטייניץ הוא המדריך. שר האנרגיה הישראלי, נציין, מכיר מעברו הרחוק את העיסוק הזה. בהיותו סטודנט, הוא היה מדריך טיולים בארץ ולפחות לפי הטיול במצדה, נראה שהוא זוכר היטב את החומר שהעביר בימים ההם.

בחזרה לימינו, שני השרים עברו מנקודה לנקודה, כאשר שטייניץ מתאר את שאירע בעימות המפורסם בין הקנאים לרומאים. למרות החום, האמריקאים היו נמרצים ומסוקרנים, כולל מוניז שצילם בנייד שלו. כשהסתיים הסיור, האמריקאים שבו לחליפות ולהמשך הפגישות והביקור.

מוניז גם ביקר במכון ויצמן. שם, מי שעשה קריירה מרשימה באקדמיה, קיים דיאלוג עם סטודנטים מהמכון והדגיש את המחויבות של ארה"ב לתמיכה במדע וטכנולוגיה, ללא קשר לתנודות שוק האנרגיה.

שטייניץ עם מוניז במצדה / צילום: שלומי אמסלם
 שטייניץ עם מוניז במצדה / צילום: שלומי אמסלם

המחוות של רה"מ וגוטסמן

וגם: על ה"סיכון" במפגש האדריכלים הגדול

בניית הספריה הלאומית החדשה יוצאת לדרך, בהשקעה של יותר מ-200 מיליון דולר. הסכום נתרם על-ידי מספר גורמים, ובראשם הלורד ג'יימס רוטשילד והמיליארדר האמריקני, דיוויד גוסטמן.

באירוע הנחת אבן הפינה השבוע, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא דברים. בנאומו הוא בין היתר התחייב למסור לספריה את ארכיונו של אביו, פרופ' בן ציון נתניהו ז"ל, חוקר בולט של תקופת תור הזהב של יהדות ספרד. את דבריו הוא אמר כמובן בעברית, אבל כשפנה להודות לתורמים, הוא עבר לדבר באנגלית. אחריו עלה לדבר גוטסמן.

גוטסמן בן ה-90, הוא חבר אישי של וורן באפט למעלה מיובל שנים ובעל החזקות בברקשייר האת'וויי (הונו הוערך ב-2015 ב-3.5 מיליארד דולר). את דבריו החל גוטסמן כשהוא אומר בחיוך "אני מאמץ את המחווה של ראש הממשלה נתניהו וגם אני אדבר באנגלית...".

לאחר הנחת אבן הפינה היה אירוע המשך - הרצאה מפי האדריכל ז'אק הרצוג מהמשרד השוויצרי הרצוג דה-מרון, שעיצב את המבנה החדש של הספרייה הלאומית החדשה. 1,500 אדריכלים וחובבי עיצוב הגיעו למרכז הקונגרסים כדי לשמוע אותו. בקהל היו שהתבדחו, שאם חס וחלילה יתרחש פיגוע באולם, תימחה באחת קהילת האדריכלים של ישראל. למרבה המזל, האירוע עבר בשלום.

נתניהו והתורמים / צילום: אלברטוס
 נתניהו והתורמים / צילום: אלברטוס

יונה יהב בעקבות הארנונה

או: על הקבלן שלמד להיזהר כשראש העיר מאזין

אורי דורי, לשעבר יו"ר ארגון בוני הארץ והיו"ר המיועד של מכון התקנים, השתתף השבוע בכנס של ארגון קבלני חיפה. במהלך הכנס, יזמים, מתכנני ערים וראש עיריית חיפה, יונה יהב, בירכו אותו על המינוי. יהב בתורו סיפר על התוכניות לבניית שכונה החדשה במקום האצטדיון בקריית אליעזר וקרא ליזמים לבוא ולהתמודד על מכרזים בחיפה. ומנדל שקד, מנכ"ל ארגון קבלני חיפה, סיפר בתחילת דבריו שמשרדי הארגון עברו לאחרונה שיפוץ מקיף, לראשונה מזה הרבה שנים. יהב לא התאפק ואמר מהקהל "מעולה, עכשיו אוכל לגבות יותר ארנונה".

בכנס השתתפו גם יו"ר ארגון קבלני חיפה, חיים פייגלין; נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק; והמנכ"ל אליאב בן שמעון; מהנדס עיריית חיפה, אריאל וטרמן; דיקן הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, פרופ' יהודה קלעי וכ-120 קבלנים.

