ההסתבכות הדרום-אפריקאית של היהלומן דליות ועו"ד גורמן

לביהמ"ש לפשעים כלכליים ביוהנסבורג הוגש אישום נגד השניים, בחשד לפרשת הונאה חמורה לכאורה ■ השניים מואשמים בגניבת מניות של החברה הדרום-אפריקאית "לייף דאימונדס"

ארז דליות, עו"ד מני גורמן / צילומים: אמיר מאירי, ותמר מצפי
ארז דליות, עו"ד מני גורמן / צילומים: אמיר מאירי, ותמר מצפי

מדינת דרום-אפריקה נגד היהלומן ארז דליות ונגד עורך-דינו מנחם (מני) גורמן. בשבוע שעבר הוגש אישום לבית-המשפט לפשעים כלכליים ביוהנסבורג נגד השניים, בחשד לפרשת הונאה חמורה לכאורה. דליות וגורמן, וכן אזרח דרום-אפריקה. פתחיה צ'ילצ'נסקי, ששימש כנאמן ונרשם כבעל מניות מטעם דליות - מואשמים בגניבת מניות של החברה הדרום-אפריקאית "לייף-דאימונדס", שדליות היה שותף בה. גניבת המניות הנטענת בוצעה לכאורה משותפיו של דליות בחברה. זאת, כביכול באמצעות זיוף מסמכים שונים, ובהם הסכמים, החלטות דירקטוריון וכתבי הצבעה של דירקטורים בחברה.

כפי שדיווח "גלובס" בעבר, דליות נעצר לפני מספר חודשים בדרום-אפריקה בחשד למעשי ההונאה, ואף ישב במעצר כשבוע וחצי במתקן הכליאה "סאן-סיטי" ביוהנסבורג. בשבוע שעבר הבשילו החשדות לכדי אישום, שאליו צורף גם עורך-דינו גורמן.

לגורמן מיוחסת מעורבות במעשי הזיוף ופעילות אקטיבית לצורך הגשת מסמכים מזויפים לכאורה לרואי-החשבון של החברה ולרשם התאגידים הדרום-אפריקאי. כתב האישום מציין כי "עו"ד גורמן היה רשום כדירקטור ב'לייף דאימונדס', והוא מסר לרואי-החשבון של החברה ממשרד מילטון לוטרין ושות', כי הוא רשאי לערוך שינויים ולארגן מחדש את הבעלות בחברה".

גורמן מואשם בכך שהעביר הוראות להעברת מניות "לייף דאימונדס" לרשות חברת "סימפריה", שבעל-השליטה הרשום בה הוא אותו צ'ילצ'נסקי, כנאמן עבור דליות. זאת, לכאורה במקום לקיים את ההסכם שנחתם באמצעות גורמן (לפי האישום), למכירת מניות השותף הישראלי של דליות בחברה (יהלומן בולט שהסתבך אף הוא בפרשה פלילית אחרת בישראל), לידי היהלומן הלבנוני, עלי מאקי.

גורמן הוא עו"ד בולט, מוכר ומקושר - שותף בכיר במשרד עוה"ד שטיינמץ-הרינג-גורמן, ומייצגם של לקוחות בולטים, בהם חברת מירלנד, לשעבר מקבוצת פישמן (גילוי נאות - אליעזר פישמן הוא בעל-השליטה ב"גלובס"); איש-העסקים הישראלי-אוקראיני גרגורי גורטובוי בעל-השליטה בויליפוד, ובהזדמנויות שונות משקיעים מוסדיים גדולים במשק. גורמן הוא גם יו"ר ועדת התאגידים של לשכת עוה"ד, ומופיע מטעמה בדיונים, כולל לאחרונה בכנסת.

 

"מתחת לבלטות"

דליות נחשב עד לפני כמה שנים ליהלומן בולט בקנה-מידה עולמי. בימיו הטובים, נאמד מחזור המכירות השנתי של עסקיו במאות-מיליוני דולרים. דליות היה בעל רישיון "סייט" של תאגיד יהלומי הגלם הבינלאומי "דה-בירס". הוא מחזיק עדיין בנדל"ן בשווי עשרות-מיליוני דולרים בעולם, ובעבר נודע גם בסגנון חיים ראוותני, שכלל החזקה של יאכטה ומטוס פרטי.

