פיני גרשון: "אם אני ערן זהבי, אני שוחה עכשיו לסין"

אמש התקיים האירוע הראשון בסדרת מפגשי "שער היורו" של "גלובס" וקסם מדדים ■ אורח המפגש היה מאמן הכדורסל פיני גרשון, שסיפק זווית ספורטיבית משלו

עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס, אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים ופיני גרשון / צילום: תמר מצפי
עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס, אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים ופיני גרשון / צילום: תמר מצפי

"בחיים צריך הרבה מזל: אם דרק שארפ לא היה שם את השלשה מול ז'לגריס ב-2004, הייתי היום אפסנאי של דיוויד בלאט בדרושפאקה" - כך אמר אתמול (ב') מאמן הכדורסל פיני גרשון בשיחה אחד על אחד עם עורך "גלובס", חגי גולן.

השיחה עם גרשון, המשמש כיום כמנהל המקצועי של נבחרות ישראל בכדורסל וכפרשן בערוצי הספורט, התקיימה במפגש הראשון בסדרת אירועי "שער היורו" של "גלובס" וקסם מדדים מבית ההשקעות אקסלנס, מפגשים הכוללים הקרנת המשחקים לבכירי שוק ההון.

קודם לשיחה, פתח את הערב אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים, שהתייחס לברקזיט ואמר כי "אנו עדים לאירוע די גדול שמשפיע על השווקים, אבל חשוב לזכור שבכל האירועים הדרמטיים שהפילו את השווקים בעשרות השנים האחרונות, מי שהיה מספיק סבלני ונצמד למדדים המובילים, רשם לעצמו תשואות יפות כבר אחרי שנה. ב-1997, כשהוחלט להטיל מס על הבורסה, מדדי המניות המובילים בישראל נפלו בשיעור של כ-9.7%. אבל מי שהמשיך איתם קדימה רשם אחרי שנה תשואה של 27%. במלחמת לבנון השניה נרשמה ירידה בשיעור של כ-4% במשך יומיים ברציפות. אבל מי שהמשיך קדימה עם המדדים המובילים בארץ רשם תשואה של כ-53% כעבור שנה. גם כשנתניהו עלה לראשונה לשלטון ב-1996, נרשמה ירידה של 4.3% ושנה לאחר מכן עליה של כ-32%. יוצא הדופן היחיד הוא מקרה נפילת מגדלי התאומים שלווה בהתפוצצות בועת ההיי-טק ומשבר כלכלי עולמי. אז, ירידה של 2.3% במדדים המובילים בישראל ביום המסחר שלאחר הפיגוע, התפתחה לירידה של 6% כעבור שנה". לדברי חדד "האירועים האלה מזכירים לנו שמי שיש לו סבלנות ונצמד לאורך זמן למדדים המובילים, יכול להתגבר בקלילות על ה'במפרים' שבדרך, כלומר, על אירועים שנראים מפחידים בטווח המיידי, אבל מקבלים את ה פרופורציות המתאימות לאורך זמן", הוא אמר.

מיד אחרי קריאת ההרגעה של חדד וכמה שעות לפני שהתברר שאנגליה עוזבת לא רק את גוש האירו אלא גם את משחקי היורו, עלה לבמה פיני גרשון, שהשיב למפגש רוח יותר ספורטיבית.

- גולן: פיני שלום, אם אתה ערן זהבי - מה אתה עושה היום?

"אם אני זהבי, אני שוחה עכשיו לסין. כשהכסף מדבר, הצדק שותק. אם יש לך אפשרות לקבל כסף, קח אותו ואל תשאל שאלות. לספורטאי יש קצת יותר מעשר שנים לעשות כסף, וזה צריך לפעמים להספיק לו לכל החיים. הבעיה היא שכיום החיים קצת יותר ארוכים ורוב הספורטאים המצליחים שהרוויחו הרבה כסף, לא ידעו לשמור עליו".

- ואם אתה מיץ' גולדהאר, הבעלים של מכבי תל-אביב?

"אם אני מיץ' אני מוכר אותו, כי השאלה היא עד כמה התענוג הזה צריך לעלות לך. מיץ' לא יכול להחזיר את הכסף שהוא ישקיע בזהבי, אם ישאיר אותו. אני מעריך שמדובר ב-32 מיליון שקל".

- היית מועמד לאמן ביוון. עד כמה זה היה ממשי?

"הייתי שם 4-3 ימים, אבל זה נפל על עניין הכסף. הם בחרו מאמן במחיר שלא הייתי מוכן להסכים לו".

- אתה רוצה לחזור לאמן? הכול שאלה של כסף?

"אם יצוץ משהו מאתגר עם סכום כסף מעניין - אולי. בישראל כבר קשה לפתות אותי, יש כאן קבוצה גדולה אחת והייתי שם 9 שנים. הם הלכו הלאה וכנראה יצליחו גם בלעדיי".

- אז לא הסתיים עידן מכבי תל-אביב בכדורסל הישראלי?

"חד-משמעית, לא. מכבי תל-אביב תהיה בשנה הבאה הרבה יותר טובה מהקבוצות האחרות בליגה הישראלית. אני מעריך שמכבי של שנה הבאה תנצח את הפועל ירושלים של שנה הבאה ב-90% מהמשחקים ביניהן".

