חקלאים משמידים מלפפונים: "ב-80 אג' לקילו זה עדיף"

במושב אחיטוב, האחראי לכ-60% מגידולי המלפפונים בארץ, משמידים מלפפונים בהיקף של 300 טון ליום ■ ההחקלאים מאשימים: "מרגע שקיבלו אישור לייבא מלפפונים ללא מכס מירדן, הרשתות עושות בנו כרצונן" ■  ובינתיים, מחירי הירקות האחרים מזנקים

אורן סבח / צילום: שרית סבח
אורן סבח / צילום: שרית סבח

חקלאים במושב אחיטוב מאשימים את רשתות השיווק בניצול ובאי-תשלום מלא עבור הסחורה. האשמות אלה באות על רקע השמדת המלפפונים שהחלה כבר בסוף השבוע האחרון ונמשכת גם השבוע, בשל עודף. במושב אחיטוב, האחראי לכ-60% מגידולי המלפפונים בארץ, משמידים מלפפונים בהיקף של 300 טון ליום. 

למרות העודף הגדול, מחירו של מלפפון עמד הבוקר בשוק הסיטונאי על 2.3 שקל לק"ג, מחיר גבוה יחסית לאור העודף הגדול. אלא שהחקלאים טוענים כי רוב המכירות, כ-60%-70%, הן לרשתות השיווק, שאינן משלמות להם את המחיר הסיטונאי אלא פחות ממחצית מהמחיר - דבר הגורר אותם להפסדים כבדים.

 

לדברי אורן סבח, חקלאי במושב, "רשתות השיווק פוגעות בחקלאות. יש להן הרבה כוח ושליטה עלינו. הרשתות מכתיבות את המחיר, כמה אני צריך לגדל, באיזה כמויות. הרשת היא בעלת המאה ובעלת הדעה. במשק שלי אני מייצר כ-20 טון מלפפונים ביום ובימי השיא כ-30 טון. רשתות השיווק גרמו לי להגיע לכך, כי הן עודדו אותי לגדול כדי לייצר להן יותר מלפפונים. בשנים האחרונות, מרגע שקיבלו אישור לייבא מלפפונים ללא מכס מירדן, הן עושות בי כרצונן".

- למה הכוונה?

"בגלל שהסחורה מירדן זולה יותר, וכך גם הסחורה מהשטחים, רשת השיווק באה ואומרת לי 'הסחורה שלך היום לא מתאימה לי' וממציאה מיליון תירוצים - המלפפון גדול מדי, שמן מדי, בהיר מדי, ישן מדי. היא לא אומרת בפה מלא שהיא לא רוצה לקנות. ואז יש לי שתי אופציות: לומר לה שתיקח את המלפפון בכל מחיר שהיא רוצה, רק שלא תחזיר לי אותו הביתה - או שהיא מחזירה לי אותו, ואני צריך לזרוק את המלפפונים לרצפה".

- למי מהרשתות אתה מתכוון?

"לכולן. אם חברה שרוכשת את הירקות לשופרסל משלמת לי היום 90 אגורות לק"ג מלפפונים, אז כל הרשתות האחרות חייבות למכור באותו מחיר. זו לא רק שופרסל. כל פעם זו רשת אחרת שעושה מבצע בירקות כדי למשוך לקוחות. למה לא עושים את זה בקוקה-קולה?". 

השמדת מלפפונים באחיטוב / צילום: אורן סבח
 השמדת מלפפונים באחיטוב / צילום: אורן סבח

- למי מהרשתות אתה משווק?

