פילבר הציג לבזק העקרונות לביטול ההפרדה המבנית

העקרונות: יצירת מנגנוני פיקוח ובקרה על מחירי בזק למתחרים, אי-אפליה וכלים למניעת סבסוד צולב

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, הציב לבזק שורה של דרישות כתנאי לביטול ההפרדה המבנית המושתת עליה, וזאת במסגרת צוות העבודה שדן עם החברה בנושא. כפי שנחשף השבוע ב"גלובס", משרד התקשורת החליט לקדם את ביטול ההפרדה בדרך של צוות עבודה מול החברה שבראשו עומד פילבר. 

ל"גלובס" נודע כי לבזק הוצגו שורה של תנאים לביטול ההפרדה, כאשר אחד התנאים המרכזיים הוא הכללת שירותי הטלפוניה של החברה במסגרת הרפורמה בשוק הקווי, כך שמתחרותיה יוכלו לעשות בה שימוש, כלומר לרכוש מבזק את השירות במחיר מוזל ולספק השירות ללקוחותיהם.

באותה שורה דרש המשרד מבזק להסיר את התנגדותה ולהסכים לשימוש מלא בתשתיותיה הפיזיות (פסיבי), דהיינו בתעלות התקשורת של החברה, וזאת על-מנת שמתחרים יוכלו לעשות בהם שימוש ללא שום מעורבות או התניות של בזק. 

בין התנאים הנוספים שהציג המשרד: הבטחת אי-אפליה באיכות השירותים (sla), תמריצים למתן שירות סיטונאי איכותי, מנגנוני שקיפות בקרה ופיקוח אפקטיביים וכלים למניעת סבסוד צולב.

כמו כן, המשרד דורש מבזק להסכים לפיקוח עתידי אחר בעולמות הסיבים האופטיים, שכרגע לא הצטבר מספיק ניסיון עימם בעולם. 

אחת המחלוקות שקיימות עדיין בתוך הצוות היא בשאלה האם בזק תצטרך להקים חטיבה עצמאית או חברה נפרדת עבור מכירת השירותים לחברות מתחרות ולבזק באופן שווה - או שניתן יהיה להסתפק במגבלות האחרות שיוטלו עליה במסגרת הגברת השקיפות מצידה. 

חשוב להדגיש כי הצוות הבהיר לבזק כי העבודה שנעשית מולה כעת ייתכן שתחויב בעריכת שימוע ציבורי, וזאת בהתאם להחלטות שתקבל היועצת המשפטית של המשרד. זו הסיבה שהמשרד אינו מוכן להתחייב כעת לעריכת שימוע, מפני שלא בטוח שהוא מחויב בשימוע מבחינה משפטית.

יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי אם פרטנר וסלקום ידרשו לערוך שימוע ציבורי או שיאיימו בפנייה לבג"ץ, יעדיף המשרד שלא להגיע למצב כזה ויערוך שימוע ציבורי על התנאים. 

אחד הנושאים שנשארו פתוחים הוא בעניין yes, כאשר כאן יש עימות ישיר בין משרד התקשורת לבין משרד האוצר, שמתנגד בכל תוקף לביטול ההפרדה המבנית מול yes ודורש להחריגה, כך שרק לאחר שמתחרים חדשים בתחום הטלוויזיה ייקחו נתח שוק משמעותי מהוט ומ-yes, תבוטל ההפרדה בין בזק ל-yes.