מתיחות בין יעלון ונתניהו למבקר המדינה על רקע דוח "צוק איתן"

דוח נוקב של המבקר שפירא על כשלי המבצע עלול לגרום רעידת אדמה פוליטית וציבורית, אם יתפרסם כפי שנכתב ■ ביקורת חריגה נמתחת על הרמטכ"ל לשעבר גנץ וגם על נתניהו ויעלון ■ גורמים שנחשפו לחומר: "חמור מדוח וינוגרד"

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

הדוח שיטלטל את המערכת הפוליטית: מבקר המדינה, יוסף שפירא, צפוי לפרסם בקרוב דוח חמור במיוחד על התנהלות בכירי המדינה במהלך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה בקיץ 2014, בו נמתחת ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל דאז בני גנץ.

מדובר בדוח יסודי ונוקב שיש בו כדי להיות פצצה מתקתקת - ציבורית ופוליטית, שנחשב לחמור אף יותר מדוח וינוגרד בו נבדקו כשלי מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006 - כך מעידים גורמים שנחשפו לטיוטת הדוח שהופצה על-ידי המבקר. הביקורת החריפה ביותר נמתחת על הרמטכ"ל בזמן המבצע, רא"ל במיל' בני גנץ - אבל מועברת בו גם ביקורת חריפה על נתניהו ויעלון.

בין היתר עולות בדוח הטעיות של הקבינט באופן שהביא להארכת המבצע, כמו גם חוסר קשר מוחלט בין הערכות הרמטכ"ל שנאמרו בביטחון רב לבין מה שקרה בשטח - וגם חילופי האשמות חמורים בין שרי הקבינט.

עדיין לא ברור מה מתוך טיוטת הדוח שכבר הופצה צפוי להתפרסם, אבל אם הדוח יפורסם בנוסח שהופץ - נראה כי בתודעה הציבורית לפחות, מבצע "צוק איתן" יהפוך למלחמת לבנון השנייה, שנחשבת בעיני רבים לכישלון מהדהד ורווי מחדלים.