מבקר המדינה זועם על הדלפת הדוח על מבצע "צוק איתן"

המבקר יוסף שפירא קרא לרה"מ נתניהו וליועמ"ש וינשטיין לבדוק כיצד הודלפה הטיוטה, שהוגדרה "סודית ביותר" ■ אתמול תקפו בסביבת נתניהו ויעלון: "דוח לא רציני של מבקר לא רציני"

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

סערה סביב טיוטת דוח מבקר המדינה על המבצע של צה"ל בעזה - "צוק איתן". מבקר המדינה יוסף שפירא התייחס היום (ו') להדלפת טיוטת דוח הביקורת שלו על התנהלות ההנהגה במבצע הצבאי בקיץ 2014, וקרא לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק כיצד הטיוטה, המסווגת כסודית ביותר, הודלפה על-ידי אחד או כמה מהמבוקרים.

המבקר אף התייחס לביקורת שנשמעה על טיוטת הדוח, ואמר כי "כל מטלות הביקורת שעורך משרד מבקר המדינה נעשות על-פי אמות-מידה מחמירות וממצאים מבוססים". שפירא קרא למבוקרים "להתרכז בטיוטת הדוח שנשלחה להם כנדרש לצורך מתן תגובה".

מקורבי נתניהו ויעלון: "דוח לא רציני של מבקר לא רציני" 

אתמול תקפו שר הביטחון וראש הממשלה את טיוטת דוח המבקר. בסביבת משה (בוגי) יעלון הטיחו במבקר כי "הדוח מנותק מהמציאות", ומקורבי נתניהו תקפו: "דוח לא רציני של מבקר לא רציני". 

הדוח, שהוגדר על-ידי אנשים שקראו את הטיוטה "חמור יותר מדוח וינוגרד", מצביע על התנהלות בעייתית מאוד של קברינטי "צוק איתן", ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ.

גורמים בסביבת שר הביטחון אמרו כי "מדובר בטיוטה שהיא שערורייתית, מהדלפתה ועד המידע שנכתב בה". הם טענו כי מדובר במידע שאינו מחובר למתרחש, וכי העובדות אינן מדויקות. "מי שחיבר את הדוח אינו מבין מהי מערכת קבלת החלטות וכיצד פועל קבינט", הדגישו.

מקורבי שר הביטחון התייחסו גם לביקורת הקשה שהטיח השופט שפירא בנוגע לטיפול בנושא המנהרות. "מדינת ישראל מתעסקת עם נושא המנהרות ומקדישה לו משאבים ניכרים כבר שנים ארוכות. המערכות השונות קיימו על כך אינספור דיונים בכל הפורומים הרלוונטיים, כולל בקבינט", טענו. "מי שטוען שלא הכיר את האיום ואת ההתעסקות בו, פשוט משקר את הציבור. כל מי שנגע בעניין הבין את חומרת האיום, וכל ניסיון לתאר זאת באופן אחר הוא שרלטני. טיוטת הדוח רצופה באי-דיוקים, בלשון המעטה, ולוקה בחוסר הבנה ברור של הפעילות ושל המערכת".

מקורבי נתניהו אמרו אתמול כי "המערכה נוהלה בשקיפות חסרת תקדים מול הקבינט, מספר חסר תקדים של ישיבות נערכו. המבקר הוא האיש שהביא דוח על השריפה בכרמל בלי המלצה למטוסי כיבוי, הרבה יערות היו נשרפים אם היינו מקשיבים לו. חבל שאנשי המבקר מאפשרים דליפת פרטים מדוח שאותו הם הגדירו סודי ביותר".

 

גדעון סער: "מערכת צבאית כושלת"

גדעון סער, מי שהיה שר וחבר בקבינט, תקף הבוקר את תגובתם של נתניהו ויעלון בנוגע לטיוטת דוח המבקר, שמצביעה על ליקויים חמורים בהתנהלות הדרג המדיני בזמן הלחימה. "'מערכת 50 הימים' בקיץ 2014 הייתה כושלת מבחינת ישראל", ציין סער בחשבון הטוויטר שלו. "אמרתי את הדברים בזמן אמת כחבר הממשלה", הוסיף סער. "הדרך לתקן ליקויים אינה להסתער על הביקורת".

סער אינו היחיד שמתח הבוקר ביקורת על נתניהו. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר כי "נתניהו שוב בורח מאחריות ומפקיר אנשים. ההנהגה הנוכחית לא מסוגלת לקבל החלטות". לדברי ליברמן בתוכנית "גומרים הולכים" ברדיו תל-אביב, "יש פה דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם. כשנתניהו הבין שהימין זועם על יעלון בפרשת החייל היורה, הוא הפקיר אותו. בתחילה נתן הוראה לא להשיב גופות מחבלים, חזר בו והפיל שוב את התיק על יעלון. יעלון יצא להגנת סגן הרמטכ"ל, נתניהו שתק ואז נזף בו. עכשיו הוא עושה את אותו דבר למבקר המדינה. מדובר בטיפול דומה בכל הסוגיות, גם בסוגיות הכי רגישות וקיומיות למדינת ישראל. בגלל זה תבעתי שנתניהו יתפטר - כי הוא לא מסוגל לקבל החלטות", תקף יו"ר ישראל ביתנו.

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) מתח אף הוא ביקורת על תגובת ראש הממשלה לדוח וציין כי נתניהו עוסק בהישרדות אישית במקום בביטחון המדינה. "עם ישראל חייב לדעת מי עומד לנהל את המערכה הבאה, שיכולה להתחיל גם מחר", אמר מרגלית. "מהדברים אליהם נחשפתי בוועדת חוץ וביטחון - זהו רק קצה הקרחון על התנהלותו של נתניהו במבצע".