- מכבי נראתה רע מאוד השנה. נתח לי את הסיבות כך: כסף של הבעלים? חילופי דורות?

"הכול נכון, בשנה האחרונה הם עשו לא מעט טעויות, אבל חשוב לציין שהם הכירו בהן. בעסקים הכי קשה להודות בטעויות, אבל מכבי למדו לקח והשנה בונים קבוצה שונה לגמרי. הייתה שם השנה בחירה לא נכונה של שחקנים ושל אנשים בכלל. לקחו שחקנים לפי מספרים, אבל אתה לא יכול לקחת עשרה שחקנים שכל אחד מהם עושה 20 נקודות בממוצע למשחק ולצפות לקבל מהם 200 נקודות במשחק. זו עבודה קבוצתית. גם בקסם מדדים אין דבר כזה שאחד קונה מניות טבע והשני מוכר באותו יום, לא? הביאו את טיילור רוצ'סטי, נתנו לו 900 אלף דולר וחשבו שייתן יותר ממה שנתן עד עכשיו, אבל הוא קיבל באופן טבעי פחות כדורים במכבי".

- מי מקבל את ההחלטות במכבי תל-אביב? פדרמן, רקאנטי, שמעון מזרחי, ווציץ'?

"במכבי, כל התשובות הנכונות. במכבי יש יותר מבן אדם אחד שקובע, אבל בשנתיים האחרונות נתנו לדני פדרמן להחליט והוא הלך על ניקולה ווצ'יץ'. אני לא יכול להגיד שזה לא יצליח אף פעם, כי השנה דווקא זה נראה בסדר. כששואלים אותי אוהדים של הקבוצה אם לקנות מנוי השנה, אני אומר שכן. זה מה שמכבי יודעת לעשות: לייצר 100 מיליון שקל בשנה ולמכור 11 אלף מנויים. כשבאתי היו 3,500 מנויים, אבל זה עלה ועלה והיום כדי לקנות מנוי אתה צריך שמישהו ימות. בסופו של דבר המשחקים בימי חמישי הם מפגש חברתי, אנשים עושים שם נטוורקינג, גם עסקים".

- הכיסים העמוקים של הבעלים הם שקובעים את מידת ההצלחה או אי-ההצלחה של קבוצה? או שאפשר להצליח באירופה עם קבוצה בתקציב קטן יחסית?

"זה יכול לעבוד לפעמים. עובדה, ניצחנו את פנאתינייקוס כשהם היו קבוצה של 30 מיליון אירו ואנחנו היינו רק 10 מיליון. היום יש ארבעה שחקנים במכבי שמרוויחים מעל מיליון אירו בעונה, זה לא היה מעולם. הכסף הוא לא הדבר היחידי, אבל הדירוג מתיישר בדרך כלל לפיו: ברצלונה, ריאל, הקבוצות הטורקיות וגם מכבי".

- בסולם של 1 עד 10, כמה דם רע יש בינך לבין מכבי?

"דווקא לפני שבאתי לשם הייתי פרסונה נון-גראטה במכבי. בישיבות דירקטוריון שלהם הייתה תמונה שלי בלי זכוכית והיו מחלקים אינדיקים לדירקטורים. פגיעה באף הייתה שווה 30 נקודות, פגיעה בלשון - 200 נקודות. תמיד היו לי עם מכבי יחסים של עליות וירידות, אבל כל מה שאמרתי על הקבוצה שלהם לפני שמונה חודשים קרה. יכול להיות שאני יותר חכם ממה שהם חושבים, אבל בזמן אמת הם נעלבו ממה שאמרתי".

- אתה מקנא בדיוויד בלאט?

"ברור שכן. הוא הגיע ל-NBA ובוגר פרינסטון, אני, יש לי 9 שנות לימוד, רובן בכיתה ח'".

- האפיזודה שלו ב-NBA הסתיימה?

"קשה לדעת, אבל ברור שהם מעדיפים שם אנשים שלהם, זה כמעט מועדון סגור. המאמנים שם הם אנשים שמסוגלים להוביל מערכות מאוד מורכבות, עם המון כסף. דיוויד מסוגל להוביל את זה, אבל קשה גם להישאר במערכות כאלו. בכל מקרה, מבחינה כלכלית ממש לא צריך לדאוג לבלאט. עכשיו הוא עם דרושפאקה טורקית, שהבעלים שלה מוכן להשקיע הרבה כדי שתצליח. יש לדיוויד סיכוי להצליח, אבל כדי שזה יקרה הוא צריך להצליח לחבר עשרה שחקנים, להיכנס לפיינל-פור, להגיע לגמר ולקחת אותו. מכבי תל-אביב תהיה יריבה לא פשוטה שלו השנה".

פיני גרשון ולירן צביה, מנהל דסק מוסדיים בקסם / צילום: תמר מצפי
 פיני גרשון ולירן צביה, מנהל דסק מוסדיים בקסם / צילום: תמר מצפי

"שער היורו", המשתתפים צפו במשחק בו נוצחה נבחרת ספרד על ידי נבחרת איטליה / צילום: תמר מצפי
 "שער היורו", המשתתפים צפו במשחק בו נוצחה נבחרת ספרד על ידי נבחרת איטליה / צילום: תמר מצפי