גורטובוי מערער על האיסור לצאת לאסיפת בעלי מניות בלונדון

טוען כי באסיפת בעלי המניות בלונדון יוכרע מאבק השליטה בינו לבין איש העסקים יוסי ויליגר בפירמידת החברות שבבעלותו, וכי נוכחותו נדרשת שם

גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי / צילום: שירי חביב ולדהורן

איש העסקים הישראלי-אוקראיני גרגורי גורטובוי, בעל השליטה בחברת ויליפוד, לא יוכל לצאת מהארץ לצורך השתתפות באסיפת בעלי המניות של חברת BSD בלונדון, במסגרת מאבקו לשמור על השליטה בפירמידת החברות שבשליטתו - כך קבע בתחילת השבוע בית משפט השלום בתל-אביב, שדחה את בקשתו של גורטובוי לבטל את צו איסור היציאה מן הארץ שהוצא לו במסגרת החקירה הפלילית המתנהלת נגדו ונגד בכירים נוספים בקבוצת החברות שבשליטתו, בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך.

גורטובוי מערער על ההחלטה וטוען כי באסיפת בעלי המניות יוכרע מאבק השליטה בינו לבין איש העסקים יוסי ויליגר בפירמידת החברות שבבעלותו, וכי נוכחותו נדרשת שם "למניעת נזקים כלכליים בלתי הפיכים שעלולים להתרחש".

בית המשפט המחוזי צפוי להכריע מחר (ה') בערעור.

גורטובוי משמש כבעל השליטה בפירמידת BGI - החברה הציבורית העליונה בפירמידה, המחזיקה בין היתר בחברת BSD וביבואנית המזון ויליפוד, חברה ותיקה ומוכרת בשוק הישראלי, שלה הכנסות שנתיות של יותר מ-300 מיליון שקל.

גורטובוי מחזיק בויליפוד מאז הקיץ האחרון - אז רכש בסכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית "ישראל 18" (השולטת בפירמידה) מאיש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות.

פירמידת BGI נמצאת היום בעיצומו של מאבק שליטה בין גורטובוי לבין יוסי ויליגר, מייסד חברת המזון ויליפוד ולשעבר בעל השליטה בה, וכיום בעל מניות מיעוט בחברת BSD (לשעבר אמבלייז), שהיא חלק מפירמידת החברות שבשליטת גורטובוי ומחזיקה ב-61.6% ממניות ויליפוד. ויליגר דרש מ-BSD לכנס אסיפה כללית, על-מנת להדיח את הדירקטוריון הקיים ולמנות דירקטורים חדשים.

בפברואר השנה נעצר גורטובוי ונחקר בחשד להצגת נתונים כוזבים בהיקף של מאות מיליוני דולרים ובמשיכות כספים אסורות מהחברות שבשליטתו. רשות המסים מייחסת לאיש העסקים חשדות לביצוע עבירות דיווח כדי להטעות משקיעים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון.

"בבסיס חקירה זו אשכול חברות ציבוריות ופרטיות הקשורות בשרשור, כאשר עניינה של החקירה הוא בחשדות לפעילות מירמה מתוחכמת וגלובלית בשתי פרשות", נכתב בנספח לבקשת המעצר שהוגש לבית משפט השלום בתל-אביב בפברואר. "האחת - עניינה בהצגת נתונים כוזבים בדוחות כספיים באשר לנכסי החברה, בהיקפים של מאות מיליוני דולרים, שבניגוד למצב בדוחות הכספיים אינם זמינים לרשות החברה. הפרשה השנייה עוסקת במשיכות כספים אסורות מקופות החברות, בהיקפים משמעותיים ללא קבלת אישורים כדין ממוסדות החברה".

חקירת רשות ניירות ערך העלתה כי לחברת "ישראל 18" יש חובות משוערים של 50 מיליון שקל לגורמים שמהם רכשה כ-20% ממניות BSD (גרנובסקי, באמצעות 'ישראל 18' ו-BGI, רכש את השליטה ב-BSD מנפתלי שני ומקרן פורטיסימו). בנוסף עלה מהחקירה כי לפירמידית BGI יש חוב של 7.2 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

"לפי ממצאי החקירה, פיקדונות 'ישראל 18', המוצגים בדוחות הכספיים המאוחדים של BGI כנכסים שוטפים, אינם נזילים", הודיעה הרשות בהליכי המעצר. "מממצאי החקירה עולה חשד כי בתקופה הרלוונטית פעל גורטובוי ביחד עם נוספים כדי למשוך שלא כדין מקופת החברה-הבת של ויליפוד סכומים משמעותיים, בסך מיליוני דולרים".

