מחיר המלפפון מזנק - והחקלאים מוחים ומחלקים אותו בחינם

זאת כחודש אחרי השמדת מאות טונות מלפפונים ■ חקלאי מושב אחיטוב חילקו היום טונות של מלפפונים וחצילים בירושלים, במחאה על פערי התיווך והחלטת הממשלה לאפשר יבוא ללא מכס

החקלאים מחלקים מלפפונים / צילום: אוריה תדמור
החקלאים מחלקים מלפפונים / צילום: אוריה תדמור

כחודש אחרי השמדת מאות טונות של מלפפונים, מחיר המלפפון מזנק. בסוף השבוע האחרון עמד מחירו של מלפפון בשוק הסיטונאי על 5.20 שקלים לק"ג, ואילו הבוקר (א') הוא ירד מעט ל-4.50 שקלים. כל זאת בזמן שרק לפני חודש צנח מחירו של מלפפון לפחות משקל אחד לק"ג בשל עודף.

למרות זאת, חקלאי מושב אחיטוב, האחראי לכ-60% מגידולי המלפפונים בישראל, עלו הבוקר (א') לירושלים וחילקו שתי טונות וחצי של מלפפונים בחינם בתחנת הרכבת הישנה בבירה. החקלאים חילקו גם טונה חצילים כדי להבהיר שהמאבק הוא כולל יותר. מחאת החקלאים היא נגד מדיניות הממשלה לאפשר יבוא של ירקות ללא מכס.

לדברי אורן סבח, חקלאי ומגדל מלפפונים במושב אחיטוב, "המחיר הסיטונאי הוא ברוטו, ואנחנו החקלאים מקבלים 2.70 שקלים לק"ג. אחת הסיבות לרמת המחירים הגבוהה היא השמדת המלפפונים שביצענו לפני חודש ועקירת שטחי גידול שלא חידשנו את השתילה בהם. זו התוצאה של מדיניות יבוא לא מבוקרת.

"החקלאים פשוט הרימו ידיים. המדיניות הלא מבוקרת של היבוא מתבצעת כמעט כל יום, ללא התייעצות עם החקלאים או הסתכלות כוללת על החקלאים בענף הירקות. היו בעבר הסכמים של רף כניסת מלפפון מירדן שאנחנו החקלאים יזמנו, אבל הממשלה לא עמדה בהסכם ולא כיבדה אותו. זה לא שאין מלפפונים, אבל הקטיף הוא 60%-65% מהקטיף הרגיל לעונה זו".

- אם כך, יש מחסור.

"נכון אבל הוא לא נגרם על-ידי החקלאים. החקלאים עושים הכול כדי לגשר עליו, ואנחנו מאמינים שתוך 10 ימים עד שבועיים נגיע למצב אופטימלי של שיווק מלפפון בשווקים. התמונה הרגעית של המחסור במלפפון היום היא התמונה הגדולה שיכולה להיווצר בכל סוגי הפירות והירקות אם מדיניות הממשלה תימשך".

- אבל השמדת המלפפונים הייתה בעיקר בשל יבול טוב והבשלה מוקדמת, לא בגלל היבוא.

"הרבה פעמים ידענו להתמודד עם יבול מוגבר, אבל הוא לא מלווה אותנו תקופה כל-כך ארוכה. אם היבוא היה מבוקר, לא היינו מגיעים למצב הזה".

- מה ההיגיון בלחלק מלפפונים בחינם דווקא כשהמחיר גבוה?

"אנחנו רוצים לבוא ולומר שאנחנו רוצים לתת לעם ישראל לאכול מלפפונים ללא קשר לרמת המחיר, כי המחאה שלנו תמיד הייתה ותהיה פערי התיווך והיבוא הלא מבוקר".