מס הכנסה יורה לעצמו ברגל

ייתכן שזה נראה אבסורד, אבל דווקא חוקי מס הכנסה יכולים להציל נחקרים

הרשתות החברתיות רוחשות שמועות שונות על נושא "החקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו". אמנם רוב הציבור עדיין לא יודע בבירור מה הם נושאי החקירה, אבל הרוב יודעים שחשוב שתקופת ההתיישנות על העבירות לא הסתיימה.

שאלת ההתיישנות אינה טכנית בלבד. במשפט הבנקים (פרשת ויסות המניות) זיכתה השופטת דאז מרים נאור (היום נשיאת בית המשפט העליון) שני נאשמים, מאחר שחלפו יותר מ-5 שנים ממועד ביצוע העבירה עד לפתיחת החקירה. השופטת קבעה לגבי אותם נאשמים כי חומר הראיות מעלה כי הם עברו אמנם את העבירה, ולמרות זאת הם זוכו מחמת התיישנות. זאת, היות שחקירתם החלה ימים ספורים לאחר חלוף 5 שנים מהמשבר.

אחת הבדיקות הראשונות שמבצע חוקר, המתחיל טיפול בתיק חקירה, היא לבחון אם חלה התיישנות על העבירות נשוא החקירה. אם נמצא כי חלה התיישנות על העבירות, אין טעם להקדיש משאבים לחקירה שבסופה תהיה חקירת-סרק, כי לא ניתן יהיה להגיש אישום בגין העבירות המיוחסות לנחקר.

כשמדובר בענייני כספים - ייתכן שזה נראה כאבסורד, אבל דווקא חוקי מס הכנסה יכולים להציל נחקרים. חוקי המס קובעים כמה שנים צריך נישום לשמור את מערכת החשבונות, והתקופה היא המאוחרת מבין השניים: 7 שנים מתום שנת המס שאליה היא מתייחסת - או במשך 6 שנים מיום הגשת הדוח על ההכנסה.

כך לדוגמה, מערכת החשבונות עבור שנת 2005 שהסתיימה ב-31.12.2005, והדוח על ההכנסה בגינה הוגש ב-15 ביולי 2007, צריכה להישמר עד 15 ביולי 2013 (6 שנים), ולאחר מכן ניתן להשמידה.

ובחזרה לנתניהו: נניח שבחודש יוני 2016 החלה המשטרה, בפיקוחו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, לבדוק חשדות נגד ראש הממשלה בעבירות שאירעו במארס 2007, ושההתיישנות עליהן היא 10 שנים. מאחר שתקופת ההתיישנות על העבירות לא הסתיימה, החוקרים הבינו כי ניתן להמשיך בחקירה. מאחר שלצורך חקירה נדרשים מסמכים בנקאיים, החוקרים יפנו לבנקים בדרישה לקבלת מסמכים כדי לבדוק את החשדות.

אך החוקרים עלולים להתאכזב קשות כאשר הם יגלו כי באופן חוקי לחלוטין, ותוך שמירה קפדנית על חוקי מס הכנסה, לבנק אין מסמכים הנדרשים לחקירה, מאחר שחלפה התקופה שבה על הבנק לשמור מסמכים (7 שנים בדרך-כלל), ובא לחשוד גואל.

המפליא הוא שהוראות מס הכנסה אלה אינן פוגעות רק בחקירת עבירות לפי חוק העונשין, אלא גם בחקירת עבירות על-פי פקודת מס הכנסה. יש עבירות מס הכנסה שבהן ניתן להגיש תביעה פלילית עד לסיום 10 שנים משנת המס שבה נעברה העבירה, אולם דיני ההתיישנות הכלליים מאפשרים לנישום להשמיד את המסמכים הנדרשים לחקירה תוך פרק זמן קצר מכך. 

סיכומו של דבר, החוק מבצע על עצמו סיכול ממוקד. חוקי מס הכנסה, המתירים השמדת מערכת חשבונות תוך תקופה של 7 שנים, עלולים להפוך לפלסתר את החוק המתייחס להתיישנות ולפגוע במנגנוני התביעה והחקירה.

■ הכותב מומחה לביקורת חקירתית, לכלכלה ולחשבונאות משפטית.