דורי, יהב ופייגלין / צילום: איתמר סיידא
 דורי, יהב ופייגלין / צילום: איתמר סיידא

פיניש התחזה, קלימי ישלם

הפרזנטור שהפך לרגע למנכ"ל אלקטרה

עד לאחרונה, מחסני חשמל לא עשתה שימוש בפרזנטורים בקמפיינים שלה. אבל מנכ"ל אלקטרה צריכה, שמפעילה את הרשת, זאב קלימי, החליט לשנות זאת ושכר את שירותיו של אלי פיניש מ"ארץ נהדרת", לצורך קידומו של אתר, בו השקיעה החברה 3 מיליון שקל.

פיניש הגיע השבוע לבקר באלקטרה, והיה ניתן לראות שהוא "בא לעבוד". פיניש התיישב במרכז השירות, משך את אחת השיחות שנכנסו והזדהה כמנכ"ל החברה, קלימי. בתום השיחה הצליח פיניש לסגור עסקה על מכירת מדיח כלים תוך שהוא מצ'פר את הלקוחה בצ'יפסר, על חשבון המנכ"ל.

בתום הישיבה יצא פיניש בלוויית קלימי לסיור במפעל. לשניים הצטרפו יורם בדש ושמוליק מנדביצקי, מנהלי חטיבת הקמעונאות; וטלי קידר, סמנכ"לית שיווק קונצרני.

מנדביצקי, קלימי, בדש וקידר. במרכז - פיניש / צילום: יוני רייף
 מנדביצקי, קלימי, בדש וקידר. במרכז - פיניש / צילום: יוני רייף

פלאזה מגיעה לבלגרד

בלגרד, בירת סרביה, עברה הרבה ידיים לאורך ההיסטוריה. כבשו אותה ההונים, הגותים, הביזנטים, הבולגרים, ההונגרים, האוסטרים, הטורקים וגרמניה הנאצית - רשימה חלקית בלבד. לא בכדי היא היתה יעד למלחמות וכיבוש. היא ממוקמת בצומת מרכזית אסטרטגית של יבשת אירופה. דוגמה לכך ניתן ללמוד במונחים של תשתית - בירת סרביה היא צומת של כבישים המקשרים בין אירופה המרכזית לחצי האי הבלקני.

זה כנראה ההיגיון שעמד אצל אנשי אלביט הדמיה, שהחברה הבת שלה (מחזיקה ב-45% ממנה), פלאזה סנטרס, החלה עתה בבניית קניון בעיר. פלאזה הקימה קניון בסרביה - בעיר קרגויאביץ, ומכרה אותו.

הפרויקט הנוכחי הוא בהיקף של כ-80 מיליון אירו ופתיחת הקניון צפויה בסוף הרבעון השני של 2017. לחברה קרקע נוספת בבעלותה בבלגרד. באירוע הנחת אבן הפינה השתתפו יו"ר פלאזה סנטרס, רון הדסי; מנכ"ל פלאזה סרביה, רביע שהאב; ראש עיריית בלגרד, סיניסה מלי ושגריר ישראל בסרביה. 

הנחת אבן הפינה לקניון. מימין: שהאב ומלי, משמאל: הדס / צילום: אנטוניו אהל
 הנחת אבן הפינה לקניון. מימין: שהאב ומלי, משמאל: הדס / צילום: אנטוניו אהל

מתל חי לוול סטריט

במכללת תל חי לא מסתפקים בלימודים תיאורטיים. השבוע חנכו שם חדר עסקאות חדש, על שמו של יוסי גינשר ז"ל.

חדר העסקאות הוא מעין מעבדה שבה ניתן לחוות באופן מעשי את המסחר בבורסות בתל אביב ווול סטריט. בחדר העסקאות הותקנו תוכנות מסחר מתקדמות, כך שהסטודנטים יכולים בזמן אמת לעקוב אחר המסחר.

החדר הוקם ביוזמת ראש החוג לכלכלה וניהול, פרופ' אלי גימון, שאמר כי "אנו פותחים בפני הסטודנטים אפשרות מעשית להכיר את אופן פעילות השווקים הפיננסיים, מאפשרים להם להתנסות בזמן אמת בחוויה של מסחר, הן בשוק המקומי והן בוול סטריט".

החדר הוקם בתרומת אורה גינשר, אלמנתו של איש העסקים יוסי גינשר, ושאר בני משפחתו. גינשר החל את פעילותו בתנועה הקיבוצית וסייע בידה לחזק את פעילותה הכלכלית. מאוחר יותר הצטרף לקבוצת פישמן ושימש בתפקידי ניהול עד יומו האחרון.