יוסי ויליגר מנסה לחזור ולשלוט בחברת ויליפוד

ויליגר, שמחזיק באמצעות חברות שבשליטתו כ-17.5% ממניות BSD המחזיקה בויליפוד, דורש למנות את נציגיו לדירקטוריון החברה-האם במקום המודחים

יוסי ויליגר. מציע למנות את עצמו ואת אחיו לדירקטוריון / צילום: תמר מצפי
יוסי ויליגר. מציע למנות את עצמו ואת אחיו לדירקטוריון / צילום: תמר מצפי

בעל מניות מיעוט בחברת BSD (לשעבר אמבלייז) דורש מהחברה לכנס אסיפה כללית, על-מנת להדיח את הדירקטוריון הקיים ולמנות דירקטורים חדשים. בעל המניות הוא לא אחר מיוסי ויליגר, מייסד חברת המזון ויליפוד ולשעבר בעל השליטה בה; BSD, שהיא חלק מפירמידת החברות שבשליטת גרגורי גורטובוי, מחזיקה ב-61.6% ממניות ויליפוד, וחברת המזון היא למעשה הנכס היחיד של הפירמידה.

ל"גלובס" נודע כי ויליגר, שמחזיק באמצעות חברות שבשליטתו כ-17.5% ממניות BSD, שלח לחברה מכתב באמצעות משרד עורכי הדין מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-טל, ובו הוא מרים דגל אדום בפני החברה. כבעל מניות המחזיק מעל 5%, הוא רשאי על-פי חוק לפנות לחברה ולבקש לכנס אסיפה.

ויליגר דורש לכנס אסיפה ולמנות בה כדירקטורים את שמואל מסנברג, לשעבר מנהל אגף האשראי בבנק מזרחי; עו"ד קרן מרקוס; דיוויד דונין; ויליגר עצמו, ואחיו (שאינו קשור באופן ישיר להשקעה ב-BSD), צבי ויליגר. כיום חברים בדירקטוריון BSD, בין היתר, גורטובוי המכהן כיו"ר, וכמה מאנשיו. מ-BSD לא נמסרה תגובה.

BSD נמצאת זה כמה ימים בהשעיית מסחר מהבורסה בלונדון, משום שלא פרסמה דוחות כספיים שנתיים במועד. ברקע לכך עומדים סימני שאלה בנוגע לפיקדונות בהיקף של 51 מיליון דולר (נכון לסוף הרבעון השלישי של 2015), שלא ידוע מצבם הנוכחי.

BSD והחברה-האם שלה, BGI, הנסחרת בת"א, "ממתינות לקבל מבנקים שבהם מוחזקים הפיקדונות אישורים בקשר לסטטוס הפיקדונות המוחזקים באותם הבנקים, בהתאם לדרישת רואה החשבון המבקר של החברה, ואשר בלעדיהם רואה החשבון המבקר אינו יכול להשלים את עבודתו", כך דיווחה BGI לאחרונה. בעלי המניות שנמצאים באי-ודאות בנוגע למצבה הפיננסי של BSD לא יכולים גם למכור את מניותיהם, משום שהמניה נמצאת כאמור בהשעיית מסחר.

ככל הידוע, ויליגר הפך לבעל מניות בחברה רק בחודשים האחרונים, לאחר שרכש מניות בשוק הפתוח. המטרה תהיה לסחוף בעלי מניות נוספים של BSD, שאינם מרוצים מהמצב הנוכחי בחברה, ולשכנע אותם לתמוך בהצעתו. אם וכאשר תכונס אסיפה, וויליגר יצליח למנות את הדירקטורים שהוא מציע, המשמעות בפועל תהיה חזרה לשליטה שלו בויליפוד, חברת המזון שייסד עם אחיו.

מכרו את השליטה ב-2007 וב-2014

בנובמבר 2015 עדכנה ויליפוד על הקדמת סיום העסקתם של צמד האחים ויליגר, אחרי עשרות שנים שבהן שלטו בחבה וניווטו את פעילותה. צביקה ויליגר כיהן עד אז כיו"ר משותף בויליפוד, ואילו אחיו, יוסי, כדירקטור וכנשיא. עם עזיבתם זכו האחים לתגמולי פרישה בהיקף של קרוב ל-11 מיליון שקל.