זיקה שאינה חד-משמעית

בהליכי המעצר התעכבה רשות ניירות ערך גם על העובדה שגורטובוי הוא בעל אזרחות זרה ואמצעי מחיה בחו"ל, ולכן "מתחדד החשש הממשי להימלטות מאימת הדין". משכך, עם שחרורו של גורטובוי ממעצר, הוציא בית המשפט - בהסכמת הצדדים - צו עיכוב יציאה מהארץ נגדו ל-180 יום.

לפני מספר ימים פנה גורטובוי לבית המשפט בבקשה להתיר לו לצאת מהארץ לתקופה של 4 ימים - החל מה-3 ביולי ועד ה-6 ביולי - לצורך השתתפות באסיפת בעלי מניות בחברת BSD - שלטענתו היא חיונית ובעלת חשיבות מכרעת לעתיד שליטתו בחברה הציבורית שבבעלותו, ו"בנכסים ששוויים נאמד במאות מיליוני שקלים".

רשות ניירות ערך - באמצעות עו"ד שחם שביט - התנגדה לבקשה וטענה כי "מדובר במקרה קיצוני מובהק" שבו כל החשבונות של גורטובוי נמצאים בחו"ל, אשתו וילדיו חיים בלונדון, יש לו דרכון זר ולמעט חצי דירה בישראל, אין לו שום זיקה לארץ.

הרשות טענה עוד כי "יש התפתחות משמעותית" בחקירה שמקודמת בימים אלה, וכי נוכחותו של גורטובוי נדרשת בישראל. לדברי הרשות, "מדובר בחשד של גניבה של 30 מיליון שקל", ולא ניתן יהיה להחזיר את גורטובוי לארץ באמצעות הליכי הסגרה.

הרשות ציינה גם כי יש חשש לשיבוש הליכי משפט, משום שחלק מהחשודים בפרשה נמצאים בחו"ל ונמנעים מלהגיע לישראל.

שופטת השלום בתל-אביב, רונית פוזננצקי-כץ, קיבלה את עמדת הרשות וסירבה להתיר לגורטובוי לצאת ללונדון ל-4 ימים. "מדובר בחקירה אשר נפתחה לפני מספר חודשים ונמצאת כעת בעיצומה. לו היה מדובר בחקירה אשר נמשכת על פני זמן רב, ואשר היה ניתן להניח כי מרבית העדויות ופעולות החקירה בוצעו זה מכבר - הרי שמצב הדברים היה שונה", הסבירה השופטת, שציינה גם כי "זיקתו של גורטובוי למדינת ישראל אף היא אינה חד-משמעית".

עוד נקבע כי היקף המרמה המיוחס לגורטובוי - גניבת 30 מיליון שקל - מחזק את החשש כי הוא יימלט מן הדין, וכי לא ניתן להסיר חשש הזה אמצעות קביעת ערבויות אותן יפקיד, גבוהות ככל שיהיו.

השופטת הוסיפה כי המטרה לשמה מבקש גורטובוי לצאת מהארץ - השתתפות באסיפת נושים, לצורך שמירה על השליטה בקבוצה בבעלותו - אינה מוצדקת. "בעידן הטכנולוגי שבו אנו מצויים, הרי שבהחלט ניתן להבטיח את נוכחותו בישיבה, גם אם לא פיזית, באופן שיבטיח שהאינטרסים שלו לא ייפגעו", פסקה השופטת, והוסיפה כי גורטובוי יכול גם לשלוח נציג מטעמו לאסיפה.

"השלכות חמורות"

גורטובוי לא מקבל את רוע הגזירה הסוגרת בפניו את גבולות המדינה, ובאמצעות עורכי דינו, מוטי לזר ורותי ליטבק, ערער לבית המשפט המחוזי על ההחלטה, בטענה כי מניעת השתתפותו באסיפת בעלי המניות בלונדון "מהווה פגיעה בלתי מידתית, מעבר לנדרש, בקניינו, בחברה הציבורית שבבעלותו בישראל ובזכותו הבסיסית לנהל את עסקיו ורכושו באופן נאות, ואף לנוע בחופשיות, במיוחד כאשר עומדת לו חזקת החפות".

לטענת גורטובוי, נוכחותו באסיפת בעלי המניות הכרחית ובלתי נמנעת. לדבריו, "חברת BSD מצויה במרכזו של מאבק שליטה בין BGI וגורטובוי מטעמה לבין האחים ויליגר, ובאסיפת בעלי המניות הקרובה יוכרע עתיד השליטה בחברה. אובדן השליטה נושא בחובו השלכות חמורות, מרחיקות לכת ובלתי הפיכות, מבחינת הנזק שייגרם ל-BGI, לבעלי מניותיה מהציבור ולגורטובוי עצמו".

גורטובוי מציין גם כי נוכחותו בלונדון נדרשת גם לצורך הכנסתו למתן עדות בבוררות המתקיימת בלונדון. וזאת, מאחר שלטענת פירמת עורכי הדין המנהלת את הבוררות, הוא עד מרכזי בבוררות שבה מעורבת חברה שבה כיהן כנושא משרה בכיר.