לאן נעלמה החמלה שלך, ת"א?

מי צריך חניון 5 דונם בלב שכונות עוני צמודות לתחבורה ציבורית

תחנת ההגנה תל אביב / צילום: איל יצהר
תחנת ההגנה תל אביב / צילום: איל יצהר

מעשה במגרש 5 דונם בבעלות עיריית תל אביב, בין שכונת העוני המשתקמת שפירא ושכונת המהגרים והפליטים נוה שאנן. שנים הוא נשכח, מעליו גשרי תחבורה סואנים ובמרכזו מבנה נטוש, שאליו התקבצה פעילות לא חוקית משלל תחומים. והנה בימים אלה החלה בשטח תכונה ערה: פועלים ניכשו עשבים, משאיות סילקו גרוטאות, דחפורים משטחים את הקרקע, ומתוגברים כוחות הפיקוח המדירים עבריינים.

בקרוב יותקנו גם פנסים שיציפו באור, וכה רבה ההתחדשות שנדמה אף צמרות עצי הפיקוס הנטועים במגרש מרשרשות זו לזו בתקווה והתרגשות: מה מכשירים כאן, באזור הכי פצוע ומכמיר לב בתל אביב, מה מתכננים למען דייריו העניים והזנוחים תמיד?

הסתקרנו גם אנחנו, שאלנו, וזו התשובה: 5 הדונם יהפכו בקרוב למגרש חניה. הוא יהיה "מואר, מגונן ומטופח", כתבו נציגי העיר, ורווח לנו: המכוניות אכן צריכות גינון וטיפוח, ואור, ופיקוח שיסלק עבריינים, שלא יפרצו אותן, בזמן שהן תופסות את המרחב הציבורי של תושבי השכונות שמסביב.

לאן נעלמה החמלה שלך, עיריית תל אביב? הרי החניון לא ישמש את נווה שאנן ו"שפירא", ולא את דיירי שכונת התקווה הסמוכה. אין מצוקת חניה בשכונות אלו, ולרוב תושביהן אין בכלל כסף להחזיק מכונית. 

החניון המתוכנן תחום בין תחנת רכבת ההגנה והתחנה המרכזית החדשה, צמוד למוקד מוניות השירות הגדול, כל קווי התחבורה הציבורית ההמונית בישראל מתנקזים אליו. מי שפניו לאזור מכל נקודה במטרופולין ומחוצה לו, יכול לנסוע באוטובוס וברכבות ולהמשיך משם בתחבורה עירונית.

באמת אין סיבה להגיע במכונית, וחניון עירוני מוזל, רק ימשוך לאזור עוד תנועה מפייחת, מסוכנת ורעשנית.

ארגז חול לפעוטוות במקום מלון למכוניות

מה כדאי לעשות במקום חניון? למשל, משטח החלקה לסקייטבורד, סלים ושערים לילדי הסביבה שכיום משחקים כדורגל ברחוב, ארגז חול גדול וברזי מים לצידו לפעוטות מ"מחסני הילדים", וכיסאות ושולחנות פיקניק-שבתות למשפחות. זה לא יקר מחניון, ויוסיף תוכן לחוצות ולחיי התושבים. אפילו צל כבר יש -  גשרי הברזל ועצי הפיקוס העתיקים מתחילת המאמר.

החניון זמני, עד תוכנית ענק משותפת לעירייה, למשרד התחבורה ולרכבת שתמומן בחלקה מהיטלי יזמים על זכויות בנייה בשטח התחנה. אלא שעוד שנים יעברו למימוש התוכנית הגדולה והמורכבת, וההכנסה האופטימלית מהחניון תגיע ל-7 מיליון שקל בשנה. תקציב עיריית ת"א 4.3 מיליארד שקל, כך שהרווח מהחניון לקופה הציבורית אינו משמעותי, בהשוואה לרווחה שתצמח לתושב ממרחב ציבורי נעים.

ראש העיר, רון חולדאי, אמר רק לפני חודש "תם עידן המכונית הפרטית", הנה ההזדמנות להוכיח שאת מקומה תפס עידן החמלה העירונית.