עסקיו של דליות נוהלו באמצעות שלל עצום של חברות זרות, שנרשמו על-שם אנשי-קש במדינות שונות, חלקן מקלטי-מס, ובחלקן הייתה לדליות פעילות. בליז, מאוריציוס, אוקראינה, דרום-אפריקה, בלגיה, קפריסין, פולין - נדמה שכמעט בכל מקום שבו תנעצו סיכה במפת העולם - לדליות הייתה שם חברה.

גורמן הוא עורך-הדין הצמוד של דליות. ממסמכים רבים שהגיעו ל"גלובס" עולה, כי עו"ד גורמן אכן היה פעיל בעסקיו של דליות, נרשם לא פעם כדירקטור מטעמו, והחזיק עבורו נכסים בנאמנות. גורמן אף היה מעורב בתכנון מבנה החברות הסבוך של דליות, מינוי הנאמנים ברחבי הגלובוס, והקשר עימם.

בהקלטת שיחה שפורסמה בעבר ב"גלובס", בין גורמן לבין נציג של שותף ישראלי לשעבר של דליות מ-2013, סיפר גורמן כיצד "החביא" את שליטתו של דליות בחברותיו, באמצעות רישום החברות על-שם "כל העולם ואשתו", בעוד דליות נותר "מתחת לבלטות", כלשונו של גורמן. עו"ד גורמן סיפר כי "כשארז (דליות) היה בבעיה, אז החבאנו אותו מתחת לבלטות. אז (הרישום - ג' מ') היה עליי, אז היה על רפי (רוה"ח היהודי-בלגי, רפי פאס, שהיה נאמן להחזקת מניות בחברות רבות בשליטת דליות - ג' מ'). אף אחד לא ראה אותו (את ארז דליות - ג' מ') בכלל. אז ברור שהוא היה מאחורי הקלעים, אבל הוא לא נפגש עם אף אחד. היה מרק (עוה"ד הבלגי מרק דה-בלוק - ג' מ'), היה אותי (גורמן), היה את כל העולם ואשתו. רק אותו אף אחד לא ראה".

"החבאתו" של דליות נדרשה אולי, על רקע שלל הטענות להונאה ולהברחת נכסים במאות-מיליוני דולרים, שנטענו נגד דליות בשנים האחרונות. שעה שהכותרות עוסקות שוב ושוב ביהלומן חנן אברמוביץ, שלו מיוחסת הברחת נכסים בסכום העצום של 60 מיליון דולר, נדמה שהטענות נגד דליות חריפות יותר, והיקפן הכספי גדול הרבה יותר, אבל דליות הצליח, באופן יחסי, לחמוק מהרדאר התקשורתי.

לפי פרסומים בחו"ל, בור החובות שהותירו אחריו חברותיו של דליות, מוערך ב-230 מיליון דולר, חלק מהסכום מיוחס לתביעות ענק המתנהלות נגד דליות וגורמים שעשו עמו עסקים.

אחת התביעות המתנהלת בעניינו של דליות (אף שדליות אינו צד לה) היא תביעתה של חברת היהלומים האמריקאית לזר קפלן, שהייתה בעבר שותפתו לעסקים. לזר קפלן טוענת, במסגרת תביעה שהגישה בארה"ב ב-2011 נגד אנטוורפ-דאימונד-בנק הבלגי (בשליטת בנק KBC), כי הבנק נתן יד להונאה שיטתית שביצע לכאורה דליות כלפיה, כאשר הבריח ממנה בעורמה כביכול, יהלומים ונכסים שהיו גם בבעלותה, בשווי 135 מיליון דולר, והחביא אותם ואת תמורתם במקלטי-מס שונים ובחשבונות סודיים. זאת, לפי הנטען, אגב עשיית מעשיי הלבנת הון.

אך בכך לא תמו הנזקים לכאורה שגרם דליות לבנק הבלגי. הבנק עצמו כבר מחק לדליות חובות עבר בעשרות מיליוני אירו, ובנוסף - לפי תביעה שבה זכה הבנק בבלגיה, ושאת פסק-הדין בעניינה הוא מנסה לאכוף בישראל - דליות הבריח מהבנק סחורה בשווי של עשרות-מיליוני דולרים נוספים.

הבנק טוען עוד, בהליכים בבלגיה ובישראל, כי לאחר שהחוב הבלתי-מסולק של דליות כלפיו התנפח עד להיקף של 60 מיליון אירו ב-2014, גילה הבנק כי היהלומים ששועבדו לטובת החובות הוברחו לכאורה, יחד עם נכסים נוספים של החברות, מבלגיה לדרום-אפריקה. זאת, בין היתר, באמתלה של משלוח יהלומים לצורך ליטוש. לטענת הבנק, בסופו של דבר, מצאו היהלומים את דרכם לישראל, וחלקם מצויים בידי יהלומן ישראלי מוכר, שאף הוא צד לתיק.

