ביקורת אצל קבלנים בחיפה: לא רשמו הכנסות בעשרות אלפים

לא רק משכירי הדירות: גם הקבלנים, הצבעים, מתקיני הדלתות, האינסטלטורים ואפילו הגננות היו על המוקד של רשות המסים - ובאופן לא מפתיע, רבים מהם התגלו מעלימים מס

משכירי הדירות לא היו היחידים שזכו לביקורת-פתע מרשות המסים בשבוע החולף. גם הקבלנים, הצבעים, מתקיני הדלתות, האינסטלטורים ואפילו הגננות היו על המוקד של רשות המסים - ובאופן לא מפתיע, רבים מהם התגלו מעלימים מס.

אנשי היחידה לניהול ספרים ערכו ביום רביעי האחרון כ-170 ביקורות בחיפה, תוך התמקדות באתרי בנייה ובעסקים עם מחזור עסקאות גבוה. ממצאי המבצע העלו כי 11% מבעלי העסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות. שניים מבעלי עסקים אף נחקרו, ותיקיהם הועברו להגשת כתבי אישום נגדם.

בין הנחקרים היו קבלן בניין שנראה מבצע מגוון עבודות באתר בנייה בחיפה, ובגינן שולמו לו כ-51,000 שקל, אך התברר כי אין לו תיק ברשות, והוא אינו מנהל ספרים; וכן מתקין דלתות מחיפה, המקבל תמורה של 2,400 שקל על התקנת כל דלת, שלא הגיש דוחות משנת 2012 ולא מנהל ספרים.

אנשי רשות המסים מצאו בביקורת שנערכה יום אחד בלבד שורה ארוכה של ליקויים אצל מבצעי עבודות בנייה, ובהם אי-פתיחת תיק, אי-ניהול ספרי עסק, אי-רישום הכנסות ועוד.

ביום המבצע נבדק שרברב מחיפה אשר התברר כי לא רשם הכנסות בסך 10,000 שקל, ולהגנתו הוא טען כי "שכח" להוציא קבלה וחשבונית. שרברב נוסף, שלא רשם כספים ששולמו לו בסך של כ-2,500 שקל, הסביר כי קשה לו לרשום בשטח; ושרברב אחר, שמצאו אצלו 1,000 שקל ללא רישום, תירץ זאת בכך שהלקוח אמור לבוא ולסגור חשבון. "רציתי לפתוח תיק אצלכם, ולא ידעתי מה צריך לעשות", אמר צבע שנצפה מבצע עבודות צבע בשכונת קריית בנימין בחיפה, ללא תיק ברשות וללא ניהול ספרים. ו"שכחתי לרשום" היה הסברו של קבלן שיפוצים מכרמיאל שברשותו נמצא צ'ק בסך 2,500 שקל.

עוד נתפסו שתי מפעילות גני ילדים בקריית אתא שלא רשמו הכנסות ששולמו להן בצ'קים דחויים. האחת לא רשמה 264,500 שקל, ולדבריה היא שומרת את הצ'קים בכספת ובמועד פירעונם מתעדת בספרי העסק; השנייה לא תיעדה 41,100 שקל שנמסרו לה וטענה כי היא רושמת את הקבלות כשהיא מגיעה הביתה.

בעוד הגננות לא רשמו צ'קים דחויים בביקורת, בשתי חנויות תכשיטים התגלה כי לא נרשמו הכנסות בסך 2,000 שקל ו-780 שקל ששולמו בכרטיסי אשראי. עובדי החנויות טענו כי אינם יודעים לרשום הכנסות המתקבלות באשראי.

גם במסעדה בחיפה לא נרשמו כספים ששולמו באשראי בסך של כ-1,800 שקל, ושם טענו כי את מכירות האשראי הם רושמים בסוף היום.