מועצת הכבלים והלוויין: חסויות אינן פרסומת

על רקע ריבוי חריגות מכללי שידור החסויות, ראש המועצה שלחה מכתב אזהרה להוט ול-yes והנחתה את אגף הפיקוח לאכוף בקפדנות את הכללים

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, שלחה מכתב להוט ול-yes, בו היא מזהירה כי על החברות להקפיד על כללי החסויות.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", באחרונה התרבו הפניות מצד גופי השידור בטלוויזיה המסחרית נגד חברות שידורי הספורט, בטענה כי הן חורגות מהכללים שהוגדרו להן לשידור חסויות, ולעתים אלה נראות כתשדירי פרסום לכל דבר. לפי נתוני מועצת הכבלים והלוויין, בעוד שב-2003 עמד נתח הפרסום שתפסו החסויות על 0.4% מכלל העוגה, נכון ל-2015 הוא עמד כבר על 5%.

אף שבטלוויזיה הרב-ערוצית חל איסור גורף על שידור פרסומות (שכן על-פי חוק היא אמורה להיות ממומנת מדמי מנוי), לערוצי הספורט ניתן אישור מיוחד לשדר חסויות בסמוך לאירועי ספורט.

באגף הפיקוח של מועצת הכבלים והלוויין נערכה בדיקה, שהעלתה כי החסויות בערוצי הספורט לא תמיד עומדות, לכאורה, בכללי התקשורת ובהוראות שנקבעו לעניין בפסיקות בג"ץ. "אין לאפשר לחסות להפוך לפרסומת בתחפושת", כתבה מועצת הכבלים.

על-פי הכללים, חסות אמורה להופיע ללא ציון שמם המסחרי של המוצר או השירות ובלא תיאור איכותי-השוואתי. כמו כן, היא חייבת להימשך לא יותר מ-6 שניות, ומקבץ חסויות לא יכול לעלות על חצי דקה.

בן-חי-שגב הנחתה את אגף הפיקוח להחל באכיפה קפדנית של כללי החסויות על-פי סדרי עדיפויות ברורים תוך התרכזות בעיקר, אך הסכימה לאפשר למשדרים 30 ימים לשם היערכות ליישום האמור במכתב לפני ביצוע פעולות אכיפה והטלת הסנקציות המצויות על-פי חוק בידי המועצה.

המועצה החליטה לחדד את גם נושא הפרסים, והבהירה כי "האפשרות להעניק פרס בדומה לחסויות אינה יכולה להוות פתח לפרסומת. לכן, המועצה קבעה כללים גם להצגת פרסים".

בן-חי-שגב מסרה כי היא "דורשת מהחברות להקפיד הקפדה יתרה כי תוכנה של החסות לא יהווה פרסומת מסחרית אסורה; בהמשך יש גם לוודא כי מבחינה צורנית החסות עומדת בכללים".

לדבריה, "המועצה רואה חשיבות גדולה בשידור משחקי ספורט שאינם משודרים במקומות אחרים, ולאור חשיבותם החברתית והתרבותית הותר לשדר בהם חסויות - בכך לא חל שינוי. ואולם, האסדרה בשוק התקשורת קבעה חלוקה ברורה של מקורות מימון, ולאור כך יש לפעול".