נדחתה עתירת אלסטום נגד מכרז תשתיות החשמול של הרכבת

אלסטום תבעה את הרכבת על זכייתה של חברת SEMI הספרדית במכרז תשתיות החשמול בהיקף 2 מיליארד שקל ■ השופטת: "העתירה כמו לקוחה מספר מתח או ריגול"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

"אני סבורה כי דרך הילוכן של העותרות, הכוללת ריגול אחר מתחרה עסקי, תוך הצגת מצג-שווא לפניו בניסיון לדלות מפיו 'מידע מפליל', והכול על-מנת למצוא, בדיעבד, פסול בזוכה, היא פסולה מיסודה ולטעמי מצדיקה, כשלעצמה, את דחיית העתירה" - כך פסקה היום (ב') שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, בנוגע לעתירה שהגישה חברת אלסטום הצרפתית נגד רכבת ישראל, זאת ביחס למכרז תשתיות החשמול של הרכבת.

מדובר באחד ממכרזי התשתית הגדולים שידעה מדינת ישראל, שבמסגרתו יחושמלו 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, וכן יוקמו תחנות השנאה ומערכות שליטה ובקרה.

בדצמבר האחרון הודיעה הרכבת כי SEMI הספרדית היא הזוכה במכרז. זאת לאחר שהגישה הצעה שנמוכה בכמיליארד שקל מהערכות המוקדמות של הרכבת. בעוד שהמכרז הוערך בכ-3 מיליארד שקל, הציעה החברה לבצע את הפרויקט בכ-2 מיליארד שקל.

אלא שאלסטום עתרה לבית המשפט וטענה כי הרכבת הטתה את המכרז לטובתה של החברה הספרדית. אלסטום אף שכרה את שירותיה של חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב, שטענה בבית המשפט כי יש בידיה הקלטות סודיות של בכירים בחברת הרכבת, המעידות על הליך פגום של ועדת המכרזים.

השופטת, כאמור, דחתה את העתירה וציינה כי "עתירה זו החלה בתרועה רמה, כפרק הלקוח מספר מתח או ריגול, וכללה מעקבים וחקירות במסווה של בכירים בצוות ההערכה של המכרז ברכבת ישראל... בסופו של יום לא נותר מאומה מבין הטענות החמורות שהועלו".

השופטת הוסיפה כי "כשאלה הם פני הדברים, מתעורר הצורך לבחון מהם הגבולות שיש להציב בפני מתמודדים במכרז, המבקשים לתקוף את הכרזת הזוכה במכרז".

רכבת ישראל יוצגה בידי עורכי הדין רנאטו יאראק ודנה יאראק זהרוביץ ממשרד מ.פירון ושות'.