לפני כשבועיים, נערך דיון בתיק בקשת אכיפת פסק-הדין הזר, שהגיש הבנק בישראל, בעניין הברחת היהלומים לכאורה. דליות עצמו הורשה להגיע לישראל לצורך הדיון ע"י בית-המשפט הדרום-אפריקאי.

דליות האימפולסיבי הגיע לדיון, אך סולק מהאולם כמה פעמים, לאחר שלא שלט במזגו הסוער, ופצח בצעקות באולם. מחוץ לאולם, הבטיח: "אתה עוד תראה, אני אוכיח שהבנק היה שותף להלבנת הון, לפשע מאורגן", והחל למנות שמות של מעורבים לכאורה מטעם הבנק במעשים, המהווים שותפות עם פשע מאורגן, לטענתו.

עורכי-דינו של דליות, ממשרד עוה"ד קסוטו-נוף, עשו מאמצים כבירים לבלום את פיו של הלקוח, וגררו אותו הצידה כדי למנוע שיחה בינו לאנשי העיתונות. אך דליות המשיך ומנה את סעיפי האישום שהוא צופה ליריביו, כמחצית מבאי האולם.

כשיצא עורך-דינו של אחד הצדדים המעורבים מהאולם (לא של דליות), קרא אליו דליות מהמסדרון, כשהוא מנופף באצבע המורה: "גם היום שלך יבוא".

אנטוורפ-דאימונד-בנק עצמו, נחשב בעבר לאחד הבנקים הבולטים והמתמחים בעולם בתחום היהלומים. הבנק חדל מפעילותו בשנים האחרונות, על רקע המשבר בענף ומחיקת חובות כבדה. גורם המקורב לבנק העריך לאחרונה, כי "תיק דליות" הוא אחת מהסיבות הבולטות להפסקת פעילותו של הבנק הנודע.

המעצר הדרמטי

קריסתו של דליות ובור החובות שהותיר אחריו, גרמו לכך שהוא מסוכסך עם עוד גורמים רבים, כמו שותפים לשעבר, עובדים לשעבר, גופים שהעניקו לו מימון ועוד. "גלובס" פירסם בעבר שתי כתבות נרחבות בהן פירט את חלק מן הצבר העצום של ההליכים המשפטיים שמנהל דליות על פני ארבע יבשות ומדינות רבות.

הסכסוך סביב חברת "לייף-דאימונדס" אינו הגדול שבסכסוכים שמנהל דליות, אך הוא כנראה אחד היצריים שבהם. סכסוך זה הניב לפי שעה את האישום עליו מדווח היום, אך גם את המעצרים החוזרים ונשנים בחודשים האחרונים של מי שמצטיירים כיריביו של דליות, ובהם מנהל בחברת לייף-דאימונס, היהלומן הישראלי שלום (שלי) לוי; סמנכ"ל הכספים לשעבר של החברה, ועוד מעורבים נוספים.

בתחילה נחשד דליות אף ב"הזמנת" מעצרו של היהלומן שלי לוי, באמצעות שוחד לשוטר. אולם לבסוף דליות לא הואשם בסעיף זה. בעבר פורסם ב"גלובס" תיעוד מעצרו הדרמטי של לוי, במגרש החניה של מתחם ה"דאימונד-סנטר" ביוהנסבורג. מדובר בסצנת מרדף, שבה נראה בלש מקומי בלבוש אזרחי, רודף אחר לוי באקדח שלוף, ואפילו משחרר ירייה אחת לכיוונו של לוי, המנסה לחמוק מהמעצר.

בתיעוד הווידאו של האירוע, שפורסם באתר "גלובס", נראה דליות עומד, לבוש "קז'ואל", מכנסי ברמודה וכפכפי-אצבע לרגליו, משקיף מהצד, מפינת רחוב סמוכה, על המעצר. דליות נראה נינוח ואדיש להמולה שהתחוללה מטרים ספורים ממנו, כשהוא מקליד דבר-מה למכשיר הטלפון שבידו.

דליות מצוי בימים אלו בדרום-אפריקה, לצורך ההליכים נגדו. נגד עורך-דינו, מני גורמן, התבקש בית-המשפט ביוהנסבורג לתת צו מעצר, אך ככל הידוע בעת כתיבת שורות אלה, טרם התקבלה החלטה בעניין מעצרו.