אביגדור יצחקי: נכניס גם את משפרי הדיור למחיר למשתכן

ראש מטה הדיור בכנס הנדל"ן לצעירים: "ככל הנראה באמצע השנה הבאה אנו נתחיל לשלב בתוכנית גם את משפרי הדיור, ונצטרך לחשוב על קריטריונים מתאימים"

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

"אנחנו מתמקדים במחוסרי דיור באמצעות תוכנית מחיר למשתכן. בהמשך אנחנו נכניס גם את משפרי הדיור לתמונה. עכשיו זה עוד לא הזמן. ככל הנראה באמצע השנה הבאה אנחנו נתחיל לשלב גם את משפרי הדיור, ונצטרך לחשוב על קריטריונים מתאימים, למי נכון לאפשר לרכוש דירה מוזלת מבין משפרי הדיור" - כך אמר היום (ב') ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, בשיחה 'אחד על אחד' עם אסף אנגל, מנכ"ל הבית האקדמי, בכנס הנדל"ן לצעירים של הבית האקדמי שהתקיים בהרצליה.

יצחקי התייחס גם להצעת החוק לשכירות הוגנת, שקיבלה רק אתמול (א') את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה, ואמר שסוגיית הפיקוח על המחירים איננה החשובה ביותר: " יש שני עוגנים מאוד חשובים בהצעת החוק. פעם ראשונה יש הסדרה של יחסי שוכר ומשכיר, וזה חשוב מאוד. היום כל בעל דירה ממציא משהו, ערבות כזו או אחרת וכל מיני דברים. הדבר השני הוא דירה נאותה. יש אנשים שמשכירים היום חורים לאנשים שלא ראויים למגורים. החוק הזה ישנה גם את זה".

לגבי העובדה שהפיקוח על המחירים ירד מהצעת החוק אמר יצחקי: "אני מניח שבוועדת הכנסת ייווצר מנגנון שיבטיח את הדרך להביא לשכירות ארוכה. אם היום היו רוצים לקבע המחירים, בפיקוח, אז כולם היו מעלים את המחירים לרף העליון. החוק נמצא באחריות משרד המשפטים, ואנחנו מלווים אותו, ואני מקווה שנצליח למצוא תשובה לכל הבעיות". 

 

"אני חושש שזה חלק מתופעת התנפחות המחירים"

בהמשך הכנס, בפאנל שעסק בקבוצות רכישה, אמר נחשון קיויתי, יו"ר קבוצת ב.ס.ר המגבש ומנהל קבוצות רכישה, כי "הייתה לקבוצות הרכישה מלחמה קשה מול הקבלנים. אין אפשר למכור יחידות דיור בהוזלה, והם הצליחו. ואז שינו המע"מ על הקבוצות, וגם מס רכישה על קרקע והבנייה. בקבוצת רכישה צריך לבדוק מי המארגן, מה הקבלות, איזה פרויקטים התחיל וסיים ולדבר גם עם דיירים שכבר אוכלסו ועם בנקים ורשויות מקומיות על ההתנהלות. אני בעל מקצוע בתחום, אנחנו לא מתווכים, עורכי דין או רופאים ששמעתי שגם הם התחילו לגבש קבוצות. צריך להבין בהנדסה, בשיווק וגם בפסיכולוגיה". 

גיל עובדיה, מנכ"ל משותף בחברת EWAVE נדל"ן, העוסקת בתחום קבוצות הרכישה התייחס גם הוא לקבוצות רכישה ואמר: "התקציב בהגדרה לא סגור. מה שקרה לענבל אור זה אירוע מכונן. זה פגע במי שנפגע אבל האיר את הנושא. בדיון שהיה בנושא בכנסת כולם מבינים שמדובר בכלי לגיטימי אבל שצריף פיקוח וגבולות".

דובר נוסף בפאנל היה וויצמן נגר מחטיבת המחקר של בנק ישראל, שהתייחס לתופעה ואמר: "אני חוקר את שוק הדיור, יש קרקעות שמתחלקות לקרקע מדינה וקרקע פרטית. באזור המרכז ותל-אביב יש יחסית הרבה קרקע פרטית. צריך שגם הן יזרמו לשוק. מצד אחד יש יזמים וקבלנים שלוקחים סיכון על עצמם ויש את קבוצות הרכישה שגם הן ממלאות את הפונקציה. הבעיה בקבוצות היא אי-הוודאות סביב כל הדבר הזה. נכנסתי לכמה משרדי מכירות. אתה לא יודע איפה ייבנה הבניין, איפה תהיה הדירה, כמה תעלה. הרבה מאוד אי-ודאות, ואני תוהה מדוע אנשים מוכנים לשלם עשרות אלפי שקלים ויותר במקרים האלה. אני חושש שזה חלק מתופעת התנפחות המחירים".