"לכולן, באמצעות משווק שמוכר לשופרסל, מגה, רמי לוי, חצי חינם, יינות ביתן, ויקטורי, טיב טעם ועוד. עד לפני כמה שנים הרשתות קנו מאיתנו באופן ישיר, אבל עכשיו הן עובדות דרך משווק, שגם הוא גוזר קופון. היום התקשר אליי המשווק ואמר לי שלא מוכנים לשלם היום יותר מ-80 אגורות ברוטו לק"ג. אז אני יכול לשווק מלפפון ב-80 אגורות? עדיף לי לשפוך אותו לרצפה. המחיר בתקליט של מועצת הצמחים הוא וירטואלי. מ-80 אגורות צריך להוריד 45% הוצאות, אז עם מה אני נשאר? עם 35 אגורות לק"ג, כשעלות הייצור היא 2.1 שקל לק"ג? אישית אני משמיד כל יום 25 טון. עברתי לשיטת השמדה חדשה: אני קוטף ומשליך לרצפה. זה משבר שנמשך כבר 3 שבועות".

- מה ההפסד שייגרם לך? 

"מאות אלפי שקלים. בפברואר האחרון אחד המשקים אצלנו הגיע לפשיטת-רגל בגלל המצב".

לסבח ולחקלאים אחרים יש טענות קשות נגד הממשלה. לדברי סבח, "בסוף דצמבר שילמתי למדינה 960 אלף שקל מס על העסקת עובדים זרים. למה? אלה לא עובדים שמכינים אוכל גורמה. אין מי שמוכן לעבוד בחקלאות. אני כל היום על הרגליים מארבע לפנות בוקר עד שמונה בערב, ובסוף היום אני זורק את המלפפונים לרצפה, אז איזה כבוד נשאר? יש לי המון תעודות הוקרה על התנדבות ותרומות לעמותות, אבל עם זה לא הולכים לבנק. אין עמותה שביקשה עזרה מחקלאי אחיטוב עזרה ולא עזרנו לה".

- למה אתה מצפה?

"אם לא תהיה התערבות של הממשלה בנושא החקלאות, המשק החקלאי הפרטי ילך וייעלם, חברות השיווק יקימו חוות ענק, ואנחנו נעבוד שם כאריסים. היבוא מירדן הוא אחד הגורמים הקשים שלנו. הם מעמיסים את המשאיות ומגיעים בתוך שעתיים לתל-אביב. אני לא יכול להתחרות בחקלאות הירדנית, כי החקלאות מושתת רק על כוח-אדם, ואם העובד התאילנדי מקבל 250 שקל על 8 שעות עבודה, העובד הירדני מקבל 12-15 שקל עבור יום עבודה, והוא עוד מתחנן לעבודה.

"לא יכול להיות שמדינת ישראל מפקירה את אסם התבואה הטרי שלה בידי ידיים זרות. הם כמעט עשו זאת במים עם טורקיה וקיבלו שכל ברגע האחרון והתחילו להתפיל מים. אין היום ציונות. כבר לא בונים מושבים וקיבוצים. אנחנו משמרים את הציונות.

"החקלאים הם עם שהולך ונכחד. התקשורת לא כל-כך אוהדת אותנו. רואים אותנו כגזלנים ומעסיקי כוח-אדם זר, התאילנדים. אני דור שלישי בחקלאות ובעל אחד המשקים הגדולים באחיטוב. אני מחנך את הילדים לא לבוא לחקלאות, ואני רואה את העצב בעיניים של אבא שלי. מעציב אותו שהוא נתן לי משק קטן שהפכתי אמנם לאימפריה, אבל אני גם זה אכבה את האור לאימפריה הזו. זה עצוב". 

המחיר נוסק

ובזמן שמחיר המלפפונים בשפל, מחירי חלק מהירקות האחרים מזנקים. חודש אחרי השמדת כמות גדולה של עגבניות, מחיר העגבניות הבוקר בשוק הסיטונאי היה 6-6.4 שקלים לק"ג - זינוק של 100% בחודש אחד. הפלפלים האדומים נמכרו ב-8-8.5 שקלים לק"ג, ואילו מחיר הבטטות עומד על 6.5 שקלים לק"ג - מחיר שלא השתנה בחודש האחרון. גם מחיר החצילים גבוה, והם נמכרים בסיטונאות ב-4.5 שקלים לק"ג.

מחיר המלפפון בשפל הפלפל נוסק
 מחיר המלפפון בשפל הפלפל נוסק