סלינגר עושה פרסה: נסוגה מהפרדת התפעול מברוקראז' בגמל

אגף שוק ההון ממשיך לדרוש מכרז לבחירת גוף הברוקראז' מדי 3 שנים ומכרז לבחירת הגוף שיעניק שירותי החזקת ני"ע ■ ביקורת עזה בשוק: "תרומה של האוצר לחיזוק ריכוזיות הבנקים בשוק ההון" ■ מדריך קופת הגמל החדשה

דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור
דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור

אגף שוק ההון באוצר, בראשות דורית סלינגר, נסוג מכוונתו המקורית להפריד בין התפעול לברוקראז' בשוק הגמל. אתמול (ג') פרסם האוצר טיוטת תיקון תקנות רכישה ומכירה של ני"ע על ידי הגופים המוסדיים, ובמסגרתה השמיט מהלך דרמטי שאותו ניסה להוביל בעבר, האוסר על גוף מוסדי לבצע ברוקראז' בתיקי העמיתים שלו באמצעות חבר הבורסה ש"בתוך הבית", או באמצעות הבנק המתפעל שלו. המשמעות של תוכנית הפיקוח על שוק ההון הייתה שהבנקים יידרשו לבחור בין תפעול גופים מוסדיים לבין מתן שירותי ברוקראז' בהשקעות לגופים אלה.

המהלך ספג ביקורת עזה מרבים בשוק: החל בגופים שמתפעלים את קופות הגמל בבנקים, וחששו שאלה יפסיקו לספק שירותים אלה; עבור בבנקים עצמם, שאיימו לצאת מתחום תפעול הגמל; ועד לאגף הפנסיה בהסתדרות שחשש לגורל הקופות המפעליות והענפיות, במידה שהבנקים ייצאו מתחום תפעול הגמל.

במקור, אפשר האוצר למוסדיים לשלם לבנקים ולגורמים מתפעלים עמלת תפעול בגובה של עד 0.1% מהנכסים בחישוב שנתי, וזאת לתקופה מוגבלת של כמה שנים, ומתוך שאיפה שמתישהו הגופים המוסדיים ייצרו בעצמם מערכי תפעול פנימיים. זה לא קרה, והאוצר האריך את התקופה המותרת לגביית דמי ניהול לעוד כמה שנים (ישנו מועד תפוגה להרשאה). כיום עמלת התפעול הנהוגה בפועל היא 0.03% עד 0.05% - נמוכה מהמקסימום המותר, כשהמוסדיים סומכים על התפעול בבנקים, שהינם גופים מפוקחים ומסודרים ביותר.

הברוקרים: "האוצר נכנע לבנקים"

עתה, כאמור, האוצר עושה סיבוב של 180 מעלות וחוזר בו מהכוונה שאותה הצדיק בעבר, אך גם שינוי העמדה המפתיע זוכה לביקורת מהשוק. לדברי ג'וליאן אסוס, מנכ"ל חבר הבורסה של בית ההשקעות אי.בי.אי, המכהן גם כיו"ר איגוד הברוקרים, "מספיק להשוות בין שתי הטיוטות כדי להבין את מידת ההשפעה שיש לבנקים על הרגולטור. הבנקים הילכו אימים על אגף שוק ההון, באיומים כי ינטשו את תחום התפעול, ואת החלל שישאירו ימלאו גופים בלתי מפוקחים; איימו כי נתוני הפנסיה של עם ישראל יהיו חשופים לכל; כי מחירי התפעול יעלו וכי ייאלצו לגבות עמלות משמרת כפיצוי על אובדן הכנסה".

לדברי אסוס, "האיומים עשו את שלהם, והאוצר נסוג לחלוטין מטיפול בניגודי העניינים המובנים ביחסים בין בנק מתפעל לחברה מנהלת, ולעומת זאת החליט להחמיר עד כדי איסור על פעילות בין חברה מנהלת לברוקר קשור (בעבר הוגבל ל-20% מהפעילות). התוצאה העגומה של התקנות (במידה שיעברו כפי שהן) היא תרומה של האוצר לחיזוק ריכוזיות הבנקים בשוק ההון, ומתן הכשר בפועל לניגודי העניינים בין הבנק לחברה המנהלת", התריע.

כך או כך, תיקון התקנות שפרסם האוצר כולל רק הוראות לפיהן בעת בחירת הגוף שמעניק את שירותי הברוקראז' לגוף המוסדי, על האחרון יהיה לנהל "הליך תחרותי שיתקיים לפחות אחת לשלוש שנים, בין שמונה משתתפים לפחות, שאישרה ועדת ההשקעות של המשקיע המוסדי". הליך התיחור כאמור ייעשה לכל אפיק השקעה נפרד.

כמו כן, על המוסדיים יהיה לנהל אחת לשלוש שנים לפחות הליך תיחור לבחירת הגוף שיעניק למוסדי שירותי קסטודיאן. הבחירה בגוף שיעניק שירותי החזקת ני"ע ייעשה למול לפחות חמישה מציעים.