ויליפוד עוסקת ביבוא, בייצור ובשיווק של מאות מוצרי מזון בישראל ובחו"ל. החברה נסחרת בשווי של כ-150 מיליון שקל, לאחר שאיבדה עשרות אחוזים מערכה מאז מכרו האחים ויליגר את השליטה בה במאי 2014. בסך הכול ייצרה החברה בעשור האחרון תשואה די עלובה למשקיעים, אך לצמד האחים מייסדים היא הניבה הון של קרוב לחצי מיליארד שקל, עיקרו - כ-350 מיליון שקל - ממכירת השליטה בחברה בשני מקרים, והיתרה בשכר, במענקים, במימושי מניות בחברה-הבת ויליפוד אינטרנשיונל ובדיבידנדים.

האקזיט המשמעותי הראשון של השניים התרחש ב-2007, אז מכרו את השליטה בויליפוד לאוליגרך ארקדי גאידמק, תמורת כ-170 מיליון שקל. תוך זמן קצר השיבו לעצמם את השליטה בחברה לאחר שגאידמק נקלע לקשיים ולא עמד בתנאי הלוואה שהעמידו לו השניים. הסיבוב המהיר ההוא הניב לאחים רווח המוערך ב-100 מיליון שקל.

ב-2014 נמכרו מניות השליטה של האחים בויליפוד בשנית, שוב בפרמיה משמעותית על מחיר השוק, ושוב לאוליגרך שבתוך זמן קצר ירד מנכסיו. הפעם היה מדובר באלכסנדר גרנובסקי, ששילם להם 268 מיליון שקל - יותר מפי שלושה משווי השוק הנוכחי של המניות.

כמו גאידמק לפניו, גם גרנובסקי נקלע לקשיי נזילות, ותכנן לקחת מהאחים ויליגר הלוואה, אך המהלך טורפד על רקע תביעה שהגיש בנק מזרח-אירופי נגד גרנובסקי. בהמשך, ב-2015 העביר גרנובסקי את השליטה לידי גורטובוי, שלקח על עצמו גם את חובות הפירמידה לנושיה.

מלבד יוסי ויליגר, בעלי מניות נוספים ב-BSD כוללים את בעלות השליטה BGI וישראל 18 (החברה הפרטית שבאמצעותה שולט גורטובוי בפירמידה), וכן את קרן פורטיסימו ונפתלי שני, שניים מנושיה של הפירמידה, שמחזיקים באחוזים בודדים מ-BSD כל אחד. שני ביקש גם הוא בעבר לכנס אסיפה של BSD על-מנת להחליף את הדירקטוריון, ובמקביל פעל באופן דומה גם בחברה-האם BGI.

בימים האחרונים הגיע שני לפשרה עם גורטובוי, שלפיה יקבל את החוב המגיע לו, כ-8 מיליון דולר כולל ריביות ותוספות, תוך 4.5 חודשים, ואם לא כן, יהפוך לבעל השליטה דה-פקטו ב-BGI.

במכתבו ל-BSD מזכיר ויליגר גם את חקירת רשות ניירות ערך, שבמסגרתה פשטו בפברואר האחרון חוקרי הרשות על משרדי חברות הפירמידה של גורטובוי, בהן BSD. כחלק מהחקירה נעצר גורטובוי לכמה ימים בחשד לעבירות דיווח, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

ברשות אמרו אז, בין היתר, כי ב-BSD קיימים ממצאים לעיוות הדוחות הכספיים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים, "וזאת בהצגת יתרת נכסים שוטפים שנמצאים בחו"ל, ושעתידים לשמש לפירעון חובות החברה... כאשר בפועל סכומים אלה אינם זמינים לרשות החברה, ואינם מהווים נכסים שוטפים. נוסף על כך, על-פי החשד השתמש החשוד (גורטובוי) במסמכים שאינם מקוריים לצורך זה".

פירמידת BGI
 פירמידת BGI