בשליש מחיר מבית מלון: החוק שמעורר סערה בברלין

עסקי השכרת דירות מגורים בישראל ובעולם בעזרת Airbnb הפכו בשנים האחרונות לבוננזה שמאפשרת לגרוף רווחים אסטרונומיים, אלא שחוק שעבר השבוע בברלין עשוי להוביל לחיסול התופעה

נדלן למגורים בברלין/ צילום: בלומברג
נדלן למגורים בברלין/ צילום: בלומברג

רק לפני מספר חודשים הכריזו באיחוד האירופי כי המודל הכלכלי אליו צריכה לשאוף כל מדינה הוא המודל החברתי, וחברות כמו AIRBNB מסמנות את העתיד אליו צריך לשאוף.

גרמניה, חייבים לומר, הייתה חריגה מהבחינה הזאת, מכיוון שבחרה דווקא כן להצר את מחזיקי הדירות שמשכירים אותן במסגרת AIRBNB, וביום ראשון האחרון אף הגדילה לעשות ויצאה בהכרזה שלא ניתן יותר לשכור ולהשכיר דירות באמצעות אתרים מקוונים המספקים שירותי השכרה, כדוגמת Airbnb, בעיר הבירה ברלין, וזאת במטרה לשמור על מחירי שכירות הוגנים בעיר.

מאתר Airbnb עולה כי בשנה שעברה השכירו כ- 20 אלף ברלינאים את דירותיהם לכ־560 אלף תיירים, נתון שמתרגם לכ-6 מיליון לילות ולהכנסה משמעותית מאוד למשכירי הדירות שטוענים לאפליה עסקית, שכן כמות הדירות המושכרות במודל החברתי היא זניחה יחסית ל-1.9 מיליון דירות שמוצעות מדי שנה להשכרה בעיר.

מן הצד שני טוען הסנאט כי מספר הדירות להשכרה לטווח ארוך דווקא ירד משמעותית בברלין עקב הצלחתם הגדולה של אתרים המציעים דירות לתיירים. הדירות הפרטיות מושכרות במחירים זולים מבתי מלון, דבר שאמנם מקל על התיירים, אולם מקשה על אזרחי המדינה המחפשים דירה.

משמעות המדיניות החדשה היא שמבקרים בברלין יורשו לשכור רק חדרים בודדים בדירות שמושכרות לטווח ארוך ולא דירות שלמות, עבירה על החוק החדש תגרור קנס חמור של עד 100,000 אירו כלומר כ-428,000 שקל.

בעקבות כניסת החוק החדש לתוקף, הרישום דרך Airbnb ירד ב-40 אחוז בחודש האחרון.