אירינה שלמור: זו הסיבה האמיתית למשבר הקורנפלקס ביוניליוור

מנכ"ל שלמור תקשורת בפוסט בפייסבוק: "לך תסביר לקולגות בחו"ל שמשבר במפעל מזון מעניין את התקשורת, בעיקר אם מנסים להסתיר אותו"

אירינה שלמור/ פייסבוק
אירינה שלמור/ פייסבוק

אשת יחסי הציבור אירינה שלמור, מנכ"ל שלמור תקשורת, פרסמה היום בפייסבוק את התייחסותה לפרשת קווי הייצור המזוהמים במפעל ייצור הקורנפלקס של יוניליוור בישראל. "בכל פגישה או שיחת טלפון בה אני מתבקשת לנתח את הפשלה הקולוסאלית של החברה המקומית, להשמיץ את עמיתותי ולצפות בכוכבים - ראשו של מי צפוי להיערף, אז למי שמעוניין הנה הפרשנות שלי", כותבת שלמור. 

שלמור מנתחת: "כשחברה ישראלית נמכרת לחברה רב-לאומית, זאת חגיגה תקשורתית גדולה. מדברים על נפלאות הראש היהודי כסף, ושווקים חדשים כולם מבסוטים במיוחד, אם הייצור נשאר כאן ומקור פרנסתם של העובדים מובטח. בשוך החגיגות החברה אמורה להסתגל למציאות חדשה שמשמעה תרבות ניהולית זרה וכללים חדשים ושונים.

"מרגע שחברה נרכשת והופכת לרב-לאומית, כל ההחלטות המשמעותיות שלה מתקבלות בחו"ל, החל מניהול המפעל ועד לניהול התקשורתי. כל הודעה או הכרזה זקוקה לאישור בינלאומי ודרכי הפעולה מול התקשורת נקבעים ע"י מנהלי יחסי ציבור, הנמצאים במרחק שנות אור מזירת האירוע. כך נדרשים אנו, הנייטיבס, לחכות לפעמים שעות וימים לאישור מפקידת יח"צ תורנית שתנסה בזמנה להכיל את המקרה ולהשוותו למה שקראה בחוברות ניהול המשברים What to do and when, שנכתבו לרב על ידי קודמיה..

"עכשיו לך תסביר להם שאצלנו בישראל הכול עובד בקצב אחר ומתוך שיקולים שונים ומשונים, שכוללים חוץ מהחתירה לסיפור גם הרבה מאד אמוציות, תחרות לראשוניות ושאיפה לרייטינג. הזמן עובד לרעת כולם ומתרסק לתוך שעון חול.

"לך תסביר לקולגות בחו"ל שמשבר במפעל מזון מעניין את התקשורת, בעיקר אם מנסים להסתיר אותו.

"לך תסביר להם שאנחנו מדינה קטנה ולכל פועל ייצור יש 'מכר' בתקשורת שישמח לשמוע, ללא דיחוי, מה קורה במפעל.

"לך תסביר להם שיש איזה ג'ינגי אחד, שמתקשר כל חמש דקות ומאיים להכחיד את המשרד שלך אם המנכ"לית לא תגיע אילו ורק אליו ותסביר מה קרה איך קרה, עוד לפני שהיא בעצמה הבינה מה קרה.

"לך תסביר להם, שמצפים ממך שתלמד את המשבר רק אחרי שהכרזת עליו, כי יש כאן אפס סבלנות לתהליכים. ולך תסביר שעדיף להודות ולחשוף כי כתוב בתורה שלנו מודה ועוזב ירוחם.

"כמו משבר הסיליקון בחלב, כך גם משבר הדגנים של יוניליוור, הינו בעיקר משבר תקשורתי שהפך למשבר תאגידי - ולא ההפך. ההתנהלות הנכונה והזריזה מול התקשורת הייתה במקרה זה אקוטית, אבל מהירות ושליפות לא עולים בקנה אחד עם התנהלות של חברה רב-לאומית ולכן הם מותירים את ההנהלה והדוברים המקומיים, עם ידיים קשורות חשופים בצריח, מחכים להוראות מלמעלה שכנראה בוששו להגיע. מבלי לדעת את הפרטים לאשורם ועל סמך הניסיון שצברנו בעבודה עם חברות רב-לאומיות, זה כנראה מה שקרה בפרשת יוניליוור.

"את המסקנות הם יאגדו לתוך ספר ניהול המשברים, שיעבור מפקיד לפקיד במחלקת הדוברות הבינלאומית. החברה בישראל תלקק את פצעיה זמן מה, תאסוף את מיטב המוחות למסע פרסום שיקומי שיגדיל את ההכנסות של אלה שקמו להרגה ובבתי הספר למינהל עסקים ילמדו את המקרה ויסיקו את המסקנות הנדרשות, עד למשבר הבא".